R6 -00 svårstartad varm.

På svänghjulet sitter en liten givare som talar om när hojen ska tända. Den kan ev. bli kass av värme och säga upp sig. Bör stå i handboken hur man mäter den. En billig multimeter från biltema funkar.

Passa även på att mäta upp tändspolarna.

Att testa laddningsregulatorn/ recifiern kan man också göra med multimeter. Mät spänningen på batteriet när motorn är av dvs runt 12 volt. När motorn startar ska regulatorn ladda så att batteriet ger 13-14 volt. Om regulatorn är påväg att säga upp sig så brukar den lukta bränt också.

ska kolla hur man mäter den givaren. provade att byta från den gamla motorn men vet ju inte ifall den var hel... (va ju tydligen samma fel på förra motorn)
tändspolarna har jag både mätt upp och provat byta utan framgång...
när jag mäter batteriet så är det ca 12.5V och när motorn går (ca 5000 rpm) visar den ca 14V så jag tror att den laddar som den ska men man vet ju inte med el... kan ju ge nån "felsignal" när nånting blir varmt så motorn får gnista vid fel tillfälle eller nått... nu spånar jag bara...
 
Om den skulle ge fel så borde det bero i sin tur på någon givare eller så... Går det att mäta kompet? hur många tempgivare har ni hittat? Kanske finns flera? En till tempvisaren och kanske en till motorstyrning?!
 
Om den skulle ge fel så borde det bero i sin tur på någon givare eller så... Går det att mäta kompet? hur många tempgivare har ni hittat? Kanske finns flera? En till tempvisaren och kanske en till motorstyrning?!

ja det borde vara så men jag tänkte om det va nån kabelsko eller nått som det inte var riktig kontakt vid eller nått.. jag har hittat en tempgivare som visar tempen i displayen och en som sitter på kylaren (förmodligen den som starar fläkten...) några flera har jag inte hittat... :gnissla
 
ska kolla hur man mäter den givaren. provade att byta från den gamla motorn men vet ju inte ifall den var hel... (va ju tydligen samma fel på förra motorn)
tändspolarna har jag både mätt upp och provat byta utan framgång...
när jag mäter batteriet så är det ca 12.5V och när motorn går (ca 5000 rpm) visar den ca 14V så jag tror att den laddar som den ska men man vet ju inte med el... kan ju ge nån "felsignal" när nånting blir varmt så motorn får gnista vid fel tillfälle eller nått... nu spånar jag bara...

Ok, då kan du utesluta tänspolarna. Laddningsregulatorn är det med största sannolikhet inte heller något fel på.

Skulle satsa på att kolla ditt pick-up coil.

Ett vettigt komptest kan ju också ge svar som kan leda vidare.

Edit: Hade du testat att låna en annan CDI box?
 
Jag har en cbr som jag had precis samma problem med. Jag började i den "enkla" änden. Från bensintanken... inga problem därifrån, men i nästa steg när jag kom till kranen så upptäckte jag till min stora förvåning att nån pucko hade satt fjädern på fel sida om membranet vilket medförde ett spännande fysikaliskt fenomen att vakumet inte funkade som det skulle. Vet ej om du har sådan bensinpump på din r6:a, men det är kanske värt ett försök. Förhoppningsvis kan det vara detta vilket är ett enkelt och billigt fel i så fall...

lycka till!
 
Ok, då kan du utesluta tänspolarna. Laddningsregulatorn är det med största sannolikhet inte heller något fel på.

Skulle satsa på att kolla ditt pick-up coil.

Ett vettigt komptest kan ju också ge svar som kan leda vidare.

Edit: Hade du testat att låna en annan CDI box?

Jag har provat att byta pick-up coilen (iofs från gamla motorn som sagt) men utan resultat.

jag köpte en komptestare men den passa ju inte på hojstift men lyckades göra en adapter så det vart ett halvdant test men då var kompen jämn iaf... fick inte adaptern helt tät så vågar kanske inte lita helt på resultatet men den borde ju läka lika mkt så vid varje test så cylindrarna borde vara jämna iaf...

jag har provat med 2 andra CDI-boxar varav en från en hoj som går ordentligt..
 
Jag har en cbr som jag had precis samma problem med. Jag började i den "enkla" änden. Från bensintanken... inga problem därifrån, men i nästa steg när jag kom till kranen så upptäckte jag till min stora förvåning att nån pucko hade satt fjädern på fel sida om membranet vilket medförde ett spännande fysikaliskt fenomen att vakumet inte funkade som det skulle. Vet ej om du har sådan bensinpump på din r6:a, men det är kanske värt ett försök. Förhoppningsvis kan det vara detta vilket är ett enkelt och billigt fel i så fall...

lycka till!

jag har inte kollat soppakranen men pumpen har jag provat byta...
ska ta en titt på kranen med...
 
Hemkommen från el heldag på Mantorp med torr bana (förutom första passet) och faktiskt strålande sol större delen av dagen kan man mer eller mindre nöjt summera dagen....
Ett varv ( 1 varv) med en topphastighet på respektabla 55 km/h. Allvarligt. 55 knyck. :gnissla :huvet :4skrika :finger :censored :hördu :machinegu :pangihuve ja ni fattar.

Hojen var ihopsatt och startade fint och gick jämnare och bättre än någonsin med rengjord och bytta kontakter till regulatorn.
Varvar fint och allt. När jag belastar hojen (dvs vill få åka med samtidigt som jag vill att motorn varvar) bluddras det, varvar inte mer än 4K, orkeslös de luxe.
Gjort:
Planad topp med inslipade ventiler och ny topplockspackning (med 3 lager istället för 2)
Bytt pickup-coil.
Rengjort och monterat nya kontakter på rectifiern.
Bytt tändspolar (inte helt 100% på att de är rätt)
Testat fungerande CDI.

:huvet

//Peter
 
Hemkommen från el heldag på Mantorp med torr bana (förutom första passet) och faktiskt strålande sol större delen av dagen kan man mer eller mindre nöjt summera dagen....
Ett varv ( 1 varv) med en topphastighet på respektabla 55 km/h. Allvarligt. 55 knyck. :gnissla :huvet :4skrika :finger :censored :hördu :machinegu :pangihuve ja ni fattar.

Hojen var ihopsatt och startade fint och gick jämnare och bättre än någonsin med rengjord och bytta kontakter till regulatorn.
Varvar fint och allt. När jag belastar hojen (dvs vill få åka med samtidigt som jag vill att motorn varvar) bluddras det, varvar inte mer än 4K, orkeslös de luxe.
Gjort:
Planad topp med inslipade ventiler och ny topplockspackning (med 3 lager istället för 2)
Bytt pickup-coil.
Rengjort och monterat nya kontakter på rectifiern.
Bytt tändspolar (inte helt 100% på att de är rätt)
Testat fungerande CDI.

:huvet

//Peter

Jag fick ett tips på att det kunde vara kablaget till spjällägesgivare igår... ska försöka kolla det ikväll... min startar lättare och varvar på bättre om jag koppla bort laddningsregulatorn:confused: känns som att det skulle vara nått som ställer till det med förtändningen... ju varmare motorn blir ju mera förtändning ska den ha om jag förstått det rätt...

:va :gnissla :huvet :( :3freak :mad: :confused:

ju mera vi letar ju närmare en lösning kommer vi... :tummenupp

//Nicklas

jag har inte kollat soppakranen men pumpen har jag provat byta...
ska ta en titt på kranen med...

tog lös och tittade på kranen igår och den fungerar felfritt:huvet

//Nicklas
 
Last edited:
TPSen låter intressant, men hojen skall ju funka i "limp home"-läge även utan tps. Men varför inte prova det också nu när allt annat är prövat.
//P
 
TPSen låter intressant, men hojen skall ju funka i "limp home"-läge även utan tps. Men varför inte prova det också nu när allt annat är prövat.
//P

Styr inte tps:en förtändningen beroende på gaspådrad?
ska kolla iaf...

det sista som överger en är hoppet..

//Nicklas
 
Märkligt problem helt klart...

Hur står det till med tändkablarna? hela och fina, inga krypströmmar el dylikt?

Värmetalen på stiften hade ni kollat va?

Angående att hojen går bättre utan laddningsregulator verkar skumt. Har du testat att provocera fram problemet utan regulatorn inkopplad?

Tips: Ladda batteriet fullt och kör utan regulator (har själv testat att köra 2 mil utan regulator och det gick fint) och se om du får den att gå som den ska. Gör den det har du ju hittat felkällan, dvs kortslutning någonstans runt/i regulatorn.


Edit: Mätte du upp ditt pick-up coil med multimeter? Om du hade samma problem på den andra motorn så skulle det ju teoretiskt kunna vara samma problem.

Edit2: Kolla choke-vajern. Har den hängt sig på något sätt och ger på tok för fet blandning som dör ju hojen, eller går som en påse nötter.

Ett annat tips är att kolla så att avluftningen till tanken funkar. Om inte kan det bli undertryck i tanken så att soppan inte kommer fram...
 
Last edited:
jag tänkte på vakum över huvudtaget, det sitter ju en del slangar till och från tanken och förgasarna....
 
Ang vakum har det på min hoj aldrig (i min ägo) suttit någon annan slang än bränsleslangen på tanken. Och R6 har ingen vakumtank såsom andra hojar har. Sätter man på kranen utan att ha kopllat bränsleslangen blir det inte bra...

//P
 
Märkligt problem helt klart...

Hur står det till med tändkablarna? hela och fina, inga krypströmmar el dylikt?

Värmetalen på stiften hade ni kollat va?

Angående att hojen går bättre utan laddningsregulator verkar skumt. Har du testat att provocera fram problemet utan regulatorn inkopplad?

Tips: Ladda batteriet fullt och kör utan regulator (har själv testat att köra 2 mil utan regulator och det gick fint) och se om du får den att gå som den ska. Gör den det har du ju hittat felkällan, dvs kortslutning någonstans runt/i regulatorn.


Edit: Mätte du upp ditt pick-up coil med multimeter? Om du hade samma problem på den andra motorn så skulle det ju teoretiskt kunna vara samma problem.

Edit2: Kolla choke-vajern. Har den hängt sig på något sätt och ger på tok för fet blandning som dör ju hojen, eller går som en påse nötter.

Ett annat tips är att kolla så att avluftningen till tanken funkar. Om inte kan det bli undertryck i tanken så att soppan inte kommer fram...

tändspolarna sitter direkt på stiften somär nya med rätt nr

jag har inte provat att provocera fram felet utan regulator.

jag har mätt upp pickuppen och den va innom rätta värderna.

choken har jag kollat och den funka bra...

har haft isär soppakran och kolla så att inte tanken är tät och det va fint...

:huvet :huvet

jag tänkte på vakum över huvudtaget, det sitter ju en del slangar till och från tanken och förgasarna....

jag har heller ingen vacumstyrd soppakran eller dyl.

har kollat och bytta alla slangar jag hittar men utan framgång... :( :mad:
 
Last edited:
Nu har jag bytt huvudkablaget...(inte kablaget upp till handtagen) men ingen skillnad...
Funderar på om det kan vara oljenivågivaren...
jag vet att japanska bilar inte vill starta om man ha för lite olja...
har rätt mängd enlig sticka men givaren kanske visar fel när den bli ljummen... är det nån som tror på det? är snart det enda som inte är bytt...

:huvet:gnissla:huvet:gnissla:huvet:gnissla:huvet

//Nicklas
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top