R6 -00 svårstartad varm.

Känns som det är nåt skumt på insugssidan. Jag skulle kolla alla grejer på insugssidan som inte byttes vid motor och förgasarbytet eftersom felet kvarstår efter det. Kolla tanken och slangar till den och till förgasare mm.
Är du säker på att förgasarna är rätt justerade o synkade?
Finns det nån tempgivare som styr CDI boxen tro?
 
Känns som det är nåt skumt på insugssidan. Jag skulle kolla alla grejer på insugssidan som inte byttes vid motor och förgasarbytet eftersom felet kvarstår efter det. Kolla tanken och slangar till den och till förgasare mm.
Är du säker på att förgasarna är rätt justerade o synkade?
Finns det nån tempgivare som styr CDI boxen tro?

ja det känns som att det är nått med bränsle... den surar ner sig eller nått...
jag tycker att vi har kollat alla slangar och dyl. men måste gå igenom domigen...
vi har grundinställt gasarna men det är ju inte säkert att dom är synkade för det... har bytt tempgivare men ingen skillnad ändå.. =(
 
Har inte märkt att det påverkar körrningen (vad jag vet iaf hade prob. men tror det var nåt annat) men det sitter en värmesköld (läs plast kåpa) mellan förgasarbryggan och stiften (tror den sitter där). Jag har ingen själv och min vill inte varmstarta. Fått reda på av andra som kör R6 att det var någon som hade samma prob. på gotland förra året.

http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/yamaha-motorcycle-yzf-r6m-2000/o/m8965

Kolla under "Frame" och nummer 31
 
Har inte märkt att det påverkar körrningen (vad jag vet iaf hade prob. men tror det var nåt annat) men det sitter en värmesköld (läs plast kåpa) mellan förgasarbryggan och stiften (tror den sitter där). Jag har ingen själv och min vill inte varmstarta. Fått reda på av andra som kör R6 att det var någon som hade samma prob. på gotland förra året.

http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/yamaha-motorcycle-yzf-r6m-2000/o/m8965

Kolla under "Frame" och nummer 31

Jag har ingen sån kåpa heller... inte i plast iaf... nån slags gummiduk finns det där men..
 
Jag har ingen sån kåpa heller... inte i plast iaf... nån slags gummiduk finns det där men..

gummiduk har jag med men är en lite tjockare hårdplast detalj. Har du ingen sätter jag en femma på att det är den :)

se efter om någon annan med en R6 99-02 har så du kan låna och testa :tummenupp
 
gummiduk har jag med men är en lite tjockare hårdplast detalj. Har du ingen sätter jag en femma på att det är den :)

se efter om någon annan med en R6 99-02 har så du kan låna och testa :tummenupp

ok då ska jag försöka leta rätt på en sådan... :tummenupp
 
Uppdatering.
Rivit toppen, planat den, slipat in ventiler, ny topplockspackning etc.
Sätter ihop skiten inte en, inte två men tre gånger tack vare Yamahas eminenta servicemanual. Lyckas alltså montera kammarna fel 2ggr :huvet :huvet :huvet :huvet

Hursomhelst, exakt samma problem kvarstår. Startar fint direkt men är helt bedrövlig såfort värmen stigit det minsta. Ivrigt Googlande så verkar de flesta ha problem med "rectifiern" (omvandlaren mellan växelström och likström).
Min visar samma symptom, alla tre vita sladdarna brända.
Skall prova imorgon att kapa och montera om kabelskorna och se om det hjälper.
Rectifiern/regulatorn sitter under batteriet ner mot stötdämparen och är en svart alupryl med kylflänsar på.
Hoppet lever...........................

//Peter
 
Uppdatering.
Rivit toppen, planat den, slipat in ventiler, ny topplockspackning etc.
Sätter ihop skiten inte en, inte två men tre gånger tack vare Yamahas eminenta servicemanual. Lyckas alltså montera kammarna fel 2ggr :huvet :huvet :huvet :huvet

Hursomhelst, exakt samma problem kvarstår. Startar fint direkt men är helt bedrövlig såfort värmen stigit det minsta. Ivrigt Googlande så verkar de flesta ha problem med "rectifiern" (omvandlaren mellan växelström och likström).
Min visar samma symptom, alla tre vita sladdarna brända.
Skall prova imorgon att kapa och montera om kabelskorna och se om det hjälper.
Rectifiern/regulatorn sitter under batteriet ner mot stötdämparen och är en svart alupryl med kylflänsar på.
Hoppet lever...........................

//Peter

Tackar för uppdateringen.
jag har varit i garaget idag och provat byta tändspolar, CDI-box, alla reläer och monterat värmeskölden... detta utan framgång...
ska kolla hur rectifiern ser ut imorn...
hoppas någon av oss hittar felet snart...

//Nicklas
 
Tackar för uppdateringen.
jag har varit i garaget idag och provat byta tändspolar, CDI-box, alla reläer och monterat värmeskölden... detta utan framgång...
ska kolla hur rectifiern ser ut imorn...
hoppas någon av oss hittar felet snart...

//Nicklas

Har varit och kollat kontakten till laddningsregulator (rectifiern) idag och den ser fin ut:huvet
 
Fan vad märkligt.... Har du pratat med någon på yamaha? Eller nån som kan lite om R6?
Har ni mätt upp alla givare? Alltså när dom är inkopplade? Så att det inte är så att den verkar funka när den är kall men ballar ur när den blir varm?
Det låter ju som ett el-fel iaf pga att den dör vid just vid en temperatur....
Jag ska höra med för jag med..... LYCKA TILL!!!!!
 
Fan vad märkligt.... Har du pratat med någon på yamaha? Eller nån som kan lite om R6?
Har ni mätt upp alla givare? Alltså när dom är inkopplade? Så att det inte är så att den verkar funka när den är kall men ballar ur när den blir varm?
Det låter ju som ett el-fel iaf pga att den dör vid just vid en temperatur....
Jag ska höra med för jag med..... LYCKA TILL!!!!!

Jag har prata med Yamaha här i Ume men dom hade ingen aning... det känns som ett elfel men dom kan man ju bli tokiga på... du får gärna höra dig för om du känner några duktiga mekaniker... :tummenupp
 
Ring och sök efter Stefan på yamaha avd på Lelles Mc i Uppsala eller Racerepairs i uppsala. Dom två kanske kan veta nått...
 
Jag har monterat ihop eländet och drar till Mantorp på måndag. Kommer att frekvent besöka spolplattan (efter varje pass......) för att kunna köra med liket.
Den här gummiduken som jag saknar tror jag absolut inte på, visst att den kan fördröja problemen att antal grader men inte att den kan avhjälpa dem.

Hypotes: Rectifiern/regulatorn är ett standardfel, men eftersom iaf min hoj bara drar ström till tändstift och instrument så kan jag/vi leva med felet längre än gathojarna som använder belysning/bromsljus/blinkers. Sålunda märks bara felet vid varm motor. Återstår att hitta en "frisk" rectifier och bevisa eller förkasta hypotesen.

//Peter
 
Jag har monterat ihop eländet och drar till Mantorp på måndag. Kommer att frekvent besöka spolplattan (efter varje pass......) för att kunna köra med liket.
Den här gummiduken som jag saknar tror jag absolut inte på, visst att den kan fördröja problemen att antal grader men inte att den kan avhjälpa dem.

Hypotes: Rectifiern/regulatorn är ett standardfel, men eftersom iaf min hoj bara drar ström till tändstift och instrument så kan jag/vi leva med felet längre än gathojarna som använder belysning/bromsljus/blinkers. Sålunda märks bara felet vid varm motor. Återstår att hitta en "frisk" rectifier och bevisa eller förkasta hypotesen.

//Peter

det vart alltså inge bättre av att kapa och sätta dit nya kabelskor?
fungerar din bättre om du kyler rectifiern med vatten?
hoppas det funka bra på mantorp iaf...

//Nicklas
 
Återigen har vi varit i garaget och hittat en kontakt som var lite bränd... kontakten mellan huvudkablaget och statorlindningen... kan vara en bidragande faktor men problemet kvarstår efter att jag bytt kabelskor... (se kass bild :gnissla)
när jag kopplar ur regulatorn så startar hojen lättare uppfattar jag det som... sedan när jag kopplar tillbaka den och ska prova så är den lika svårstartad igen... kan det bero på huvudkablaget eller nått?
 

Bifogat

  • DSC00460.JPG
    DSC00460.JPG
    63.7 KB · Visningar: 65
mätt upp pick-up coil?

På svänghjulet sitter en liten givare som talar om när hojen ska tända. Den kan ev. bli kass av värme och säga upp sig. Bör stå i handboken hur man mäter den. En billig multimeter från biltema funkar.

Passa även på att mäta upp tändspolarna.

Att testa laddningsregulatorn/ recifiern kan man också göra med multimeter. Mät spänningen på batteriet när motorn är av dvs runt 12 volt. När motorn startar ska regulatorn ladda så att batteriet ger 13-14 volt. Om regulatorn är påväg att säga upp sig så brukar den lukta bränt också.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top