R6 -03 Startar inte, mekaniskt?

Med dom där bilder och våren/sommaren runt hörnet skulle jag nog sneglat mot en ny motor.

Nja men en ny hoj är på intåg, därför detta blev riktigt otroligt dåligt planerat i kalendern.

Oj. Nånting har gått i bitar där inne. Startdrevet, förmodligen.

Edit: Motorn måste såklart ur och isär. JB Weld biter inte på det där, och svetsa låter vanskligt. Hur tjock plånbok har du?

Jo det har smällt rejält tydligen..
Plånboken är inte gristjock men det som måste göras blir självklart gjort utan snåleri.
Frågan är bara om det är värt det, tappade all livslust nu med tanke på att den skulle säljas inom veckorna som kommer nu.
Material + arbetstid VS värdeminskning...

Har f.ö börjat riva motorn men måste hämta en annan avdragare till svänghjulet, får se vad som väntar för mys där innanför sen..

Last edited:
Nja men en ny hoj är på intåg, därför detta blev riktigt otroligt dåligt planerat i kalendern.

Jo det har smällt rejält tydligen..
Plånboken är inte gristjock men det som måste göras blir självklart gjort utan snåleri.
Frågan är bara om det är värt det, tappade all livslust nu med tanke på att den skulle säljas inom veckorna som kommer nu.
Material + arbetstid VS värdeminskning...

Har f.ö börjat riva motorn men måste hämta en annan avdragare till svänghjulet, får se vad som väntar för mys där innanför sen..

Nåå? Hur har det gått! :)

Nåå? Hur har det gått! :)

Glömde bort det här inlägget lite.. det gick åt helvete med den snurran, en vevstake hade fått för sig att gå av, hade skjutit på ovansidan av blocket också..

MEN HAR ETT NYTT PROBLEM !!! WEEEI :huvet

Köpte ny snurra! Eller begagnad reservmotor rättare sagt.
Bytt skiten nu under helgen men nu slog det slint, det är nåt generalfel med tändningen.
Den startade inte, så jag drog startgas i insprutet, fick det sprutat i nyllet och kollade sen ifall ljuddämparen sög luft, jeeeepppss !!
Vad kan vara felkopplat? Gått igenom tändhattarna men det fanns bara en vettig följd dom kunde sitta på, ifrån vänster till höger.
Har gnista, har soppa men den suger åt fel håll...

Sååååå vad kan vara fel ? testat snurra/ställa om svänghjulet för att jag fick det tipset men det kändes inte riktigt rätt, eller så snurrade jag på fel grej (själva plattan bakom svänghjulet).
Å startmotorn drar bakdäcket åt rätt håll, ifall det hjälper något..

Last edited:
Kan det vara kammen/kedjan som står helt åt skogen och hur isåfall kollar man det på enklast möjliga sätt? Har försökt söka men får upp 17 sidor med skit känns det som ...

Ja jäklar, låter ju som kammen står 180 grader fel. Hur kan den suga luft genom blåsen å blåsa genom insuget. :va

\Masonit

Ja jäklar, låter ju som kammen står 180 grader fel. Hur kan den suga luft genom blåsen å blåsa genom insuget. :va

\Masonit
undrar jag med, skumma är att det inte rasslar eller någonting heller utan den går runt helt rent

Om inte motorn funkar så har du väl blivit lurad?
Kan ju vara vilket fel som helst. Lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka såklart?
Eller fick du den jättebilligt på grund av att den inte gick?
Om du ska få pengarna tillbaka så ska du nog inte skruva på den innan.

Det ska stå på kuggen vilken kam det är om det är insug eller utblås... Sen kan man ju inte missa markeringarna... Problemet är att du måste riva den så om jag va du skulle jag göra som han säger lämna tebaks den och få den fungerande...

Om du nu inte vill lämna tebaks den så finns det säkert nån på MC-varuhuset eller vilken service företag som hellst som man skulle kunna ringa in och fråga hur dem ska stå...

Lycka till och säg till om du får till det.. :)

River ner den igen i helgen.. lämna tillbaka i det här stadiet känns inte riktigt som ett alternativ då det går fortare att riva och sätta ihop den än att åka dit igen. Och ska jag vara helt ärlig så orkar jag inte tjafsa förens jag vet vad felet är..
Är ventilerna slamsor löser jag det då istället.

Kan det vara några idiotiska fel förutom just kammarna? Grejen är att han som haft den innan inte är en klåpare, det skulle vara otroligt otroligt ifall han satt dem fel då han är riktigt haj på detta, hjälpt mig mkt med felsökningen och förklarat osv..

Alla markeringar bakom kamkedjekåpan stämmer, när den är nollad stämmer markeringarna på själva drevet och det finns markerat på kedjan, ALLT stämmer. :confused:

Hur ställer man tändningen, om det ens går? De flesta jag snackat med säger att tändningen står fel så att den baktänder, men har inte lyckats luska ut om det ens går att ställa in, lusläst serviceboken men men ..

Kan tändstiften vara problemet här? Inte provat ett par andra men 500 pix känns useless att slänga iväg utan någon konfirmation på att det kan bli så om de är taskiga..

Vänta nu... Va jag förstog så tänder den inte äns... Om den nu baktänder så kan fortfarande vara kammarna... I annat fall så borde det finnas en elektronisk "brytare" nånstans i motorn... "borde kunna se det eftersom det är kablar som kommer ut från den"

En annan grej du kan göra är att kopla tändstiften i systemet och lägga nån mjuk gummi bit i kolven så att du ser övergången från toppen så fortsätter du snura på motorn... när du kommer nån grad vid övergången på kolven så borde tändstiftet få gnista... Gör den det vid nån grad över då står den rätt om inte kolla så att rätt kamm sitter på rätt plats...

okej, ska försöka göra det du sa men det är tråååångt..
Den tänder, men gnistan kan vara för svag lr något, jag fiskar efter lätta lösningar :D.
Har jag förstått det rätt sitter brytaren vid kamkedjekåpan, men jag river ner skiten nu, orkar inte hålla på ..

Nu är jag på brytpunkten till att ge upp, finns det någon grym mek här som är villig att kolla till lite hur allting är och lite felsöka osv ? kan betala med bärs eller valuta. :Bugar

Har nollat kammar och hela rubbet, det SKAAAAA fungera men gör det inte ... :huvet

Nu är jag på brytpunkten till att ge upp, finns det någon grym mek här som är villig att kolla till lite hur allting är och lite felsöka osv ? kan betala med bärs eller valuta. :Bugar

Har nollat kammar och hela rubbet, det SKAAAAA fungera men gör det inte ... :huvet

Hur går det?

Nu är jag ingen expert på hojjar men går motorn åt rätt håll när du kör på startmotorn?

Har han som satte ihop motorn gjort en tankevurpa när han hade toppen lös på arbetsbänken och bytt plats på kamaxlarna? Avgas på insug och tvärtom?

Bytt skiten nu under helgen men nu slog det slint, det är nåt generalfel med tändningen.
Den startade inte, så jag drog startgas i insprutet, fick det sprutat i nyllet och kollade sen ifall ljuddämparen sög luft, jeeeepppss !!
Vad kan vara felkopplat? Gått igenom tändhattarna men det fanns bara en vettig följd dom kunde sitta på, ifrån vänster till höger.
Har gnista, har soppa men den suger åt fel håll...
..

På min hoj (blade) så går ena spolens tändhattar till 1-4 ans cylle och den andra spolens till 2-3ans cylle. det borde det göra även på r6 för nästan alla radfyror så går 1-4cylindrar parallelt och 2-3 parallelt

om kammarna är omkastade så är det nog lätt att se för det borde vara ingjutet i kammen EX för exaust på avgaskammen och IN för intake på insugarn, men jag har ju ingen r6 så...

R6 och R1 har separata tändspolar till varje cylinder. Skulle en vara knas så går den ända fast dåligt.
Suger den luft ur ljuddämparen så innebär det att avgasventilerna öppnar när kolven är på nedåtgående i insugsfasen. Mao ställ om avgaskammen och förmodligen insugskammen oxå. Har man skiftat insug och avgas så går den ändå (fråga inte hur jag vet det :huvet gäller iofs 02 men tror det mesta innandömet är identiskt). Och kom ihåg att nockarna på 1ans cylinder (den som sitter längst till vänster) skall peka ifrån varandra.
//P

Nu var det många som hade svarat:)

Det går sådär, väldigt mycket på jobbet just nu så har inte haft så mycket tid, men skulle verkligen behöva ha tag på någon som kan riktigt bra och som vill hjälpa till live mot ersättning.. Betalar bra..

Nu är jag ingen expert på hojjar men går motorn åt rätt håll när du kör på startmotorn?
japp japp, den går framåt

Har han som satte ihop motorn gjort en tankevurpa när han hade toppen lös på arbetsbänken och bytt plats på kamaxlarna? Avgas på insug och tvärtom?
Grejen är att jag _TROR_ att det är två likadana kammar, för att båda två har I resp E markerat på kamdrevet, eller har jag helfel??

På min hoj (blade) så går ena spolens tändhattar till 1-4 ans cylle och den andra spolens till 2-3ans cylle. det borde det göra även på r6 för nästan alla radfyror så går 1-4cylindrar parallelt och 2-3 parallelt
om kammarna är omkastade så är det nog lätt att se för det borde vara ingjutet i kammen EX för exaust på avgaskammen och IN för intake på insugarn, men jag har ju ingen r6 så...

Alla tändhattars sladdar är lindade och så går det utstick till varje tändstift, så det passar bara på ett sätt, är som ett stort tejpat knippe. Det jag KAN ha gjort är att jag dragit det på fel sida om ramen, har dragit knippet från vänster->höger, kan någon bekräfta att den ska gå ifrån andra hållet?

R6 och R1 har separata tändspolar till varje cylinder. Skulle en vara knas så går den ända fast dåligt.
Suger den luft ur ljuddämparen så innebär det att avgasventilerna öppnar när kolven är på nedåtgående i insugsfasen. Mao ställ om avgaskammen och förmodligen insugskammen oxå. Har man skiftat insug och avgas så går den ändå (fråga inte hur jag vet det :huvet gäller iofs 02 men tror det mesta innandömet är identiskt). Och kom ihåg att nockarna på 1ans cylinder (den som sitter längst till vänster) skall peka ifrån varandra.
//P

Den suger inte luft längre, har nollat kammar mot vev och den suger i insuget nu. Vad menar du med nockarna? Kan du förklara lite närmre? Är det när 1ans cyl är i topp dom ska peka ifrån varandra?

Tack för alla svar, hade glömt att kolla tråden på ett tag :)

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar