R6 -00 svårstartad varm.

finns det både oljenivå och oljetrycksgivare?
isf kan de ju absolut vara nivågivaren om den har en sån "startspärr"
är den kopplad till CDI´n på någe vis? borde synas på elschemat, går den bara till en lampa eller dyl. så lär de inte vara den

går den andra hojen att starta?

om inte så kan du ju tvångsköra startmotorn, låter den likadant? är vevhusventilationen lik?

Hur ser det ut i expansionskärlet när motorn börjar bli varm?

I år har jag sett 2 R6 motorer med spruckna cylindrar...

Vänster yttre cylinder (1:an eller 4:an) har vart sprucken i stort sett på samma ställe!

Hur ser det ut i expansionskärlet när motorn börjar bli varm?

I år har jag sett 2 R6 motorer med spruckna cylindrar...

Vänster yttre cylinder (1:an eller 4:an) har vart sprucken i stort sett på samma ställe!

expasionkärlet ser ut som vanligt... det som händer är att den inte vill starta ordenligt när den är varm/ljummen... bara bliddrar tills den börja varva och går bra igen...
motorn är bytt och går bra när den går så jag hoppas att det inte är nått sånt... förra motorn var likadan enligt förrförra ägaren...

finns det både oljenivå och oljetrycksgivare?
isf kan de ju absolut vara nivågivaren om den har en sån "startspärr"
är den kopplad till CDI´n på någe vis? borde synas på elschemat, går den bara till en lampa eller dyl. så lär de inte vara den

går den andra hojen att starta?

om inte så kan du ju tvångsköra startmotorn, låter den likadant? är vevhusventilationen lik?

jag har inte hittat nån tryckgivare men det borde ju finnas en kanske är samm???... den andra är ju helt isärplockad nu =/

Last edited:
expasionkärlet ser ut som vanligt... det som händer är att den inte vill starta ordenligt när den är varm/ljummen... bara bliddrar tills den börja varva och går bra igen...
motorn är bytt och går bra när den går så jag hoppas att det inte är nått sånt... förra motorn var likadan enligt förrförra ägaren...

Du har inte kvar den gamla motorn och kan lyfta toppen på den?

Har du en spricka i cylindern så kan det läcka in från kylkanalen där sprickan går när motorn blir varm.

De sprickor jag har sett är ca 3cm långa och syns väl.

jag har inte hittat nån tryckgivare men det borde ju finnas en kanske är samm???... den andra är ju helt isärplockad nu =/

tror inte de är samma, men man vet ju aldrig.
tryckgivaren borde sitta på ett sånt ställe där det aldrig blir "tomt" på olja, där en nivågivare troligtvis sitter

Du har inte kvar den gamla motorn och kan lyfta toppen på den?

Har du en spricka i cylindern så kan det läcka in från kylkanalen där sprickan går när motorn blir varm.

De sprickor jag har sett är ca 3cm långa och syns väl.

Jag har kvar gamla motorn som är isårskruvad och det har gått en ganska stor bit ur en cylinder...

tror inte de är samma, men man vet ju aldrig.
tryckgivaren borde sitta på ett sånt ställe där det aldrig blir "tomt" på olja, där en nivågivare troligtvis sitter

det står "oil level switch" i manualen men den sitter under tråget... äe den enda oljegivaren jag hittar i elschemat...

den där vattenkylningen till förgasarna kanske...
koppla bort den skiten o se vad som händer

kan ju prova men den borde ju vara bra till nått

Last edited:
det står "oil level switch" i manualen men den sitter under tråget... äe den enda oljegivaren jag hittar i elschemat...

kan ju prova men den borde ju vara bra till nått

Finns de oljelampa då? kanske inte finns oljetryck...
mats pratade väl om de om R1:an.. hmm

ja men jävlas den så kanske de den inte är bra till nåt :)

Finns de oljelampa då? kanske inte finns oljetryck...
mats pratade väl om de om R1:an.. hmm

ja men jävlas den så kanske de den inte är bra till nåt :)

det finns ju oljelampa men som det verkar på elschema så är det nivå och inte tryck men jag kan ha fel... ska prova att byta den imorn iaf så få vi se...
man kan ju alltid hoppas :)

Det ser bekant ut... är på första eller ifall det va på fjärde cyllen iaf

vad beror det på att det händer?

Troligen dålig cirkulation på kylvattnet just där skulle jag chansa på, så att den går varm. Även om det bara är en spricka som inte är genomgående så kan ev komp läcka ut förbi ringarna vilket ger en sämre förbränning, vilket i sin tur skyndar på skadeförloppet...

På ena motorn kontrollerade vi ventilernas täthet... vilket inte var speciellt bra :näsblod

BTW, när justerades ventilerna på den motorn? Inte för lite ventilspel?

Troligen dålig cirkulation på kylvattnet just där skulle jag chansa på, så att den går varm. Även om det bara är en spricka som inte är genomgående så kan ev komp läcka ut förbi ringarna vilket ger en sämre förbränning, vilket i sin tur skyndar på skadeförloppet...

På ena motorn kontrollerade vi ventilernas täthet... vilket inte var speciellt bra :näsblod

BTW, när justerades ventilerna på den motorn? Inte för lite ventilspel?

denna blr svårstartad redan vi 40 grader när displayen börjar visa temp istället för bara low... eller lite tidigare...
Jag har mätt upp ventilerna och som ligger inom de angivna värderna

denna blr svårstartad redan vi 40 grader när displayen börjar visa temp istället för bara low... eller lite tidigare...
Jag har mätt upp ventilerna och som ligger inom de angivna värderna

Har du startat motorn och tittat på själva förgasarbryggan och sett om nått konstigt händer när motorn blir varm. Alltså utan luftburk, bara rent flöde rakt in i förgasarna. Vad händer (mer än att det skvätter olja) om du skruvar bort pluggen till oljepåfyllningen...motorgång, högt tryck, ryker mm mm
Ryker hojen mer än "normalt" från utblåset?

Kan den vara skadad här? (Grymmebild) :D

Det är väl inte omöjligt att han har två motorer med spruckna cylindrar. Kan det visa sig om man gör nogrannt kompprov med kall motor och sedan med varm motor?
Skadar nog inte att verkligen noga kolla vattnet tex om cykeln förbrukar lite vatten? Hur ser vattnet ut? Något bubbel i expansionskärlet?
Och kolla som sagt avgaserna om det är onormal färg men det kanske inte läcker in eller läcker in så lite vatten i cylindrarna så det inte syns.
Värt o kolla oljans färg o konsistens också men det har du redan gjort misstänker jag.

Spåret med kylarslangen genom förgasarna har jag utrett på min. Den var förbikopplad när jag köpte den och när problemen började tänkte jag att det skulle kunna hjälpa. NOT.

Den spruckna cylindern (ignorance is bliss) vill jag inte tro på. Min går nämligen som ett troll när den väl går på höga varv och varm motor. Sprickteorin torde väl leda till att kompet blir dåligt med taskig effekt som följd ?

Svårstartad R6 säljes :)
//Peter

Har du startat motorn och tittat på själva förgasarbryggan och sett om nått konstigt händer när motorn blir varm. Alltså utan luftburk, bara rent flöde rakt in i förgasarna. Vad händer (mer än att det skvätter olja) om du skruvar bort pluggen till oljepåfyllningen...motorgång, högt tryck, ryker mm mm
Ryker hojen mer än "normalt" från utblåset?

jag har provar med tre olika förgasarbryggor... har provat utan burk men ingen skillnad... när man tar bort pluggen så är det ju lite tryck där men inte så mkt... tycker att avgaserna ser ok ut också...
:huvet

Det är väl inte omöjligt att han har två motorer med spruckna cylindrar. Kan det visa sig om man gör nogrannt kompprov med kall motor och sedan med varm motor?
Skadar nog inte att verkligen noga kolla vattnet tex om cykeln förbrukar lite vatten? Hur ser vattnet ut? Något bubbel i expansionskärlet?
Och kolla som sagt avgaserna om det är onormal färg men det kanske inte läcker in eller läcker in så lite vatten i cylindrarna så det inte syns.
Värt o kolla oljans färg o konsistens också men det har du redan gjort misstänker jag.

inget bubbel i expansiontanken och den ha inte dragit vatten vad jag sett...
jag bytte olja nu när vi bytte oljenivågivaren och den såg bra ut... inge vatten eller dyl. i oljan... vart inge bättre av att byta givaren dock:huvet

Spåret med kylarslangen genom förgasarna har jag utrett på min. Den var förbikopplad när jag köpte den och när problemen började tänkte jag att det skulle kunna hjälpa. NOT.

Den spruckna cylindern (ignorance is bliss) vill jag inte tro på. Min går nämligen som ett troll när den väl går på höga varv och varm motor. Sprickteorin torde väl leda till att kompet blir dåligt med taskig effekt som följd ?

Svårstartad R6 säljes :)
//Peter

håller med om att det inte borde vara nån spricka då min går bra då man får igång den... både varm och kall...

kan det vara startmotorn som är dålig och tar för mkt ström när man ska starta den varm?
jag tycker det är så konstigt att min varvar på mkt lättare när jag kopplar up laddningsregulatorn... står inte och bluddrar då... har du provat det?

//N

Last edited:
jag tycker det är så konstigt att min varvar på mkt lättare när jag kopplar up laddningsregulatorn... står inte och bluddrar då... har du provat det?

//N

Har du testat att provocera fram problemet utan inkopplad laddningsregulator?
Vad hände isf?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...