R6 från Italien!!!

meshboy

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
R1-04
Var o hälsade på släkting i Florence denna vecka, har god kontakt med en Italienare där nere som också är MC-intresserad.

Dag nr 2 drar vi till en MC-firma lite utanför stan där jag dreglar över lite skinnställ, kastar ett getöga och får syn på ett Berik-ställ svart-vitt hur fett som helst. kollar priset och får en adrenalinkick 350 Euro = 3400kr.
Så där blev det till att slänga upp VISA kortet på en gång :yoparty

Dag 3 åker vi runt och kikar på lite begagnade hojar.
De har vädret och säsongen plus att alla Italienare bara är kåta på de allra senaste sporthojarna så de ger inte mycket för en 6-7 år begagnad hoj. Var o kikade på en fin R6 med 2500 mil på mätarn i bra skick, min polare drog fram prutsnacket och vi var nere i runt 2000 euro för en R6-00 bra skick.

I Italien om man säljer en MC så måste nästa ägare betala en "ägare-skatt" på ca 600 Euro, men om man som utlänning köper så reggar bara ägaren av hojen och man slipper denna skatt, tyvärr kan man inte köra hem hojen utan den måste gå med frakt.

Är det någon som har hämtat en hoj från Europa?
Fraktkostnad? Kostnad för att regga in den i Sverige?

Detta börjar bli väldigt intressant då jag fick nypa mig i armen flera gånger när jag såg vad man får för pengarna därnere...

Det är knappast som i Sverige där man vill ha 45-50k för en 9 år gammal R6:a.

ARIVEDERCHI!!!

Last edited:
Last edited:
2000 euro är ju en piss i havet, ca 18900:- :tummenupp
Hahah såg min miss, självklart skall det ju vara 2000 euro =) ahaha

R6 banhojar är dyrar i sverige, säg gärna till hur det går med köpet...

Edit, går väll att skicka via DHL från italien till sverige vad det kostar vet jag inte, be din släktning kolla upp det om han kan.

Last edited:
R6 banhojar är dyrar i sverige, säg gärna till hur det går med köpet...

Jajamen, är riktigt sugen nu. Det som är positivt är ju att jag har en insatt landsman på den andra sidan som hjälper mig, annars vet jag inte riktigt om jag skulle våga. Sen är ju Italien med i EU nu och det ska ju inte behöva vara så krångligt för att ta hem en MC i dagens läge.

Jag planerar att ligga lågt i pris, 2000 Euro och satsa på en 99-01.

En Bil kan man frakta med båt eller lastbil, det andra alternativet dyrare, men jag skulle tippa på att transportpriset för en MC-genom Europa ligger på 3000-4000kr.

Regga hojen i Svergie är ju billigt så jag räknar med att hela kalaset skall landa på ca 30k.

Om det nu är så billigt varför ta en hem en så gammal? Hur ligger en som bara har några år på nacken?

en blandning mellan övre och denna

http://www.highsider.se/Berik5831racing.jpg

Om det nu är så billigt varför ta en hem en så gammal? Hur ligger en som bara har några år på nacken?

Kolla på sidan överts jag skickade, detta är den sida Italienarna själva handlar på, vet inte exakt då jag själv vill ha en 99-01 (gammal så jag inte behöver vara så rädd om den samt billigare försäkring)

Men eftersom Italienska folket bara vill ha det nyaste så kan jag tänka mig att de är billigare begagnade än i Sverige, fast med importkostnad kanske det inte skiljer lika mycket...

Här har du en rätt ny hoj för runt 88 000:-
http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=1532962

Last edited:
Då är det inte alls lika stora skillnader. Jag var också i Florens-krokarna förra veckan, passade på att kolla lite. Jag har majnumret av Motociclismo här och några modeller ur deras indikativa begprislista ser ut så här:

R1 04 6 000, 05 6 500, 06 7 500, 07 8 500
R6 06 8 000, 07 8 000

gsxr1000 05 9 000, 06 10 000, 07 11 500
GSXR600 05 6 500, 06 7 500, 07 8 500 (lägg på en femhundring för 750:in)

ZX10 04 7 000, 05 7 500, 06 8 000, 07 8 500 (dra av en tusing för ZX6)

CBR1000 04 6 200, 05 7 000, 06 8 200, 07 9 500 (dra av ca 2 000 för 600)

Priserna avser privatköp, om jag fattat det rätt ("Le nostre quatizioni sono indicative e sono da intendenseri per scambi fra privati. No si forniscono quatizioni per isicrito.")

En Bil kan man frakta med båt eller lastbil, det andra alternativet dyrare, men jag skulle tippa på att transportpriset för en MC-genom Europa ligger på 3000-4000kr.

Regga hojen i Svergie är ju billigt så jag räknar med att hela kalaset skall landa på ca 30k.

Glöm inte bort gamla hederliga tåget, oftast mer prisvärt och hyfsad snabb leverans! :tummenupp

Spenderar en del tid i Italien och motorcyklar finns i överflöd.

Kanske inte så konstigt när de har en synnerligen lång mc-period och när norra Italiens vägar är fanemig magnifika att chöra hoj på :yoparty

Glöm inte bort gamla hederliga tåget, oftast mer prisvärt och hyfsad snabb leverans! :tummenupp

Spenderar en del tid i Italien och motorcyklar finns i överflöd.

Kanske inte så konstigt när de har en synnerligen lång mc-period och när norra Italiens vägar är fanemig magnifika att chöra hoj på :yoparty

Precis vad jag menar, sitta på en Piazza med en vinare och lyssna på musik (ljudet av sporthojar) och titta på utsikten (visuella bilden av sporthojarna som drar förbi)

Tyvärr får man inte se mycket till skinnställ då de flesta Italienare åker i badbyxor och kanske ett par badtofflor. :huvet

Tyvärr får man inte se mycket till skinnställ då de flesta Italienare åker i badbyxor och kanske ett par badtofflor. :huvet

Mjo, men det är just för att du sitter på piazzan, torget, och kollar - dit är det ingen som "kör", dit åker man.

Sedan skall man bara synas; parkera hojjen och spänna sig när man går runt med en blondin och en glass!

Därav bristen på läder...

Ge dig ut på lite fina vägar så skall du se att de flesta har ställen på sig! :tummenupp

Mjo, men det är just för att du sitter på piazzan, torget, och kollar - dit är det ingen som "kör", dit åker man.

Sedan skall man bara synas; parkera hojjen och spänna sig när man går runt med en blondin och en glass!

Därav bristen på läder...

Ge dig ut på lite fina vägar så skall du se att de flesta har ställen på sig! :tummenupp

Hahah sant, själv skall jag spänna som faaan med mitt nya skinnställ, ska fan ta på mig det när jag tar spårvagnen in till stan med...
"Aaa fan, hojen är parkad lite längre bort..." :yoparty

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...