R6-02 går ojämt ingen effekt

  • Thread starter Thread starter LLL
  • Start date Start date

LLL

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RXV 450-06
Hej!
Har en R6:a, förgasarmodellen, som jag inte blir klok på.
Köpte hojen i höstas i gatutförande och hann inte köra mycket med den. Kommer ihåg att den var lite ryckig när man slog på gas efter avslag. Servade hojen i vintras med nya stift, kollade ventilspel, nytt piper cross luftfilter, monterade ett slip-on samt Dynojet kit. Tog bort stödet och kopplade en brygga för att ta bort stoppet vid nedfällt stöd.
Efter detta så gick hojen perfekt på lågvarv/ gaspåslag efter avslag. Vid påslag från runt 7-8000 varv så tvekar den och går ryckigt. Dåligt med efferkt upp till runt 12000 men den tog sig upp tull 14000. Ibland hade den ingen effekt över 12000. Provade att gå ner i huvudmunstycke enligt Dynojet manualen. Ingen skillnad.

Bytte förasare. Denna är helt orginal. Kollade givetvis alls munstycken osv. innan montage. Blev lite bättre men samma problem kvarstår.
Har provat/ kollat följande:
-Kopplat bort ram air. => Ingen skillnad, möjligtvis mindre effekt på topp de gånger den "tar sig" på toppvarv.
-Mätt upp trottelpositionssensorn=> ok.
-Mätt tändspolarna => ok.
-Mätt pick up coil (vevaxel sensor?)=>ok
-Kollat vakkumslangar/tryckslangar för ram air =>ok
-Har synkat båda förgasarna.
-Tankavluftning funkar perfekt.
-Bränsepumpen ger soppa.

Hojen går perfekt vid små gaspåslag och upp till cirka 6000 varv. Funkar bra för lungn gatkörning men hopplös på bana. Möjliga felkällor som jag inte kollat:
-CDI

Någon som har någon idé vad som kan vara felet? Känns som ett förgasarproblem men att två förgasare som jag gått igenom ska ha något dolt fel verkar konstigt.

Tacksam för hjälp, har slut på idéer.
 
Har du mätt spänningen (volt) när du kör, kanske batteri eller laddregulatorn är kass.
Ett långskott.
 
Hej!
Ska kolla det, men har aldrig haft problem med batteriet.
Köpte en gnistgapstestare igår och testade tändsystemet. Det hade inget problem att producera en gnista över 6mm gap vilket är det som specas i Haynes manualen.

Ska försöka låna en CDI box bara för att kunna utesluta ett ev. fel i boxen som bara uppträder vid högre varv.

Blir inte klok på hojen:va

Har du mätt spänningen (volt) när du kör, kanske batteri eller laddregulatorn är kass.
Ett långskott.
 
Du skulle kanske prova att byta tillbaka tändstiften. Ett av dom ny kan ju vara skadat i isolatorn. Går den rent om du ligger på jämn gas vid 10 000 rpm?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top