R6 -00 svårstartad varm.

Avseende att mäta ventilspel så läs Mats757s inlägg igen. Han har rätt.

Till didde: Jag har exakt samma problem med min 02a (exakt samma motor såvitt jag vet) och den har jag rivit av toppen på, slipat in ventilerna (avgas var inte vackra) och skall förhoppningsvis få toppen plan/renslipad från packningsrester imorgon.
HOPPAS att detta hjälper...
Kvarstår problemet att få tag i ny topplockspackning.....Alla mchandlare vägrar ju svara på mail och telefon.

//Peter

Då måste det stå fel i handboken... då är tändföljden 1-3-4-2... och det borde stämma bättre...

Hör gärna av dig när du vet om det vart någon skillnad... isf är det bara att slipa eller byta ventiler för mig med...

Last edited:

Till didde: Jag har exakt samma problem med min 02a (exakt samma motor såvitt jag vet) och den har jag rivit av toppen på, slipat in ventilerna (avgas var inte vackra) och skall förhoppningsvis få toppen plan/renslipad från packningsrester imorgon.
Kvarstår problemet att få tag i ny topplockspackning.....Alla mchandlare vägrar ju svara på mail och telefon.

//Peter

när du kollar dina ventiler, kollar du dom 1-3-4-2 då?
drar du motorn medurs eller moturs?

va och kollade vad en toppackning skulle kosta hos den lokala handlaren nyss.. 780 spänn så det vore en fördel att veta om det var det som va felet på din innan jag "river" min..

nu har jag provat detta:

Vrid motorn så att 1an är i öd. Nu kan du mäta 1ans insug + avgas, 2ans avgas och 3ans insug. Vrid sedan motorn ett helt varv så att 4an är i öd. Då kan du mäta resterande ventiler.

då får jag bättre ventilspel, dock minsta i intervallen... men borde inte ventilerna öppna mera då?
väntar på komptesten som kommer imorn så då ska vi se om det finns nån kompa...

nu har jag provat detta:

Vrid motorn så att 1an är i öd. Nu kan du mäta 1ans insug + avgas, 2ans avgas och 3ans insug. Vrid sedan motorn ett helt varv så att 4an är i öd. Då kan du mäta resterande ventiler.

då får jag bättre ventilspel, dock minsta i intervallen... men borde inte ventilerna öppna mera då?
väntar på komptesten som kommer imorn så då ska vi se om det finns nån kompa...

Ventilerna blir öppna mer då ja... MEN när avstånden ändras (krymper) när motorn blir varm så kanske ventilerna inte stänger alls och det innebär taskig komp = svårstartad (och risk att bränna ventiler)

Men var dom inom intervallet så ska det vara ok... om du mätt rätt (man ska inte tvinga in bladmåttet med våld men det ska kännas lite motstånd). Och uppkommer problemet redan vid 40 grader temp så borde det krävas ett nästan obefintligt spel för att ge problem vid så låg temp.

Last edited:
Ventilerna blir öppna mer då ja... MEN när avstånden ändras (krymper) när motorn blir varm så kanske ventilerna inte stänger alls och det innebär taskig komp = svårstartad (och risk att bränna ventiler)

Men var dom inom intervallet så ska det vara ok... om du mätt rätt (man ska inte tvinga in bladmåttet med våld men det ska kännas lite motstånd). Och uppkommer problemet redan vid 40 grader temp så borde det krävas ett nästan obefintligt spel för att ge problem vid så låg temp.

på alla insug så går 0.10s bladmått in utan problem men 0.15 gå inte in
spelet ska ligga på 0.11-0.20
på alla avgas så gå 0.20 in men inte 0.25..
spelet ska ligga mellan 0.21-0.30.
detta borde ju vara ok. ska testa kompen imorn.

Hmm det har inget med stiftens värmetal kanske?

ja det är också en möjlighet... men fungerar inte stift så att dom är hela eller trasiga? rätta mig om jag har fel...

fick ett förslag på att det kunde vara tändspolarna.. är det nån som vet hur man testar dessas? ohm-mäta eller nått?

Last edited:
men fungerar inte stift så att dom är hela eller trasiga? rätta mig om jag har fel...

Jag tror ha menar om de sitter rätt stift i.. De finns ju "varma" och "kalla" stift, och har man fel så kan den uppföra sig rätt konstgt, du kommer väl ihåg mats skit saab som hade fel stift, gick ju som en kratta..

en tanke som jag kom på är ju topplockspackningen också, har du komptestat än?

Jag tror ha menar om de sitter rätt stift i.. De finns ju "varma" och "kalla" stift, och har man fel så kan den uppföra sig rätt konstgt, du kommer väl ihåg mats skit saab som hade fel stift, gick ju som en kratta..

en tanke som jag kom på är ju topplockspackningen också, har du komptestat än?

jag kollade och det sitter rätt stift i... borde kanske byta dom även fast dom ser bra ut...

skulle kolla kompan idag men va f**n det är ju världens mista stift o R6an.. måste köpa en komptestare till... en som har en sån gummitut istället för gängor...

Nu ha vi provat byta avgas(dämpare och krök), cdi-box, kamaxelgivare, grundinställt förgasare men inget hjälper... börja få slut på ide'er snart..

Nu ha vi provat byta avgas(dämpare och krök), cdi-box, kamaxelgivare, grundinställt förgasare men inget hjälper... börja få slut på ide'er snart..

Låter ju riktigt skumt.. Den gjorde ju likadant innan vi bytte motor i den (men det vet du nog redan).. Jag skulle tippa på att det är nåt med bränsle/ vakum
Symtomen är ju som att den surar,alt blir nåt slags ånglås.
Hoppas du får till det ialafall.

Kontakta en kille som heter; Kamikaze kid, han bor i uppsala och skruvar mycket hoj och kan lite om allt så att säga.... han hjälpte (telesupport) mig och boda när vi bytte topp på hans R6.....

Låter ju riktigt skumt.. Den gjorde ju likadant innan vi bytte motor i den (men det vet du nog redan).. Jag skulle tippa på att det är nåt med bränsle/ vakum
Symtomen är ju som att den surar,alt blir nåt slags ånglås.
Hoppas du får till det ialafall.

Ja jag är medveten om att den va likadan med förra motorn... är riktigt skumt... hoppas att jag hittar felet snart...

//Peter

Fått tag i nån packning? vart det nån skillnad?

Hur är tomgången när den är varm?

Vi har varit ute och kört en sväng med den nu och den är riktigt mysko... går inte på tomgång... måste ha varv på den när den är varm... vad kan det bero på?:va sen är den svår att justera... när men vrir på tomgångshöjaren så händer det inget och rätt som det är så är tomgången på 4000 varv..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra