R6:a

kosmic skrev:
hmm smaken är ju personlig såklart men tror att dom flesta tycker att R1/R6an är snyggare än hornet. Kanske har att göra med att R6 säljer mer och att dom därför utvecklar och lägger mer tid åt designen.

Bra exempel btw med saaben och lexusen *not*

läs inlägget ovan!

t-rex skrev:
Citerar hela inlägget, det är väl bäst.

Visst, 20-åringar är överrepresenterade för att de kör kasst, det är nog sant. Men på vilken hoj växer hornen mest? Hur var nu siffrorna från TryggHansa? 25% av beståndet R1 inblandade i ett försäkringsärende har jag för mig. Lycka till att snacka bort det.

Frågan var, är R6 en bra nybörjarcykel? Svaret är nej, det är en skitdålig nybörjarcykel.

Vet att siffrorna är sådana för R1:an, jag har inte försökt snacka bort något. Kort sagt är det jag försökt säga är att det är inte hojjens fel att folk kraschar utan förarens!!

Jag tycker det är en ypperlig förstahoj (för de är min förstahoj), lycka till att snacka bort de du.. :tungan

OlleR6 skrev:
Som sagt delar jag hoj me farsan, å han är 50+... Känner flera som är 35+ som har sporthojjar.

Dina argument suger, sorry grabben :/

Sporthojjar säkert, men inte R6.. visst finns det vissa men det är nog en mätning som får göras i promille...

du säger att du skenförsäkrar alltså, DET suger om nåt pojke lilla. :7peta

Suomalainen skrev:
Sporthojjar säkert, men inte R6.. visst finns det vissa men det är nog en mätning som får göras i promille...

du säger att du skenförsäkrar alltså, DET suger om nåt pojke lilla. :7peta
Nån måste ju hojjen stå på eller hur? När vi köpte den var jag inte ens myndig så att kalla det skenförsäkring vet jag inte om det är rätt...

Äre alltså bättre med nån annan klass7-hoj? Är det bara R6or som krachar?

Klart att det är förarens fel, men de e lättare att man påverkas att göra fel med en grymmare hoj, tycker du inte det? Har du aldrig kört utöver vad du egentligen klarar av? Jag vet att jag har... Det är det som gör dessa hojjar till en dålig förstahoj.

OlleR6 skrev:
Nån måste ju hojjen stå på eller hur? När vi köpte den var jag inte ens myndig så att kalla det skenförsäkring vet jag inte om det är rätt...

Äre alltså bättre med nån annan klass7-hoj? Är det bara R6or som krachar?

Klart att det är förarens fel, men de e lättare att man påverkas att göra fel med en grymmare hoj, tycker du inte det? Har du aldrig kört utöver vad du egentligen klarar av? Jag vet att jag har... Det är det som gör dessa hojjar till en dålig förstahoj.

Jo visst har man väl fått sig en o annan tankeställare, men hade jag haft nåt gammalt skräp som man får brottas som fasen med innan den svänger hade jag nog fått tugga ogräs ett par ggr... Men tack vare att man har en lätt o smidig hoj har det gått bra, detta gör den till en BRA förstahoj!

Suomalainen skrev:
Jo visst har man väl fått sig en o annan tankeställare, men hade jag haft nåt gammalt skräp som man får brottas som fasen med innan den svänger hade jag nog fått tugga ogräs ett par ggr... Men tack vare att man har en lätt o smidig hoj har det gått bra, detta gör den till en BRA förstahoj!
Det går inte jämföra sådär, kom inte å säg att du skulle köra på samma sätt med en Goldwing lr ens en supermotard. På min gamla 125a höll jag int ens 120 i vissa kurvor för jag visste att när jag går ut så kommer jag få wobbel. Jag vet inte om folk är så blind att man fortsätter i 130 i samma kurva om å om igen tills man åker av vägen å in i ett träd så det hela tar slut, men jag vet att jag gör det inte iaf.

Sen är det väl ändå bättre att tugga ogräs i 70 än i 270? ;)

Hornetoscar

Jo vi har humor! :) :) :)

Ditt lilla skämt vara jättekul, vi på sporthoj.com vill tacka dig för detta komiska inlägg i denna blodiga debatt.

OlleR6 skrev:
Det går inte jämföra sådär, kom inte å säg att du skulle köra på samma sätt med en Goldwing lr ens en supermotard. På min gamla 125a höll jag int ens 120 i vissa kurvor för jag visste att när jag går ut så kommer jag få wobbel. Jag vet inte om folk är så blind att man fortsätter i 130 i samma kurva om å om igen tills man åker av vägen å in i ett träd så det hela tar slut, men jag vet att jag gör det inte iaf.

Sen är det väl ändå bättre att tugga ogräs i 70 än i 270? ;)

Kör man i 270 så har man ju bestämt sig sen innan. Folk med lite självbevarelsedrift kör inte i 270 på sin nya hoj när man inte kört tidigare. Dom som gjort det är nog tyvärr inte bland oss längre. (pratar inte om en 30 meter bred E6 nu då)

Jag tycker killen skall tänka själv istället för att hojen skall göra det åt honom. Köper han en goldwing nu å en R1 om 2 år lär han ha lika stor potensial att köra ihjäl sig som ifall att han hade kört R6 från början.

Hornetoscar: Goldwing=skämt. Kul va?! :D

Köp en R6 så blir du inte besviken, glöm inte att köra med huvudet och lär dig köra på bana, en plats gjord för att man skall lära sig åka fort på hoj om man nu vill det. Ta inte med allt för mkt från banan bara.

Suomalainen skrev:
Vet att siffrorna är sådana för R1:an, jag har inte försökt snacka bort något. Kort sagt är det jag försökt säga är att det är inte hojjens fel att folk kraschar utan förarens!!

Jag tycker det är en ypperlig förstahoj (för de är min förstahoj), lycka till att snacka bort de du.. :tungan

Inga problem. Han frågade om det är en bra förstahoj. Svaret är fortfarande nej, det är en skitdålig förstahoj. Sedan att du tycker den är bra för dig, tja, grattis till en fin cykel!

Och ja, det är i grund och botten förarens fel. Tror du det är (mest) rutinerade förare som kan köra hoj som krashar eller squids som köper en retta för att de gillar färgen?

men det var ett jävla nerklankande på CB400n från 82...

Se bara hur vacker den ser ut efter en jordfräsar-tur ner in ett gäng träd... JA, det går att köra av rejält med 25Kw oxå... jag beskyller INGEN annan min vurpa, men att vi var 20-25 sporthojar å jag som va ute å körde kan nog ha med det att göra... Å nej, det var inte min första hojsäsong. Å JA, "alla" vurpar väl mer eller mindre...

Ähhh, vaffan vill jag ha sagt?

Last edited:
Å så bidde det...

Edit: Men ja e int bitter...
Bara JÄVLA lycklig att det inte blev värre. Mina tankar går till de som haft större otur än mig.

Last edited:
kosmic skrev:
Kör man i 270 så har man ju bestämt sig sen innan. Folk med lite självbevarelsedrift kör inte i 270 på sin nya hoj när man inte kört tidigare. Dom som gjort det är nog tyvärr inte bland oss längre. (pratar inte om en 30 meter bred E6 nu då)
Vad jag menar är att en racehoj kan vara lika stabil i hög fart som en "vanlig" i låg fart, de e lättare att bli lurad på sporthoj än kåplös hoj. Dessutom om hojjen är instabil så är det mer motiverande att hålla sig i lämplig takt. Även om det kanske är lättare att klara sig i 270 me en sporthoj utan att åka omkull så gör det destå ondare när man åker omkull.

Hur många gånger har du inte tittar ner på mätaren å blive överraskad av hur fort det går?

En lustig sak här är ju att de alra flesta i tråden anser en sporthoj i klass 7 vara bäst tat börja åka hoj på oavsett tidigare erfarenhet.
Sen grinas det om skenförsäkringar, för tusan när jag sökte runt efter min R1a nu senast, så ringde man ju en del o även mailade en massa, det var mycket yngre folk under 25 och gissa hur hojarna var försäkrade?
De var nästan uteslutande skenförsäkrade, den jag till slut köpte var skenförsäkrad på killens morsa, andra var på flickvännen för att få nån tjejförsäkring o farsan, äldre brorsan osv, ja 70% av hojarna var skenförsäkrade helt enkelt.

Sen vill jag tacka Hornet Oscar för det uppenbara ironiska inlägget, jag garvar fortfarande.

OlleR6 skrev:
Vad jag menar är att en racehoj kan vara lika stabil i hög fart som en "vanlig" i låg fart, de e lättare att bli lurad på sporthoj än kåplös hoj. Dessutom om hojjen är instabil så är det mer motiverande att hålla sig i lämplig takt. Även om det kanske är lättare att klara sig i 270 me en sporthoj utan att åka omkull så gör det destå ondare när man åker omkull.

Hur många gånger har du inte tittar ner på mätaren å blive överraskad av hur fort det går?

är beredd att hålla med dig! :)

Silwer skrev:
En lustig sak här är ju att de alra flesta i tråden anser en sporthoj i klass 7 vara bäst tat börja åka hoj på oavsett tidigare erfarenhet.

Sen vill jag tacka Hornet Oscar för det uppenbara ironiska inlägget, jag garvar fortfarande.

Naaa... tror ingen har sagt att det är bäst att börja med klass 7, det jag vill säga är bara att de hojarna är inte dåliga heller. Alla är vi individer och vad som är bäst för en själv att börja på kan man bara veta själv.

Det jag retar upp mig på är dessa muppar som bestämt säger att ingen ska börja på nya klass 7 hojar som r1 r6 osv för att de är dåliga förstahojar. Sekunden senare kan de rekomendera en cbr900 (har inte hänt i denna tråd men flera andra) från 90 talet som bra första hoj :va Den går ju fan bättre rakt fram än en 600... Just detta som gör att jag tror det är den berömda svenska avundsjukan som ligger till grunden för att många tycker att nyare R hojar är dåliga att börja på.

jag tycker att alla ska ha en sån här som första hoj alternativt en gixxer1000turbo.......

Bifogat

• hojap.jpg
    hojap.jpg
    66.9 KB · Visningar: 48
Fattar inte vad alla babblar om egentligen.
Jag har en r6:a, började dock med en Cagiva Mito för ett par år sedan.
Så man kan nästan säga att det är en förstahoj för mig.

Mitt tips till alla som ska köpa en förstahoj. R6:an är snygg, skön och alldeles, alleles underbar. Min är strypt till 25 Kw. Går lätt upp i 200 på mätaren. Rekordet än så länge är 220 på flygraka. Går tydligen upp på bakhjulet i 1:an med hjälp av kopplingen, sen att den slår över lätt om man är oerfaren på slangen är en annan femma.

Med andra ord. Köp en r6:a eller annan supersporthoj 600cc om ni nu vill. Men STRYP den tills du behärskar den.

Jag menar ju att alla tycker att r6:an är för stark och vild som förstahoj. Varför då inte strypa den? Går finfint enligt mig. Dessutom så om man blir tagen av snuten så ryker inte körkortet på att man kör olovligt. Min mening

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...