R6:a

hornet oskar skrev:
Jo det går bra att köra fort och köra ihjäl sig på Horneten med=)
Har inte sagt att man inte kan köra ihjäl sig på den ;D Däremot att den är betydligt lättare att hantera!

Suomalainen skrev:
kan det ha någonting med att inte en 40 åring har sådan hoj, och att många köper en sån som första?
Som sagt delar jag hoj me farsan, å han är 50+... Känner flera som är 35+ som har sporthojjar.

Dina argument suger, sorry grabben :/
 
Silwer skrev:
Man kan dö på allt, men att ha 160hk och 200kg hoj gör det bara så mycket enklare.
50% av de olyckor JAG läst om i sommar har vare på customhojjar, så det stämmer aldeles förträffligt!
(att nån ens sätter sig på en customhoj förstår jag inte, då jag anser att dem är totalt livsfarliga)

Det man inte har i hästkrafter får man skaffa i puts - folk blir fortfarande lika impade ;]
 
OlleR6 skrev:
Har inte sagt att man inte kan köra ihjäl sig på den ;D Däremot att den är betydligt lättare att hantera!


Som sagt delar jag hoj me farsan, å han är 50+... Känner flera som är 35+ som har sporthojjar.

Dina argument suger, sorry grabben :/


Varför är en hornet så mycket lättare att hantera? Har inte kört r6an men jag tycker att de flesta hojarna blir lättare och lättare att hantera ju dyrare de blir bättre bromsar bättre reglage mm mm.

Jag tycker dock att hornet 600 är en fruktansvärt lättkörd mc och en oerhört trevlig maskin bådet till utseendet och funktionellt men framför allt prismässigt allting är billigare än till en 600 sprothoj! förutom däck =)
 
OlleR6 skrev:
50% av de olyckor JAG läst om i sommar har vare på customhojjar, så det stämmer aldeles förträffligt!
(att nån ens sätter sig på en customhoj förstår jag inte, då jag anser att dem är totalt livsfarliga)

Det man inte har i hästkrafter får man skaffa i puts - folk blir fortfarande lika impade ;]


är det inte det att 50 taggarna har fått för sig att nu när kidsen har blivit vuxna och jag har lite cash liggandes då så ska jag ha en mc jag har ju faktiskt mc kort!

Min pappa på en hoj är ju det faligaste som finns han har alldrig lärt sig bromsa på en mc hur säker är han i trafiken? är det inte dom som vurpar?
 
hornet oskar skrev:
Varför är en hornet så mycket lättare att hantera? Har inte kört r6an men jag tycker att de flesta hojarna blir lättare och lättare att hantera ju dyrare de blir bättre bromsar bättre reglage mm mm.
Har inte testat just Hornet 600 heller, däremot har jag provkört CB1300F, så riktigt rättvis jämförelse kan jag inte göra. Men hursomhelst så går det som nybörjare att tex vända på en väg utan att ta om? (Styret tar i tanken jävligt fort) :D Sen sitter man inte som ett handikapp heller. Betydligt lättare att skjussa på (iaf i mitt tycke) mm mm ;]
 
hornet oskar skrev:
är det inte det att 50 taggarna har fått för sig att nu när kidsen har blivit vuxna och jag har lite cash liggandes då så ska jag ha en mc jag har ju faktiskt mc kort!

Min pappa på en hoj är ju det faligaste som finns han har alldrig lärt sig bromsa på en mc hur säker är han i trafiken? är det inte dom som vurpar?

Det är 18-25 åringar eller nåt sånt som är den största olycksgruppen.
De har ofta inga spärrar eller annan körvana överhuvudtaget.
Viist tror jag att en o anna återfallare på 50 bast kan vara farlig på sin custom, men jag tror ändå den gruppen kör lugnare och sällan testar gränserna.

Att komma med som ovan att ju lättare o smidigare hojen är ju ofarligare är den att köra känner jag bara är en undanflykt, det körs bara fortare med dessa hojar än de klumpigare.
Sen har de här "lättkörda supersporthojarna" ju de extema instabila måtten inbyggda med som inte en sävligare hoj alls har.
 
hornet oskar skrev:
Varför är en hornet så mycket lättare att hantera? Har inte kört r6an men jag tycker att de flesta hojarna blir lättare och lättare att hantera ju dyrare de blir bättre bromsar bättre reglage mm mm.

Jag måste instämma i just denna fråga, varför är den mer lätthanterlig?
Jag fattar inte de som tycker att en hoj blir svår att hantera bara för att den har mer effekt :confused: det är upp till DIG hur mycket du vill gasa.
Sporthojarna är precis lika snälla som nåt annat så länge du använder gasreglaget med förstånd.
Detta tillsammans med d utmärkta chassirna gör att jag aldrig förstått detta påstående.
 
Bj skrev:
Jag måste instämma i just denna fråga, varför är den mer lätthanterlig?
Jag fattar inte de som tycker att en hoj blir svår att hantera bara för att den har mer effekt :confused: det är upp till DIG hur mycket du vill gasa.
Sporthojarna är precis lika snälla som nåt annat så länge du använder gasreglaget med förstånd.
Detta tillsammans med d utmärkta chassirna gör att jag aldrig förstått detta påstående.

Det blir den ju till en viss gräns, allt är ju inte toppeffekt visserligen, men betänk vilka hojar de starkaste rovorna siotter på, det är instabila sporthojar som är byggda för att köras på ett visst sätt, En Hornet är en hoj med upprätt sitställning och givetvis lugnare uppträdande än en R6.
Folk tänker inte som du skriver då skulle inte statistiken se ut som den gör.
Utan det gasas tills det smäller, och värre lär det bli eftersom många anser att man ska skaffa det största direkt så man inte ledsnar på 2 veckor, varför ska man ledsna när man håller på att lära sig köra hoj?
Vad tusan gör ett par år på en lugnare hoj innan man kliver upp på sportmaskinen med S?
Iofs känner jag igen beteendet med att skaffa vrålstark hoj åka en eller 2 säsonger o sen lägga ner alltihop eller ställa till nåt idiotiskt.
 
Bj skrev:
Jag måste instämma i just denna fråga, varför är den mer lätthanterlig?
Jag fattar inte de som tycker att en hoj blir svår att hantera bara för att den har mer effekt :confused: det är upp till DIG hur mycket du vill gasa.
Sporthojarna är precis lika snälla som nåt annat så länge du använder gasreglaget med förstånd.
Detta tillsammans med d utmärkta chassirna gör att jag aldrig förstått detta påstående.
När jag läser "lättare att hantera" så förstår jag det som hela hojjen? En bil me samma motor men ena med å andra utan servo är väl olika svåra att hantera?
Den som säger att det är lika lätt att framföra en sporthoj i låg hastighet som en bushoj lr supermotard måste vara lite annars, eller så kanske det är jag som är annars?...
 
Dessutom så kör man mycke fortare med kåpor än utan kåpor, man lunkar på i vanlig takt tycker man tills man tittar ner å ser 160 på mätarn.
 
Suomalainen skrev:
Innan du gormar så LÄS... varför tror du 20 åringar är överrepresenterade på r6or?? kan det ha någonting med att inte en 40 åring har sådan hoj, och att många köper en sån som första? Om världen bara bestog av cb400or så hade 20 åringar fortfarande varit överrepresenterade! Tror inte det handlar så mycket om VAD man kör för hoj utan HUR man kör den!

Hade en 125 cross ett tag i höstas...kan ju säga att jag var nära o köra ihjäl mig flera ggr på den, men på hojen är den enda nära-döden upplevelse varit när en bilist fick för sig att göra en vänstersväng mitt på en 90 väg utan att blinka!

Citerar hela inlägget, det är väl bäst.

Visst, 20-åringar är överrepresenterade för att de kör kasst, det är nog sant. Men på vilken hoj växer hornen mest? Hur var nu siffrorna från TryggHansa? 25% av beståndet R1 inblandade i ett försäkringsärende har jag för mig. Lycka till att snacka bort det.

Frågan var, är R6 en bra nybörjarcykel? Svaret är nej, det är en skitdålig nybörjarcykel.
 
OlleR6 skrev:
När jag läser "lättare att hantera" så förstår jag det som hela hojjen? En bil me samma motor men ena med å andra utan servo är väl olika svåra att hantera?
Den som säger att det är lika lätt att framföra en sporthoj i låg hastighet som en bushoj lr supermotard måste vara lite annars, eller så kanske det är jag som är annars?...

DÄR håller jag med.
Tänkte närmast på jämförelsen Hornet - R6
 
Bj skrev:
DÄR håller jag med.
Tänkte närmast på jämförelsen Hornet - R6
Du tycker att R6an och Horneten är precis likadana förutom kraften i motorn alltså? Att man har 7cm att svänga styret innan det tar i tanken på horneten?

Eller missförstod jag dig nu?
 
OlleR6 skrev:
Du tycker att R6an och Horneten är precis likadana förutom kraften i motorn alltså? Att man har 7cm att svänga styret innan det tar i tanken på horneten?

Eller missförstod jag dig nu?

öhh...nu hänger jag inte med längre... :confused: det var väl det jag inte tyckte eller? det kanske var ett dåligt exempel av mig.

Alltså NEJ det tycker jag inte, jag tycker R6:an är en hyfsat lätt sporthoj att hantera även för en nybörjare, och då pratar jag om smidigheten och vikten själva "formatet" så att säga.
T.ex. i jämförelse med GSX-R 600 och ZX6R av 97-00 är det ju en otrolig skillnad. ÄR den är så mycket värre än horneten då?
 
Last edited:
asså detta kan hålla på i all evighet! Asså även om jag höll med om att r6 är en helt okej första hoj så måste ju ALLA hålla med om att tex en hornet är bättre... iom körställning osv. Om man då inte tänker på utseende och coolhetsfaktorn hos polarna. Sen håller jag dock inte med om att en jävla suzuki från 82 är bättre första hoj än en R6a.

Men nån kan ju gärna fortsätta summera upp lite för alla skriver ju samma sak om och om igen!
 
"Sen håller jag dock inte med om att en jävla suzuki från 82 är bättre första hoj än en R6a."

Varför inte?
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top