R6 -03 glapp i fram

Tmy.

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Hoj
R6
Tjena

Jo det är så att jag har ett litet glapp i kronan/gaffeln eller vad man nu kallar det.. "central fästningen för hela framgaffeln"

Det kan vara så att saker har slitits ut och måste bytas ut men det kan även gå att spänna åt denna eller hur?

min fråga blir då.. Muttern eller bulten som skall spännas åt, har denna ngt lås som man först måste släppa på eller är det bara att spänna?

Någon som har en sida kanske där jag kan se hur det ser ut?

Mvh Timmy

Du tänker på styrlagret. Med förbehåll här för att jag inte känner till R6ans utformning så någon som vet helt säkert kan kanske validera mina instruktioner. (som ovan nämnt kanske då :rolleyes: )

Generellt sitter det en större låsmutter som är synlig från ovansidan. Den måste du lossa på först.
Under den bör det sitta en annan mutter som är spännmuttern. Den kan du oftast justera med ett specialverktyg för tusentals kronor (om du är försiktigt lagd och rik) eller med en hammare, ett dorn och en smula finess (om du är försiktigt lagd och orik).

Principen är att man spänner åt lagret med hjälp av spännmuttern och låser med låsmuttern sedan. Var försiktig när du justerar på spännmuttern. Maximalt 1/8s varv åt gången. Det finns en risk att man spänner den för hårt annars, vilket medför att det blir svårt att manövrera = farligt.

I ordning så:
1. Släpp låsmuttern
2. Justera försiktigt
3. Lås låsmuttern
4. Torrbryt och avgör om det känns vettigt.
5. Om ja, tuta och kör! Om nej, börja om vid steg 1.

God tur.

Last edited:
Du tänker på styrlagret. Med förbehåll här för att jag inte känner till R6ans utformning så någon som vet helt säkert kan kanske validera mina instruktioner. (som ovan nämnt kanske då :rolleyes: )

Generellt sitter det en större låsmutter som är synlig från ovansidan. Den måste du lossa på först.
Under den bör det sitta en annan mutter som är spännmuttern. Den kan du oftast justera med ett specialverktyg för tusentals kronor (om du är försiktigt lagd och rik) eller med en hammare, ett dorn och en smula finess (om du är försiktigt lagd och orik).

Principen är att man spänner åt lagret med hjälp av spännmuttern och låser med låsmuttern sedan. Var försiktig när du justerar på spännmuttern. Maximalt 1/8s varv åt gången. Det finns en risk att man spänner den för hårt annars, vilket medför att det blir svårt att manövrera = farligt.

I ordning så:
1. Släpp låsmuttern
2. Justera försiktigt
3. Lås låsmuttern
4. Torrbryt och avgör om det känns vettigt.
5. Om ja, tuta och kör! Om nej, börja om vid steg 1.

God tur.
Stämmer ju i sak, men brasklapparna är ju OM det är koniska lager, och OM lagret inte är så pass slut att det måste bytas :tummenupp

Stämmer ju i sak, men brasklapparna är ju OM det är koniska lager, och OM lagret inte är så pass slut att det måste bytas :tummenupp

Har hittils inte sett någon som lyckats vrida så mycket på styret så ett par koniska lager har tagit slut. Skulle tro att ett gäng styren och armar har slitits ut före.

Däremot som hjullager på bilar kan koniska lager ta slut.

Har hittils inte sett någon som lyckats vrida så mycket på styret så ett par koniska lager har tagit slut. Skulle tro att ett gäng styren och armar har slitits ut före.

Däremot som hjullager på bilar kan koniska lager ta slut.
Hehe, nej, helt korrekt får man nog svänga förbannat mycket om man ska nöta ut det, men har man tex lyckats få det snustorrt så det har börjat rosta, krossat det mha potthål/vurpa eller liknande så kan det ju iaf vara tämligen slut :)

tack för att ni finns !

blir till att fixa det där snart då =)

Du måste ha hjulet i luften för att kunna avgöra om det är rätt ansatt eller för hårt!

Det ska "falla själv" åt sidorna utan att vara glappt när du har fått det rätt. (det känns tydligt när du drar i gaffelbenen)
Då känner du också om det är skador i lagret!!

Last edited:
tog isär allt för en stund sen och tänkte höra nu vad som egentligen skall bytas?

övre lagret så lossnade ett kullager och en lagerbana(?)

undre som satt på stången så var endast själva kullagret lös.

Hur många delar är det egentligen man byter? skall man banka loss lagerbanorna på bägge sidorna utav kullagret eller hur fungerar det?

många frågor.. Tack igen!

Mvh Timmy

Det brukar ingå nya lagerbanor i det nya lagret som du köper . Man byter dessa också.

På de hojar jag bytt på så har det undre lagret suttit fastknackat i botten av styrkronan och lagerbanan fastknackad i underkant av styrhuvudet. På ovansidan så är lagerbanan fastknackad i ovansidan av styrhuvudet och lagret ligger fastskruvat i den med en bricka och två kantiga muttrar ovanpå(som på bilden ovan).
Många säger att man ska värma och kyla för att få i grejerna lätt men det har jag aldrig behövt. Ett långt grovt rör för det undre lagret och gummiklubba och diverse träklossar för lagerbanorna. Men det finns säkert ett "riktigt" sätt att göra det på också.

Last edited:
Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...