R6 från Italien!!!

Måste man verkligen betala 600 Euro=5500 Sek i skatt om man som italienare säljer en hoj? Låter väldigt mycket, du menade inte 600 SEK?
 
shit det är ju sjukt billigt i itialien! hittade en gixxer 1000 03a med 1000mil på mätaren för sjuka 3400 euro! Galet.

Någon som tagit reda på fraktkostnader ännu?
 
Måste man verkligen betala 600 Euro=5500 Sek i skatt om man som italienare säljer en hoj? Låter väldigt mycket, du menade inte 600 SEK?

Reagerade själv över denna summa, men 600 Euro ~ 5800kr var den summa jag fick höra.

shit det är ju sjukt billigt i itialien! hittade en gixxer 1000 03a med 1000mil på mätaren för sjuka 3400 euro! Galet.

Någon som tagit reda på fraktkostnader ännu?

Det är ju det jag menar med hela denna tråden!! :tummenupp
Hatar att läsa blocket och alla sjuka priser just nu på framförallt R6-99-01.

Här ska köpas hoj hos maffian!!! Hur billigt som hellst, jag ska börja kolla upp frakt, men hittar du något bra så skriv gärna vilket företag och pris! :yoparty
 
Last edited:
Reagerade själv över denna summa, men 600 Euro ~ 5800kr var den summa jag fick höra.



Det är ju det jag menar med hela denna tråden!! :tummenupp
Hatar att läsa blocket och alla sjuka priser just nu på framförallt R6-99-01.

Här ska köpas hoj hos maffian!!! Hur billigt som hellst, jag ska börja kolla upp frakt, men hittar du något bra så skriv gärna vilket företag och pris! :yoparty

Kan man inte hämta hojen med bil själv?
 
Kan man inte hämta hojen med bil själv?

Självklart kan man göra det, men soppan och broavgift, vägtull, motorvägsavgiften svider ju, men är man 2 stycken som är nere och hämtar 2 hojar kanske det blir samma pris som en vanlig frakt. Detta då man åker ner med bil och har hojen på släp.

Jag anmäler mig!!! :tummenupp
 
kan inte kosta för mkt i frakt... vet att jag har tagit hem en hel container ifrån Rom för ca 3200 euro men detta var 2003...


Edit: Med lastbil förstås
 
Är det nån som har koll på vilka papper rutiner man behöver för att få hem en cykel ifrån italien?? Det finns ju hur många trådar som helst men alla bara tror hit å dit ingen som vet säkert..

Läste detta på Expressen.se (Vet att det står bilar) :

Hur köper man sin bil i Italien?
Det är inga svårigheter att få den italienska bilen godkänd i Sverige, eftersom Italien är medlem i EU. Men två saker skiljer sig jämfört med att importera bilen från Tyskland. Det går inte att teckna en exportregistrering på samma sätt som i Tyskland. Därför får man frakta hem bilen oregistrerad via ett transportföretag. Eller så hjälper den italienska exporthandlaren dig mot en avgift att köra hem bilen med de italienska skyltarna på. Väl hemma sänder man tillbaka skyltarna när bilen är registrerad i Sverige. En del bilprovningsstationer har också haft svårt att acceptera att bilen kommit med en vidimerad kopia av det italienska registreringsbeviset. För att vara på den säkra sidan, se till att få registreringsbeviset i original. Den italienska handlaren vill sedan ha ett intyg på att den svenska bilprovningen tagit emot och arkiverat det italienska registreringsbeviset. I Sverige tillkommer registreringsbesiktning och skylt- och skrotningsavgiften
 
Är det nån som har koll på vilka papper rutiner man behöver för att få hem en cykel ifrån italien?? Det finns ju hur många trådar som helst men alla bara tror hit å dit ingen som vet säkert..

Läste detta på Expressen.se (Vet att det står bilar) :

Hur köper man sin bil i Italien?
Det är inga svårigheter att få den italienska bilen godkänd i Sverige, eftersom Italien är medlem i EU. Men två saker skiljer sig jämfört med att importera bilen från Tyskland. Det går inte att teckna en exportregistrering på samma sätt som i Tyskland. Därför får man frakta hem bilen oregistrerad via ett transportföretag. Eller så hjälper den italienska exporthandlaren dig mot en avgift att köra hem bilen med de italienska skyltarna på. Väl hemma sänder man tillbaka skyltarna när bilen är registrerad i Sverige. En del bilprovningsstationer har också haft svårt att acceptera att bilen kommit med en vidimerad kopia av det italienska registreringsbeviset. För att vara på den säkra sidan, se till att få registreringsbeviset i original. Den italienska handlaren vill sedan ha ett intyg på att den svenska bilprovningen tagit emot och arkiverat det italienska registreringsbeviset. I Sverige tillkommer registreringsbesiktning och skylt- och skrotningsavgiften

viktigt... man vill ju inte stå där och bli nekad en registrering. Då kan den vara hur billig som helst. Skitsamma iförsig för er som ska köra bana.

Vad kallas det italienska regbeviset? Hur ser det ut?
 
Jag har inte en susning om hur det är i italien, men när jag köpte min hoj i tyskland från ac schnitzer så körde jag upp med en tillfällig skyllt på hojjen och försäkringen skriven på en som jag känner där nere.

Borde inte det funka i italien också?

Det enda jag fick höra var att jag skulle passa mig för att köpa en hoj som gått under 600 mil eller att den inte varit påställd mer änn 6månader.

För då va man tvungen att betala mervärdesskatt alltså 25% av de priset man köpt hojen för, men det värkar ju inte vara ett problem för dig.

Vet inte du har säkert läst här redan, men skickar med tråden endå http://www.vv.se/templates/page3____24562.aspx
 
Måste man verkligen betala 600 Euro=5500 Sek i skatt om man som italienare säljer en hoj? Låter väldigt mycket, du menade inte 600 SEK?

Det kostar inte 600 euro och det är ingen "skatt". Det är en ägarbyteavgift (samma som man har i norge). Om jag kjöper en beg. hoj i italien har jag 2 val:

- jag kan gå til Motorizzazione som är det samma som det svenska vägverket, göra "arbetet" med ägarbyte själv och betala typ 100 euro.

- Jag kan gå til en firma som gör det för mig, då kostar det lite mera, och man får pappren i posten efter en vecka. Här i milano kostar det 180-200 euro.

Du kan jo skriva hojen på din kompis och kjöra hem den.
 
Det kostar inte 600 euro och det är ingen "skatt". Det är en ägarbyteavgift (samma som man har i norge). Om jag kjöper en beg. hoj i italien har jag 2 val:

- jag kan gå til Motorizzazione som är det samma som det svenska vägverket, göra "arbetet" med ägarbyte själv och betala typ 100 euro.

- Jag kan gå til en firma som gör det för mig, då kostar det lite mera, och man får pappren i posten efter en vecka. Här i milano kostar det 180-200 euro.

Du kan jo skriva hojen på din kompis och kjöra hem den.

OK, nu är det väl inte jag som har kompis i Italien, men om man skriver den på en kompis i Italien och kör hem hojen, blir det då inga problem med att avregga den i Italien? Man behöver alltså inte visa upp hojen hos Motorizzazione i samband med avreggningen?

Sedan blir det väl i så fall två ägarbyten à 1000-2000 kr. Lägger man därefter till hemkörningskostnad + ca 2000 för inregg i Sverige så blir det inte så lönsamt...
 
Last edited:
OK, nu är det väl inte jag som har kompis i Italien, men om man skriver den på en kompis i Italien och kör hem hojen, blir det då inga problem med att avregga den i Italien? Man behöver alltså inte visa upp hojen hos Motorizzazione i samband med avreggningen?

Sedan blir det väl i så fall två ägarbyten à 1000-2000 kr. Lägger man därefter till transportkostnad + ca 2000 för inregg i Sverige så blir det inte så lönsamt...

Är det någon som har möjlighet att kolla upp hur mycket det skulle kosta att frakta hem en hoj?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top