R6 00- elproblem

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Originalbatteriet på R6:an torde ju vara nästintill omöjligt att koppla in på fel pol. Kablarna räcker ju liksom inte till och eftersom batteriet ligger ned så går det inte att vända på heller. Då hamnar batteriterminalerna nedåt in i batterilådan.
:va

Röd kabel -> Plus
Svart kabel -> minus
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har fått ett feltillverkat till bil så helt omöjligt är det inte om batteriet är nytt.
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Tre klick vänster.

Hm okej, och sen sitter kablarna på mätarn rätt?

Jag jag tror verkligen inte jag har kopplat fel heller.. Men problemen uppstod ju när jag fortfarande hade det gammla batteriet. Visserligen hade jag kopplat startmotorn fel först. Hade kopplat den långa svart som ska till motorn på minus på batteriet och jordkabeln på startmotorn.

En annan sak var ju att säkringen (20a) "signal" gick när jag kopplade jordkabeln. Sen råkade jag sätta i en (30a) som inte gick, så då pajja väl nåt annat. Men den måste ju va för tuta o blinkers bara?!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hm okej, och sen sitter kablarna på mätarn rätt?

Jag jag tror verkligen inte jag har kopplat fel heller.. Men problemen uppstod ju när jag fortfarande hade det gammla batteriet. Visserligen hade jag kopplat startmotorn fel först. Hade kopplat den långa svart som ska till motorn på minus på batteriet och jordkabeln på startmotorn.

En annan sak var ju att säkringen (20a) "signal" gick när jag kopplade jordkabeln. Sen råkade jag sätta i en (30a) som inte gick, så då pajja väl nåt annat. Men den måste ju va för tuta o blinkers bara?!

Ja, kablarna sitter rätt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har fått ett feltillverkat till bil så helt omöjligt är det inte om batteriet är nytt.
Där ser man. Aldrig stött på eller hört talas om det själv.
Fan, vilken härva att felsöka ett sådant fel utan en hint i rätt riktning.

Det är läge att TS kollar att plus är plus, för säkerhets skull.
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Vet inte riktigt vad du menar.. tror jag bara har en bara en voltmeter men de hjälper väl inte mkt
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
IMG_0193.jpg

betyder väl att det funkar som det ska?
 
Last edited:

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
Ja, allt stämmer nog dessvärre vad det gäller batteri och uppkoppling.

alltså inte för att vara sån men när jag ser på din mätningar med multimeter och mätpennan så får du vääääldigt konstiga värden?? som på denna så är det 6V som lyser och 12v lyser svagt vilket innebär att du bör ligga nånstans där emellan (8-10v) vilket är ett tecken på en väldigt glappig kontakt. följ minus kabeln från batteriet till block och kontrollera så att du har ordentligt kontakt och inte använder massa konstiga brickor eller sotigt eller annat skräp som staller till det med ledningen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top