På svänghjulet sitter en liten givare som talar om när hojen ska tända. Den kan ev. bli kass av värme och säga upp sig. Bör stå i handboken hur man mäter den. En billig multimeter från biltema funkar.
Passa även på att mäta upp tändspolarna.
Att testa laddningsregulatorn/ recifiern kan man också göra med multimeter. Mät spänningen på batteriet när motorn är av dvs runt 12 volt. När motorn startar ska regulatorn ladda så att batteriet ger 13-14 volt. Om regulatorn är påväg att säga upp sig så brukar den lukta bränt också.
ska kolla hur man mäter den givaren. provade att byta från den gamla motorn men vet ju inte ifall den var hel... (va ju tydligen samma fel på förra motorn)
tändspolarna har jag både mätt upp och provat byta utan framgång...
när jag mäter batteriet så är det ca 12.5V och när motorn går (ca 5000 rpm) visar den ca 14V så jag tror att den laddar som den ska men man vet ju inte med el... kan ju ge nån "felsignal" när nånting blir varmt så motorn får gnista vid fel tillfälle eller nått... nu spånar jag bara...