R6 från Italien!!!

låter bökigt med ägarebyte i italien... eller är det bara jag som uppfattar det så?

jämfört med sverige är det lite bökigt, (jag kjöpte nyss en amazon i sverige, ni har ett fantastiskt system!), men det är inga större problem. Man kan börja åka med hojen med en gång, själv om man väntar på att pappren skall bli klara.

jämfört med sverige är det lite bökigt, (jag kjöpte nyss en amazon i sverige, ni har ett fantastiskt system!), men det är inga större problem. Man kan börja åka med hojen med en gång, själv om man väntar på att pappren skall bli klara.

Du som ändå finns där nere i söder kan inte du kolla runt lite på frakt till oss som finns här uppe i norr? :)

jo det kan jag, skall kolla hos fedex och ups inom loppet av veckan.

:)

har du italienska anor? (ditt användarnamn..)

transport

Tjena.

Jag jobbade som truckförare på Transfargo i Malmö och minns dagen då jag skulle lossa en portugisisk lastbil. Fraktsedeln sa 4,5 flm Opel Astra :confused: . Jag vet att vi även fått hem ducatidelar åt privatpersoner. jag tror nog att fraktpriserna är "beror på" om du har hojen i en trälåda är det nog inte så dyrt då den inte tar stor plats med se för fan till att skaffa en bra transportförsäkring, lagerpersonalen känner inte alltid till det exakta innehållet i paketen!!!!!!! :rolleyes: vill ni ha ett riktpris skicka ett mail till transportföretagen, hemsidorna e nog inte så svåra o hitta.

MVH Addiii:arsele

Avanti du som verkar kunna det mesta: Om man nu skriver hojen på en kompis i Italien, kör hem den till Sverige så är det inga problem att göra ett nytt ägarbyte i Italien hos "Motorazzione"?

tjena jag tog själv hem en bil från italien o det är lite speciellt där nere för blir de fel från början e de svårt att rätta till. lite tips.

Vet du inte exakt hur du ska hantera pappren i Italien så ska du inte köpa mc där, du riskerar att få en reservdels mc på halsen. Dessutom så tar det ca 2 veckor att få pappren, så du är helt utlämnad till säljarens goda vilja. Räkna inte med att säljaren vet hur pappren ska hanteras, räkna heller inte med att ACI kontoret du måste gå till vet hur det ska göras för att du ska kunna regga mcn här. Räkna inte med att notarien som säljaren kan kräva att du måste gå till för att skiva en registrerad köpehandling vet hur pappren ska hanteras. Räkna sen med att det tar minst 1 hel veckodag att göra affären bara pappersmässigt. Och att du INTE kan köra mc hem, det är kärra som gäller då det inte finns någon möjlighet att få någon form av tillfällig skylt. De skyltar som sitter på mcn tar dom hand om. Skulle pappren bli borta så är det KÖRT, det går inte att få nya, det är ABSOLUT omöjligt. Så är det bara.
Vissa handlare mutar myndigheterna så du får behålla skyltarna och de kan i vissa fall fixa pappren snabbt. Då kan du köra ända tills Polisen får för sig att kolla dig. Sen är det fotvandring som gäller, papper och skyltar tar dom hand om tillsammans med mcn.
Så är verkligheten.

kolla helst upp med nån som handlar där o som du ger en slant för att få hem allt komplett för att lösa allt själv kan bli komplicerat o krångligt men lycka till för de går att göra grymma affärer där nere fortfarande.

Det är problem med vissa bilar/mc för att folk har fått med sig fel papper, dom har alltså inte koll på vad dom sysslade med när dom köpte bilen/mcn. Sen kan det finnas bilar/mc kvar i landet med de "gamla" papprena, de som dög fram till årsskiftet, dom bilarna går INTE att regga nu. Ett tips: köp inte en oreggad bil/mc i Sverige eller i Italien om du inte får med dig ett Italienskt regbevis i orginal. Problemet har bara en lösning om du saknar rätt papper. Demontering och försäljning i delar.

O VAD ÄR RÄTT PAPPER?

OBS VIKTIGT....
HÄR UNDER HAR NI EN ENKEL FÖRKLARING SÅ NI SJÄLVA SER VAD SOM E RÄTT O FEL PAPPER.

Det ska INTE stå Certificato di Propieta längst upp och vara gulaktigt med ett hologram, då är det FEL. Det ska finnas tekniska data, vikter, effekt, däck dim mm i pappret, det ska vara grönaktigt och det ska synas rattar om du håller upp det mot ljuset (vattenstämpel). Och för guds skull kolla så HELA chassienumret stämmer .

Last edited:
Bra svar cosworth82:tummenupp

Avanti du som verkar kunna det mesta: Om man nu skriver hojen på en kompis i Italien, kör hem den till Sverige så är det inga problem att göra ett nytt ägarbyte i Italien hos "Motorazzione"?

jag vet nog tyvär inte det mesta, men jag har kjöpt hojar och bilar her i italien, jag har också solgt en hoj till export. När jag sålde hojen behövde vi bara skylterna och dokumenterna, så det är nog inga problem att kjöra hem hojen först, kom i håg att du måste försäkra hojen, man kan kjöpa 5 dagars försäkring för typ 50 euro hos många bolag.

Efteråt måste du åka tilbaka med skylten och pappren för att fiksa ägarskifte.

Jag har ingen aning om vad svenska myndigheter kräver, så trippelkolla med dom först!

Så här ser ett italiensk reg bevis ut (min Lancia Delta), samma på mc.
(på italiensk heter det carta di circolazione)

f_cartadicircm_49fd566.jpg

nej då lucius min reggades o användes.
men ja bara menar att de e lite mer att tänka på från italien eftersom det oftast går att kontakta de flesta länder o lösa såna här problem i efterhand men de går inte med italien.

nej då lucius min reggades o användes.
men ja bara menar att de e lite mer att tänka på från italien eftersom det oftast går att kontakta de flesta länder o lösa såna här problem i efterhand men de går inte med italien.

Hur långt tid tog från resan till italien tills du hade ett reggat fordon?

Mailade på En ny GSXR 600 K8 för 6999 euro och fick svaret:

Hello,
Thank you for your interest.
Our shop is located in London, United Kingdom and we have more models in our stock.
The SUZUKI GSXR 600 is brand new, 0 km, year 2008 and it comes with official 2 year warranty available in every authorized SUZUKI dealer in Sweden. The motorcycle has never been used or registered.
The price of the bike is 6999 Eur and it's discounted until the 15th of May. This price includes VAT and transport to your location.
The only available color is white/grey/blue.
If you are interested please e-mail us.
Thank you,
Manolo Quennell, commercial agent

Så för 65430.15 kr (valuta.se) så får du hem en GSXR 600 ink frakt till sverige.
Tycker det känns som en fake annons.

Passa er för Vinebanu Inc/Vinebanu Motors i London...Vet inte om dom finns kvar...men dom hade massor med fakeannonser ute förut...Bara ett tips om ni stöter på något som har med dom att göra i er quest for an italian bike!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph