R6:a

bra sagt... ett av det bättre inläggen på länge i denna tråden, även om den motsäger en del jag sagt. Bra jobbat iaf.
 
Det snackas ett och annat om skenförsäkringar i den här tråden.

Till skenförsäkrare:
Det ni gör då ni skenföräkrar är att ni (indirekt) stjäl av oss som till följd av många skadefria år och med åren lugnare körning har gjort oss förtjänta av lägre premier! Har ni inte råd med värsthoj inkluderande dess kostnader så ska ni inte ha värsthoj. JÄVLA IDIOTER!
Jag skulle vilja åka helförsäkrat men är tvungen att åka trafik trots att jag har råd med helförsäkrat eftersom jag inte vill betala för omogna 20-åriga idioter som nödvändigtvis ska ha en R1 de inte har råd med och därför måste försäkra på lilla mamsen. (puh, lång mening)

Du som är man/kvinna nog att stå för din egen premie etc ska givetvis inte ta åt dig. Luta dig tillbaks och le istället! :-)
 
Perra skrev:
R1 var slö redan när jag köpte den :D Bytte ju ner mig från en Gixxer 1000 med 158 hk på bakhjulet...
Håller med R6 är inte den bästa nybörjar hojen, men man måste ju börja nånstans. Och man kan ju inte bara tänka på riskerna för då kan man ju lika gärna skita i att köpa hoj alls...

Effekten vänjer man sig alltid vid,oavsett hoj, det är bara att lära sig. Det går ju dock att ha kul på annat sätt än wheelies och raktframkörning. På bana eller kringelikrokväg skulle jag ta R6 före Gixxer 1000 eller R1 anytime...
 
Robban_C skrev:
Det snackas ett och annat om skenförsäkringar i den här tråden.

Till skenförsäkrare:
Det ni gör då ni skenföräkrar är att ni (indirekt) stjäl av oss som till följd av många skadefria år och med åren lugnare körning har gjort oss förtjänta av lägre premier! Har ni inte råd med värsthoj inkluderande dess kostnader så ska ni inte ha värsthoj. JÄVLA IDIOTER!
Jag skulle vilja åka helförsäkrat men är tvungen att åka trafik trots att jag har råd med helförsäkrat eftersom jag inte vill betala för omogna 20-åriga idioter som nödvändigtvis ska ha en R1 de inte har råd med och därför måste försäkra på lilla mamsen. (puh, lång mening)

Du som är man/kvinna nog att stå för din egen premie etc ska givetvis inte ta åt dig. Luta dig tillbaks och le istället! :-)

Så är det, dock så hjälper det till lite att tjata på det viset som du gör. Jag vill minnas minst en här på sporthoj som slutade skenförsäkra efter lite påtryckningar.
 
mmm, för jag betalar hellre 54000 kronor om året än 8000 kronor om året för samma försäkring. Eller gjorde jag det?? :confused: :kocko
 
Vapor skrev:
mmm, för jag betalar hellre 54000 kronor om året än 8000 kronor om året för samma försäkring. Eller gjorde jag det?? :confused: :kocko

Let the haunting & taunting begin!

De som skenförsäkrar kommer hamna i skärselden där alla kör HD med fransar.
 
kosmic skrev:
blixt: jag var i din sits nu i höst. Köpte mig en CBR600 fs-02 som första hoj. Sen ställ, ett alponestars delat (standard-ställ) men riktigt schysst tyckte jag. Aplinestars GP-Plus handskar och ett par fina alpinestars stövlar. Gick på 11'000. Bor du i närheten av gbg så kolla in på alquist, dom har rea, hade det iaf. Det var där jag köpte det. Tjäna nåra tusen på det iaf. Ett sånt nytt jag köpte kostar 8400 i årets modell. stövlarna 2500 å handskarna runt 1500 tror jag. Sen ryggskyddet var ett fint från Halvarsson, vet inte vad det kosta. Men en bra utrustning skall man ha tycker jag. Tycker du det är dyrt kolla på begagnat är på sporthoj.com

utan tveckan! Man ska lägga mkt pengar på säkerhets utrustningen för det kan vara den som räddar ditt liv någon gång och ett liv går inte köpa.
ex folk som inte har ryggskydd kan skada sin rygg jäkligt illa däremot folk som har kan klara sig med skrap sår
 
Jag tycker faktiskt det inte ska behöva disskuteras detta. Dem flesta här känner inte killen heller.

Visar han hojen en STOR respekt länge och kör med hjärnan så kan han köpa en busa1300 också om han känner för det.. vilken hoj han vill bara man "tänker innan man handlar".. ofta är det inte många unga som gör på detta vis men vad vet vi så vi ska inte säga den ska du inte ha och den ska du ha med en stor punkt efter.
Och vi vet heller inte, kanske han har föräldrar som är advokter båda två.. nä skämt åt sido.... det är helt upp till honom hur mycket han vill lägga ut på försäkringen ju.. vill han lägga lite mer.. köp en r6, vill han lägga mindre summor.. köp en äldre modell av ett annat märke.

/mvh Q
 
Vapor skrev:
mmm, för jag betalar hellre 54000 kronor om året än 8000 kronor om året för samma försäkring. Eller gjorde jag det?? :confused: :kocko


Kommunist. Känns det bra att alla andra betalar för dig?


Edit: Utan att dra några övriga paralleller mellan kommunister och skenförsäkrardrägg. Kommunister är ofta trevliga människor.
 
Last edited:
Quaya skrev:
Jag tycker faktiskt det inte ska behöva disskuteras detta. Dem flesta här känner inte killen heller.

Visar han hojen en STOR respekt länge och kör med hjärnan så kan han köpa en busa1300 också om han känner för det.. vilken hoj han vill bara man "tänker innan man handlar".. ofta är det inte många unga som gör på detta vis men vad vet vi så vi ska inte säga den ska du inte ha och den ska du ha med en stor punkt efter.
Och vi vet heller inte, kanske han har föräldrar som är advokter båda två.. nä skämt åt sido.... det är helt upp till honom hur mycket han vill lägga ut på försäkringen ju.. vill han lägga lite mer.. köp en r6, vill han lägga mindre summor.. köp en äldre modell av ett annat märke.

/mvh Q

DE flesta behöver inte känna killen. De flesta här kör, och har kört en del hoj. De flesta kan läsa olycksstatistiken. De flesta inser att du inte vet vad du talar om.

Och när han frågar om det är en bra nybörjarhoj eller inte är det exakt vad vi skall säga honom.
 
t-rex skrev:
DE flesta behöver inte känna killen. De flesta här kör, och har kört en del hoj. De flesta kan läsa olycksstatistiken. De flesta inser att du inte vet vad du talar om.

Och när han frågar om det är en bra nybörjarhoj eller inte är det exakt vad vi skall säga honom.

Nej dem flesta här inne ska känna killen för att dra sånna slutsatser som du gör! Självklart så är det "värstingshojarna" som leder olyckstatistiken och sen kan vi ju se vad de e för personer som har kört dem det är 80% av dem som ska styla för den fina bruden som står vid övergångstället, räjsa mot bilarna/hojarna vid trafikljusena. så att som många säger kör man med huvet kallt och kör LUGNT så händer det inget + att du har en hoj som är lätt och du har lättare att svänga undan snabbare händelser med en sådan lätt hoj än en stor tung jäkla 82'a som tar evigheter för en nybörjare att svänga runt snabbt.

Klart det inte är en bra nybörjar hoj en RR FÖR dem som inte kör med huvet kallt men sen dem som kör med stor respekt, men huvet kalt och tänker innan dem gör någon så kan vi inte stoppa honom. så jag tycker varje inlägg har rätt här, du tar bara för givet att den killen ska ge gärnet med hojen efter 2 dagar för det ser vi på dina inlägg.. men tyvärr är inte alla som dig.
 
Last edited:
Quaya skrev:
Nej dem flesta här inne ska känna killen för att dra sånna slutsatser som du gör! Självklart så är det "värstingshojarna" som leder olyckstatistiken och sen kan vi ju se vad de e för personer som har kört dem det är 80% av dem som ska styla för den fina bruden som står vid övergångstället, räjsa mot bilarna/hojarna vid trafikljusena. så att som många säger kör man med huvet kallt och kör LUGNT så händer det inget + att du har en hoj som är lätt och du har lättare att svänga undan snabbare händelser med en sådan lätt hoj än en stor tung jäkla 82'a som tar evigheter för en nybörjare att svänga runt snabbt.

Klart det inte är en bra nybörjar hoj en RR FÖR dem som inte kör med huvet kallt men sen dem som kör med stor respekt, men huvet kalt och tänker innan dem gör någon så kan vi inte stoppa honom. så jag tycker varje inlägg har rätt här, du tar bara för givet att den killen ska ge gärnet med hojen efter 2 dagar för det ser vi på dina inlägg.. men tyvärr är inte alla som dig.

Du är för rolig. Först antar du, helt riktigt, att "värstinghojarna" leder olycksstatistiken. Sedan utgår du från att 80% av dem kör som idioter. Och sedan anklagar du MIG för att göra orättvisa generaliseringar. Jag behöver inte känna "honom". Fråga ett försäkringsbolag så kommer du att få en jättefin profil på "honom". Eller på dig själv, om du är i samma ålder.

Sen, det här med den där CBn från 82, va snackar du om? När tror du möjligheten att krascha rejält är störst? 140km/h (CB 82) eller 240km/h (R6). Jag noterar att du inte har någon hoj. Har du kört någon?



Edit. Klart som fan jag tar för givet att han gasar. Gör du inte det är du mer än lovligt naiv.
 
Last edited:
t-rex skrev:
Du är för rolig. Först antar du, helt riktigt, att "värstinghojarna" leder olycksstatistiken. Sedan utgår du från att 80% av dem kör som idioter. Och sedan anklagar du MIG för att göra orättvisa generaliseringar. Jag behöver inte känna "honom". Fråga ett försäkringsbolag så kommer du att få en jättefin profil på "honom". Eller på dig själv, om du är i samma ålder.

Sen, det här med den där CBn från 82, va snackar du om? När tror du möjligheten att krascha rejält är störst? 140km/h (CB 82) eller 240km/h (R6). Jag noterar att du inte har någon hoj. Har du kört någon?



Edit. Klart som fan jag tar för givet att han gasar. Gör du inte det är du mer än lovligt naiv.

Jo visst försäkringsbolaget är en hel annan disskution nu... just nu snackar vi om vilken hoj han ska ha. ( exkl försökringsbolaget )
Det är klart rätt det du säger men för 10e gången så känner vi inte killen och vad vet vi? han kanske är den som kör lugnt? Jag har en kille på min skola han kör runt med en r6a och han kör JÄVLIGT lugnt.

men man kan börja försiktigt med gasen. Först lär man sig känna hojen, sen kan man gasa lite på tomma vägar, sen kan man gasa lite till på motorvägen och till sist kan man leka med hojen NÄR man är bra kompis med den.
Jag tror aldrig att någon person som inte har haft första hoj och som köper en r6 gasar fullt ut från början för man VÅGAR inte köra i 240km/h den första dagen man har den man går nerifrån och upp......

jag tänker inte disskutera med dig mer..... du drar slutsatser som om du är broder till killen och har kunskap om motorcyklar till 100% .......... eller du är kanske psykolog?

så jag säger till killen sätt dig ner och funderar över saken och lyssna inte för mycket på skitsnacket här inne. Ta ditt eget beslut. Nu vet jag inte hur du är som person men naturligtvis är r6a snäppet farligare än cbr -82an men kör lugnt med viklen hoj du än köper och bli kopis med den innan du börjar vrida för mycket.

// hejdå
 
Quaya skrev:
...

jag tänker inte disskutera med dig mer..... du drar slutsatser som om du är broder till killen och har kunskap om motorcyklar till 100% .......... eller du är kanske psykolog?

...


Nähä. Trist. Nåväl, hur var det, har du kört hoj? Vet du vad du snackar om när du säger att "man kan köra lugnt". Jag tror inte det.

Och försäkringsbolagen är inte en annan diskussion, det är precis den här diskussionen. Försäkringsbolag känner inga personer, de generaliserar jämt. Tror du att en försäkringspremie på 50.000/år kommer sig av att de tycker att nybörjare hör hemma på en R6? Så, fortfarande, svaret på hans fråga är, nej, R6 är inte en bra nybörjarhoj. Geddit?
 
t-rex skrev:
Nähä. Trist. Nåväl, hur var det, har du kört hoj? Vet du vad du snackar om när du säger att "man kan köra lugnt". Jag tror inte det.

Och försäkringsbolagen är inte en annan diskussion, det är precis den här diskussionen. Försäkringsbolag känner inga personer, de generaliserar jämt. Tror du att en försäkringspremie på 50.000/år kommer sig av att de tycker att nybörjare hör hemma på en R6? Så, fortfarande, svaret på hans fråga är, nej, R6 är inte en bra nybörjarhoj. Geddit?

Svar: Nej.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top