R6 med traction control...?

Garga skrev:
o vipps så flyger man av hojfan! bilar med tcs sackar ju när det börjar släppa. men det kanske funkar annorlunda på hoj? :va men hur?

Dessa system kan nog ställas in på rätt många olika sätt. På t.ex. de flesta Volvobilar är det ju som du säger, bilen sackar ordentligt när antispinnen går in, men på sportigare bilar kan jag tänka mig att man ställer in det hela mer "aggresivt". På hoj finns säkert också en del att vinna på att ha ett sådant system, men det är knappast något som jag som medelmåttig gatåkare skulle ha nytta av.

Chris Ash skrev:
Eller om motorn är svårkontrollerad, Schwantz och Rainey highsidade nog inte för att de blev rädda och slog av....

Ett annat prima sätt att highsida är att skära motorn mitt i en böj.
ja då kan det gå så här...

Bifogat

• robertsassen.jpg
    robertsassen.jpg
    15.6 KB · Visningar: 182
Chris Ash skrev:
Eller om motorn är svårkontrollerad, Schwantz och Rainey highsidade nog inte för att de blev rädda och slog av....

Ett annat prima sätt att highsida är att skära motorn mitt i en böj.
Nu vet jag inte hur brutalt svårkörda dom var dessa motorer, men jag tror nog de blev skraj ibland också. Vet inte hur många gånger du provat få sladd så att det tar i styrstoppen men oberoende hur duktig man är så tvekar man nog någon gång det händer, och det var nog då vi såg dem i highsiders. *Edit, vad det också innebär i många fall är att antingen slår man av för att man är rädd för att vurpa, eller så slår man inte av och lowsidar

Kan tänka mig att aprilian eller suzukin (4takt) kunde kasta av folk helt utan förvarning dock, men det har väl med tekniken att göra, att hojjen kunde hitta på lite vad som helst.

Last edited:
PacMan skrev:
Dessa system kan nog ställas in på rätt många olika sätt. På t.ex. de flesta Volvobilar är det ju som du säger, bilen sackar ordentligt när antispinnen går in, men på sportigare bilar kan jag tänka mig att man ställer in det hela mer "aggresivt". På hoj finns säkert också en del att vinna på att ha ett sådant system, men det är knappast något som jag som medelmåttig gatåkare skulle ha nytta av.
Stämmer bra, har kört en del sportbilar och på många så kan man t.om. få ut dem på ställ en bra bit innan de griper in.. men när det väl griper in så känner man ju en ordentlig effektförlust och det vette fan om jag vill ha ur en kurva när hojjen ska vinklas upp igen.

Olof Eriksson skrev:
Nu vet jag inte hur brutalt svårkörda dom var dessa motorer, men jag tror nog de blev skraj ibland också. Vet inte hur många gånger du provat få sladd så att det tar i styrstoppen men oberoende hur duktig man är så tvekar man nog någon gång det händer, och det var nog då vi såg dem i highsiders. *Edit, vad det också innebär i många fall är att antingen slår man av för att man är rädd för att vurpa, eller så slår man inte av och lowsidar

Kan tänka mig att aprilian eller suzukin (4takt) kunde kasta av folk helt utan förvarning dock, men det har väl med tekniken att göra, att hojjen kunde hitta på lite vad som helst.

Det finns tusen olika anledningar till varför man highsidar, du gör det enkelt för dig genom att nämna två. Mick Doohan nämner till exempel viktförskjutningar i chassit som en anledning till varför den tidiga NSR500 utan förvarning kastade av honom. De flesta highsiders går så fort att man varken hinner bli rädd eller slå av.

Det här att man skulle highsida om man slår av under en lättare sladd är ganska felaktigt. Om en sladd är så ordentlig att hojen kastar av dig om du slår av är så långt gången att hela situationen nog är svår att rädda oavsett vad du gör. Det är ju komplett felaktigt att hävda att du alltid ska hålla i gasen om det börjar gå på ställ.

Don Quixote skrev:
Det här att man skulle highsida om man slår av under en lättare sladd är ganska felaktigt. Om en sladd är så ordentlig att hojen kastar av dig om du slår av är så långt gången att hela situationen nog är svår att rädda oavsett vad du gör. Det är ju komplett felaktigt att hävda att du alltid ska hålla i gasen om det börjar gå på ställ.
Frågan är om man upptäcker så små sladdar, för det är väl bara sladdar man upptäcker som man har möjlighet att klanta sig i? Annars får du gärna bevisa för mig hur man kan slå av mitt i en sån sladd. Med slå av menar jag minska gasen så mycket att den börjar motorbromsa. När det börjar sladda "pausar" man drivet till den punkt där motorn just och pass drar för att reda ut det med kroppen.

Jag har highsidat totalt 0 gånger på powerslide och 1 gång på ingångs-sladd. (tvåtakt och just det momentet med styrstopp och rädsla) Säkerligen kommer det någon highsider men statistiskt sett är det helt okay när antalet sladdar inte går räkna på hunda uppsättningar händer.

Chris Ash skrev:
Det finns tusen olika anledningar till varför man highsidar, du gör det enkelt för dig genom att nämna två. Mick Doohan nämner till exempel viktförskjutningar i chassit som en anledning till varför den tidiga NSR500 utan förvarning kastade av honom. De flesta highsiders går så fort att man varken hinner bli rädd eller slå av.
Eddie Lawson sida 81 "A twist of the wrist" "I've only highsided once".

Jag ska inte säga emot dig, du har säkert rätt, eller Mick har säkert rätt, men jag har aldrig upplevt det på nån cykel jag kört. Självklart hinner man inte reagera på en highsider, för då har man redan gjort bort sig. Att man blir rädd är en naturlig reaktion och slå av är något man gör naturligt. Du har väl: "A twist of the wrist II"? Annars är det en stor rekomendation, det är den bästa bok jag läst nånsin.

Förövrigt är jag skitskraj för att bromsa hårt in i kurvor.

Don Quixote skrev:
Man ska avstanna på gasen. Inte slå av. Det är väl vad jag anser, genom diverse erfarenheter.

Swedie skrev:
Man ska avstanna på gasen. Inte slå av. Det är väl vad jag anser, genom diverse erfarenheter.

..varav endel i bollhavet? :)

Själv har jag blandade känslor om detta. Pjåår racing är väl egentligen när föraren gasar, bromsar o styr själv. TC och ABS är lite... Volvo kombi. Men visst, GP hojarna måste väl ha TC eftersom de har så enormt mycket effekt.

Iofs, det kanske är en bra säkerhetsgrej för gatan. Eller?.. :va

Visst var det en liknande diskussion i F1 för ~10 år sen, då man tillslut förbjud ABS. TC vet jag inte om F1-bilarna har idag, men jag gissar väl att de har det. Ngn som vet?

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Frågan är om man upptäcker så små sladdar, för det är väl bara sladdar man upptäcker som man har möjlighet att klanta sig i? Annars får du gärna bevisa för mig hur man kan slå av mitt i en sån sladd. Med slå av menar jag minska gasen så mycket att den börjar motorbromsa. När det börjar sladda "pausar" man drivet till den punkt där motorn just och pass drar för att reda ut det med kroppen.

Tja, har man så dålig känsla för när hojen börjar sladda kanske det är dags att dubba ett par däck och ge sig ut på en sjöis och börja lära sig när hojen sladdar. Även den minsta sladden och både med fram och bakhjul. Fördelen med sjöisen är att det brukar inte göra så ont när det går fel och man har längre tid på sig att korrigera. Ganska snällt mot maskin också.

Små myssladdar när bakdäcket protesterar mot påslag går utmärkt att tippa av gasen på om de inte gått för långt... Känner man i tid och reagerar i tid så går det oftast bra.

Rolle Rotax skrev:
Tja, har man så dålig känsla för när hojen börjar sladda kanske det är dags att dubba ett par däck och ge sig ut på en sjöis och börja lära sig när hojen sladdar. Även den minsta sladden och både med fram och bakhjul. Fördelen med sjöisen är att det brukar inte göra så ont när det går fel och man har längre tid på sig att korrigera. Ganska snällt mot maskin också.

Små myssladdar när bakdäcket protesterar mot påslag går utmärkt att tippa av gasen på om de inte gått för långt... Känner man i tid och reagerar i tid så går det oftast bra.
Det var inte riktigt så jag menade. Jag kör crossbana med slicks så jag har lite koll på att åka med ett hjul roterande fortare än det andra ;) (eller så går det ju bara tjuvkika på min avatar) Vad jag menar är att det går inte slå av ens på "små" sladdar utan att chassiet provar kasta av dig! Även om man kanske håller sig på hojjen så tappar man mycket mer på det än att "pausa" och reda ut sladden för att sen köra vidare. Jag räknar inte sladdar som lika gärna kan vara ojämnheter i asfalten som små sladdar.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Det var inte riktigt så jag menade. Jag kör crossbana med slicks så jag har lite koll på att åka med ett hjul roterande fortare än det andra ;) (eller så går det ju bara tjuvkika på min avatar) Vad jag menar är att det går inte slå av ens på "små" sladdar utan att chassiet provar kasta av dig! Även om man kanske håller sig på hojjen så tappar man mycket mer på det än att "pausa" och reda ut sladden för att sen köra vidare. Jag räknar inte sladdar som lika gärna kan vara ojämnheter i asfalten som små sladdar.

Dags att justera stötdämparna en aning kanske, samt ändra körteknik. Något som går väldigt bra på en crosshoj är att trycka till fotpinnen om det börjar sladda för mycket, ger lagom mer fäste utan konstigheter.

Hemligheten är väl att mjukt strypa effekten så man
- förhindrar att det släpper ordentligt och minska risken för highsiders
- mjukt häva uppkomna hjulspinn utan att kasta av föraren.

dvs inte så hårda korrigeringar att man riskerar highsiders
men tillräckligt för att ge högre fart ur kurvorna.

Var ligger gränsen? Beror nog på vem som gasar.

Rolle Rotax skrev:
Dags att justera stötdämparna en aning kanske, samt ändra körteknik. Något som går väldigt bra på en crosshoj är att trycka till fotpinnen om det börjar sladda för mycket, ger lagom mer fäste utan konstigheter.
Jag tror jag hittat ganska rätt, jag kan bara inte förklara för dig vad jag menar, eller så misstar du dig. Gasa är nämligen det enda jag kan bra, en 9de plats i SM i kalix utan att använda frambromsen tror jag talar för det ;>

Däremot går chassiet att justera bättre, men jag förstår inte riktigt vad du vill mena på.

Hursomhelst så tycker jag det blir spännade å se hur det kommer funka i verkligheten. Även om jag inte tycker att TCS hör hemma på motorcyklar.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back