R6 eller R1?

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Har kört både cb750 -81 och min nuvarande XT600 men nu börjar det rycka lite i sporthojs-tarmen :yoparty har mina funderingar på en R1 eller R6 eller möjligtvis gixxer 750.
Förmodligen så blir det nog att farsan å jag delar på hojen och den kommer isåfall att stå hos honom eftersom han har garage därför kanske försäkringspremien blir lite rimligare också, givetvis kommer han också köra hojen dvs vi snackar inte försäkringsbedrägeri nu.
Mina frågor är: skiljer det mycket i försäkring på en R1:a och en R6:a? och måste man tokvarva R6:an hela tiden eller finns det lite botten också?
Hur är dem hojarna att skjutsa på?
Fler förslag på hojar i den storleksklassen (prestandaklassen)?

Mvh Stefan

Det skiljer i princip ingenting i försäkring mellan en R1 och R6... fast på far din blir det kanske billigt :näsblod

Varför köpa liten lägenhet när man kan köpa en större för samma pengar,kostar ju lika mycket att försäkra.

twinner skrev:
Varför köpa liten lägenhet när man kan köpa en större för samma pengar,kostar ju lika mycket att försäkra.
Aha så de kostar lika mycket? ja då är det ju inte mycket att fundera över...
Kan man få en R1:a för runt 50papp?

Som jag ser det så tycker jag R6an är roligare (än R1an), man måste locka fram hästkrafterna, det händer inget jättespännande förns efter 8-9-10 000 varv. I min åsikt räcker botten till gott å väl, även när man skjussar, man kan göra vanliga omkörningar även på låga varv. Lättsvängd är den. En del långa förare klagar på dess storlek, jag som e väldigt kort tycker den e lagomt för hög, det går bra att köra men nog skulle man gärna vilja ha lite mer å stå på vid rödljusen :D

Plockar man upp den på ettan så äre relativt lätt å åka på bakhjulet med den (har inte prövat annat än powerwheelies med lånade hojjar, samt har erfarenhet från div crosshojjar, exempelvis KX125 sen tidigare, vilket iofs kan göra min åsikt lite dålig att lita på ;)).

Har inte provkört någon 750 sporthoj, men som jag förstår det ska det vara det bästa av båda världar.

120hk är ändå för mycket för gata. Pröva är väl bästa sättet att bestämma sig.

Jag tycker de e fördel att ha ett register me toppeffekten när man är nybörjare oxo, visst kan det vara så att man blir överraskad så att man kanske tillåme går över bakåt, men med mer botten så får man sån fart utan att man lägger märke till det, bäst som de e så kanske du har 160 å 20 meter å bromsa på ;). Fast det är ju klart, de e ju fortfarande så att man får upp mycket fart utan att man lägger märke till det!

Jo nog tror jag att en R6:a skulle räcka för mig men när varken hojen eller försäkringen är billigare så vet jag inte...

Känns ju ganska dumt att gå in på en firma för att bara testa hojar då jag inte känner någon som har varken r6 eller r1.

Ligger alla "potenta" hojar i tokdyra försäkringsklassen? eller kommer man billigare undan om man t.ex väljer gixxer 750:in?

Alla hojjar som är "tävlingscyklar" för gata går under den dyra försäkringen ;) Om du inte går på en MV Agusta å din farsa är över 40 så ;)

Mindre kåpor brukar betyda billigare försäkring, högre vikt å bekvämare sittställning och mindre effekt betyder oxo billigare försäkring.

Jag tror man kan ha gode kul på en Honda Hornet oxo, den BORDE gå i en billigare försäkringsklass. (här får ni som vet rätta mig, så jag lär mig något :])

Måste väl lägga ett ord för Sukkan i Jammahaträsket. En GSX-R 750 är grymmer, speciellt -00 och framåt. Chassie som en 600 och motor som en 1000 (inte riktigt men mer än 600 iaf) :tummenupp

Rätta mig om jag har fel ,men jag tror det är så här med försäkringen:

Dom går efter vikt/effekt och delar inn hojarna i 7 olika klasser tex;
Hoj 1 vikt 100 kg effekt 100 hk klass 7
Hoj 2 vikt 120 kg effekt 100 hk klass 6
Hoj 3 vikt 200 kg effekt 150 hk klass 5
osv..... nu e ju detta påhittade tal men du kanske förstår principen :tummenupp

Skiljer väl mellan 5-10 papp i pris i inköp, sen är premien inte nämnvärt dyrare. Men det finns inget roligare än att brumma ifrån R1or och andra litershojar på bana med en 600... :tungan
Och ändå är man själv fortarande en jävla gröngöling på hoj så man undrar hur många procent som köpt en på tok för potent hoj för sin kapacitet... (inkl mig själv på en "liten" 600)

OlleR6 skrev:
En del långa förare klagar på dess storlek.

QUOTE]

Jag är 191 över backen, och jag har aldrig fått ont nånstans...förutom handlederna i början då, men annars har det inte varit några problem alls.

Om det här med skjuts så lär du märka om det sitter en som väger 80 kilo på, men det är inte så farligt...han bakom märker inget... :rolleyes:

Har inte kört någon av Yammorna, men generellt skulle jag ta en tusenkubikare för gata och en 600:a om fokus kommer ligga på bankörning. But that's just me.

jag är 185. och tycker jag är stor för r6:an. känns som man får vika ihopa benen när man ska sätta sig...

I dagens läge hade jag köpt en 750 eller 1000

Jarle skrev:
Rätta mig om jag har fel ,men jag tror det är så här med försäkringen:

Dom går efter vikt/effekt och delar inn hojarna i 7 olika klasser tex;
Hoj 1 vikt 100 kg effekt 100 hk klass 7
Hoj 2 vikt 120 kg effekt 100 hk klass 6
Hoj 3 vikt 200 kg effekt 150 hk klass 5
osv..... nu e ju detta påhittade tal men du kanske förstår principen :tummenupp

Dåligt exempel egentligen, 200kg och 150hk skulle skicka dig i klass 7 direkt.
I princip fins alla sporthojar i högsta klassen, endast en del nakna bushojar i 600 klassen och specialförsäkrade märken är utanför.

Silwer skrev:
Dåligt exempel egentligen, 200kg och 150hk skulle skicka dig i klass 7 direkt.
I princip fins alla sporthojar i högsta klassen, endast en del nakna bushojar i 600 klassen och specialförsäkrade märken är utanför.

Sedan kostar faktiskt en Monster 1000 S4 lika mycket som en R1 i försäkring på vissa bolag, hur fan de går till vet jag inte, men de räknar väl antagligen blindt på att mycket effekt ger dyra personskador, och skiter därmed i om det sitter kåpor för 40000:- eller ej på hojen..

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!