R6 (00) tokslö över 10.000 varv

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Provkörde båda nyinhandlade rejshojjarna (r6 00 och 01) igår, efter att ha fått ihop dem efter service och plock och fix, äntligen! Köpte dem i varierande skick. Nu har båda fått nya stift, kollade ventiler, synkade och rengorda förgasare osv. Båda svarar bra på gas, vid stillastående. Men vid provkörning igår fann vi ett ej tidigare känt problem;

en av dem gick som ett spjut och ville inte ha framhjulet i backen.. men den andra, va inte fullt så bra.

Den drar jämnt med den andra upp till ca 10.000 varv, sen är det som att det tar stopp.. Undrade om varvmätaren va paj, orkar inte mer där. Alls!

Så den känns rätt kvick upp till kanske 9.000-10.000 men sen finns inte mer kraft att hämta - går att få upp den till 11.000-12.000 om man har 500 meter på sej. Har bytt stift, olja, fiilter, rengjort förgasarna och synkat dem.

Ska pumpa ur all gammal bensin - och byta den, och hälla i ny för att se om det är bensinen som är "utlakad" om den nu är så gammal (kan va gammal). Men när den är bytt så kan det inte vara det.

Vad blir sen nästa steg i letandet på de sista 5000 varven?

Vad kan man tänka sig och i vilken ordning ska man ta det?
Tacksam för svar!

Rejshoj = tankskum = rengör soppafiltret med jämna mellanrum eller tappa massor av effekt.

En polare hade en Triumph med samma fenomen. Var nån avgasventil (inte i motorn utan i avgassystemet) som inte öppnade som den skulle.

En polare hade en Triumph med samma fenomen. Var nån avgasventil (inte i motorn utan i avgassystemet) som inte öppnade som den skulle.

:tummenupp
Om Exup-spjället inte fungerar som det ska så blockeras avgaserna av spjället och fungerar som en strypning, vilket medför att hojen inte orkar att varva ur.

Gammel-R6 har väl ingen exup ?

Testa att slänga över tändspolarna från den som funkar till den som inte funkar. Blir det bättre vet du vad du skall Evil-baya hem....

//P

Som sagt, soppafiltret är en trolig bov, i synnerhet om man kan varva lite till om man slår av på gasen när det har bromsat upp, så att pumpen kan jobba ikapp så att säga.

Om soppan skulle vara gammal så tappar du nån hästkraft, men inte 1/3 av effektregistret. Men iom att du har rivit en del med hojen, har du kollat så att alla slangar går som dom ska, inte ligger i veck osv? Är tankavluftningen öppen? Lite soppa, trött moppe :)

Mät spänningen över batteripolerna. Har generatorn tackat för sig så kan spänningen bli för låg på höga varv så att stiften får kass gnista, och då tappar du effekt, även om hojen går. Mät tomgång, 3, 6 och 9k varv. Efter 3-4k varv ska du ha minst 13,4V över batteripolerna.

Ok, så samtidigt som jag tömmer tanken så plockar jag ur tankskummet å smäller på ett nytt b.filter, så får vi se sen. Återkommer med mer info efter det.

Faktum är att när vi synkade förgasarna och använde extern bensintank, utan filter verkade det funka, men då varvades det inte över en längre tid heller. Så det är läge att börja där.

Exupens vara eller ikke vara? Kikade på sprängskissen här och kan inte se nåt liknande en ventil.. Verkar som att Exup:en kom till modell -06 på r6an. Så isf kan det uteslutas. Finns angivet för fösta gången på 06an.

http://www.alamocycleplex.com/fiche...y=Motorcycles&make=YAMAHA&year=2001&fveh=1042

http://www.mcpoolen.se/mc/2005/yamaha/yzfr6/index.shtml
http://www.mcpoolen.se/mc/2006/yamaha/yzfr6/index.shtml

Last edited:
känner inte till r6:or direkt men exup finns i olika varianter på både bil o mc.
min a6:a 3.0 har det o det funkar så att vid lågvarv stänger den o ökar
motsåndet så man får bättre vrid sedan vid högvarv öppnar den för ett bättre flöde.
så har den hängt sig i stängt läge har du nog inte mycket ork över 10000varv kan jag tänka.
på a6:an har jag även variabelt insug(längden på insuget) som sammarbetar med avgassystemet ,känns faktiskt i ryggen när den öppnar upp vid 4000varv. :tummenupp

Filtret ska i princip stänga av soppan om den inte ska ska orka varva till stoppet helt obelastad, så att det funkar med en extern tank säger inte så mycket egentligen.

Reagerar den lika på alla växlar förresten, att över 10k varv är den ledsen?

Tejpa fast en bensinflaska på tanken och koppla den till soppapumpen och testa en repa så vet du om det är motiverat och fippla med tankskummet.

Filtret ska i princip stänga av soppan om den inte ska ska orka varva till stoppet helt obelastad, så att det funkar med en extern tank säger inte så mycket egentligen.

Reagerar den lika på alla växlar förresten, att över 10k varv är den ledsen?

Hojjen verkade fräsch vid synkning, varvades då stillastående (men inte skithårt under en längre tid), och har inte testats mer än så stillastående, och felet uppdagades först vid belastning, vid körning.

Testade inte alla växlar utan 2 3 4 och ev 5 var dem som vi drog på, och insåg att något var knas. Vände då tillbaka. Vet dock inte om det var samma på 1:an - och var inte på 6an.

Hojjen verkade fräsch vid synkning, varvades då stillastående (men inte skithårt under en längre tid), och har inte testats mer än så stillastående, och felet uppdagades först vid belastning, vid körning.

Testade inte alla växlar utan 2 3 4 och ev 5 var dem som vi drog på, och insåg att något var knas. Vände då tillbaka. Vet dock inte om det var samma på 1:an - och var inte på 6an.
Samma fenomen på växel 2-5 alltså? Med tanke på att motståndet ökar i kvadrat med hastighetsökningen så borde man ju kunna varva ur den på tvåan om den stannar på 10k varv på femman, annars skulle den inte orka till 10k varv på femman om den bara orkar dit på tvåan.

Eller så börjar jag med det enklaste, att bara slänga över den andra tanken från hojjen utan problemen. För dem är likadana, och startar där! :)

Måste ju vara det enklaste, för om problemet då skulle kvarstå kan man stryka kass soppa, täppt filter, och slipper på så sätt rodda med tankskum och dyklikt.

Då är det kanske läge att börja kika på batteri - generator - tändspolar.

Eller så börjar jag med det enklaste, att bara slänga över den andra tanken från hojjen utan problemen. För dem är likadana, och startar där! :)

Måste ju vara det enklaste, för om problemet då skulle kvarstå kan man stryka kass soppa, täppt filter, och slipper på så sätt rodda med tankskum och dyklikt.

Då är det kanske läge att börja kika på batteri - generator - tändspolar.
Mät batteriet först, sadeln måste ju ändå bort för att du ska få väck tanken ;)

Ok, inget vetenskapligt!
Problemet kändes i fart, och vilken exakt växel vet jag inte. Men kändes som att man inte kunde komma över en viss fart utan att pressa, (och då för en liten ökning). Och detta gjordes sent igår, och då uppdagades problemet, att det fanns svårigheter att komma upp i fart och varv. Så mitt svar om problemet gällde alla växlarna är inte klockrent, om det var - lika - på alla växlarna, men den orkade inte upp i fart/varv på någon av de tidigare givna växlarna, att man inte kom över typ 10000 varv, eller kanske 160, om man tänker i fart. Så om det är lika på växlarna, kan jag inte svara på - men att problemet upplevs på alla vet jag. (2-5)

Ok, inget vetenskapligt!
Problemet kändes i fart, och vilken exakt växel vet jag inte. Men kändes som att man inte kunde komma över en viss fart utan att pressa, (och då för en liten ökning). Och detta gjordes sent igår, och då uppdagades problemet, att det fanns svårigheter att komma upp i fart och varv. Så mitt svar om problemet gällde alla växlarna är inte klockrent, om det var - lika - på alla växlarna, men den orkade inte upp i fart/varv på någon av de tidigare givna växlarna, att man inte kom över typ 10000 varv, eller kanske 160, om man tänker i fart. Så om det är lika på växlarna, kan jag inte svara på - men att problemet upplevs på alla vet jag. (2-5)

Varvräknaren går åt fel håll? Den kanske helt enkelt bara är tokslö under 4000rpm :D:huvet

Steg 1. Att mäta batteriet. :tummenupp

Att det ger som det ska, och laddar det om det inte är fullt. Men under tiden jag laddar det om det behövs (för det är bytt och nytt) om jag byter tank och batteri, och tar det från den andra hojjen, som vi vet är ok. Om problemet då kvarstår, vad är det läge att göra då? :rolleyes:

Och visar det sig då att problemet inte kvarstår utan försvinner, byter jag bränslefiltret eller i vilken ordning går man då? :gnissla

Exakt samma problem på min risiga ZX6a. Går finfint men orkar inte sista 3-4000 varven när den verkligen borde sjunga ut. Verkar vara samma problem på alla växlar och fart, annars hade jag misstänkt luffarturbon och den där lilla slangen som ska se till att det blir övertryck inne i förgasarna också. Nu har jag ingen aning.

Skriv om du lyckas lösa det :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...