R6 99-02 vägrar bli varm under drift

pälle_

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Linköping
Hoj
r6
Jag har en R6:a, 99-02, med ett okänt antal mil på mätarn och den vägrar bli varm under drift (med fartvind).
Det står oftast "LO" (temp < 40 grader) eller vid enstaka tillfällen knappa 41-44 grader. Idag var nog undantaget, regnträning och mätaren visade som mest 55 grader (vad jag kunde notera).

Däremot när jag rullar in i depån igen så går tempen upp till strax över 80 grader, och om den får stå ett tag så går den till över 100 grader (vid varm väderlek eller då varvtalet varieras över tomgång (> 3000 varv) ).
Fläkten är borta och termostaten likaså (finner den inte). Ingen glykol i kylvattnet, bara vatten (avjoniserat) blandat med Water Wetter.

Den kyler alltså för mycket, är det till att tejpa kylaren för att få ner kylarean?
Men det ska väl inte behövas vid varmt väder?
Var mäts temperaturen?

Tacksam för hjälp.
/Pälle
 
Jag skulle tro att du behöver en termostat för att få upp temperaturen. Annars kan det ju förstås vara en knäpp tempgivare på nåt sätt, kolla verkstadshandboken ifall du kan hitta några värden på den.
 
Jag skulle tro att du behöver en termostat för att få upp temperaturen. Annars kan det ju förstås vara en knäpp tempgivare på nåt sätt, kolla verkstadshandboken ifall du kan hitta några värden på den.

Men temperaturen går upp om den får stå på tomgång. Oftast brukar man rycka termostaten för att få fullt flöde.
En paj tempgivare kan vara boven.
 
Har den termostat så verkar den vara kass. Kolla även kontakten för tmpgivaren så den är fräsch.
 
Ifall temperaturen får gå upp stillastående och du sen kör iväg, går den då ner till låg igen?

Det är typiskt för sporthojar att kylaren har relativt bra kylkapacitet fast volymen är liten så att de blir snabbt varma vid stillastående eller kökörning.
 
Det är inte så att du har en gammal SS cykel med kittkylare? Med vårt kalla klimat behöver de ofta tejpas...
 
Har den termostat så verkar den vara kass. Kolla även kontakten för tmpgivaren så den är fräsch.

Will do!

Ifall temperaturen får gå upp stillastående och du sen kör iväg, går den då ner till låg igen?

Det är typiskt för sporthojar att kylaren har relativt bra kylkapacitet fast volymen är liten så att de blir snabbt varma vid stillastående eller kökörning.

Ja, den går ner nästintill omedelbums. På första rakan, som jag hinner kolla ner på displayen indikerar den låg temp. Rullar jag därefter in på escapen eller in i depån och kör sakta så går tempen upp.

Det är inte så att du har en gammal SS cykel med kittkylare? Med vårt kalla klimat behöver de ofta tejpas...

En gammal halv-SS, men utan den extra kit-kylaren. Jag ska prova att tejpa den vid nästa träning. Det känns lite "tvåtaktigt" att göra det, än mer rejsigt :)

Sjukt bra med snabba svar från er! Tack!

Det märkliga är att jag noterat detta fenomen nu, det fungerade alla tiders förra året.
 
Last edited:
Jag skulle tro att du behöver en termostat för att få upp temperaturen. Annars kan det ju förstås vara en knäpp tempgivare på nåt sätt, kolla verkstadshandboken ifall du kan hitta några värden på den.

Men temperaturen går upp om den får stå på tomgång. Oftast brukar man rycka termostaten för att få fullt flöde.
En paj tempgivare kan vara boven.

Symptomen är ganska typisk för trilskande/modifierat termostat. Tomgång utan fartvind går temperaturen alltid upp tills fläkt startar, oavsett hur kittad kyl du har. Utan fartvind och fläkt finns ju inget sätt för kylaren att göra av med värmen....

På min gamla gixxer hade någon tidigare ägare borrat upp fyra extra skalphål vilket gjorde att den fick likartade problem (utan tejp nådde den bara lite över 50 grader om man kom upp i lite fart, stod den stilla blev den dock varm så att fläkten fick gå igång).

Enklast är väl att plocka ut termostatet (om det nu finns kvar) och kolla och testa vid vilken temp det öppna (värma vatten i kastrull, se bara till att termostat inte kommer i kontakt med botten)
 
Symptomen är ganska typisk för trilskande/modifierat termostat. Tomgång utan fartvind går temperaturen alltid upp tills fläkt startar, oavsett hur kittad kyl du har. Utan fartvind och fläkt finns ju inget sätt för kylaren att göra av med värmen....

På min gamla gixxer hade någon tidigare ägare borrat upp fyra extra skalphål vilket gjorde att den fick likartade problem (utan tejp nådde den bara lite över 50 grader om man kom upp i lite fart, stod den stilla blev den dock varm så att fläkten fick gå igång).

Enklast är väl att plocka ut termostatet (om det nu finns kvar) och kolla och testa vid vilken temp det öppna (värma vatten i kastrull, se bara till att termostat inte kommer i kontakt med botten)

Tack, det ska jag göra.
Jag fann en termostat i lådan med reservdelar, så den finns nog inte monterad eller så är det bytt en gång.


Uppdatering: Problemet blev verifierat och avlöst igår då termostaten monterades. Jag hade inga problem med att behålla temperaturen, trots kallt och regn.
Tack för hjälpen!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top