R480 135km/h

Köra för fort :D

Nackskott på halvdistans för regulatorn och fortkörning 31 km/h över (111 km/h resp 121 km/h) körkortsindragning.

Förr var det inte så farligt dyrt i europa iaf men idag vågar jag inte ens tänka på vad det kan kosta.

Högre för lastbilar eller? Låter osanorlikt högt.

Nja, I Finland t.ex. har jag för mig det är dagsböter på fortkörning, dvs inkomstbaserad. Var nån direktör som fick typ 400.000:- i fortkörningsböter för ett år sen eller så. Kan ha varit på Åland (men Åland tillhär ju Finland).

Nja, I Finland t.ex. har jag för mig det är dagsböter på fortkörning, dvs inkomstbaserad. Var nån direktör som fick typ 400.000:- i fortkörningsböter för ett år sen eller så. Kan ha varit på Åland (men Åland tillhär ju Finland).

Det är riktigt, tuffa böter i Finland:skrämd

Jag hörde av en chaffis att den högsta fortkörningsbötern i frankrike var 7000 euro. typ sjuttio lakan alltså, fast så fort man kanske inte kommer upp med lastbil.

Det är möjligt, har kompisar som fått mellan 1200 och 2700 euro för lite övertid, max en timme. Lite olika vilken gendarm man råkar träffa.

Själv har jag klarat mig hyfsat, 1100 euro i Madrid för att bilen var ställd på 98 km/h. (Men det tog åkaren:tummenupp ) Men det är också det enda i princip som är något att nämna.

Det är riktigt, tuffa böter i Finland:skrämd

Japp vi har dagsbötersystem i Finland. Böterna baseras på inkomsten. Är väl ett rätt så rättvist system egentligen, svider lika mycket för alla då oberoende om man drar in mycket eller lite pengar.

Nokia VD:n körde 25 km/h för fort med sin HD, tror han fick böta närmare 116 000 euro! :gnissla

Japp vi har dagsbötersystem i Finland. Böterna baseras på inkomsten. Är väl ett rätt så rättvist system egentligen, svider lika mycket för alla då oberoende om man drar in mycket eller lite pengar.

Nokia VD:n körde 25 km/h för fort med sin HD, tror han fick böta närmare 116 000 euro! :gnissla

Nokia-VD tar strid
om rekordböter

2002-01-16Mosse Wallén
Nokiadirektören Anssi Vanjoki ska betala rekordböter för fortkörning - 116.000 euro, uppemot 1,1 Mkr.

Han körde 25 kilometer för fort med sin Harley Davidson och blev därmed ytterligare en i raden av fartsyndande finländska miljonärer som dömts enligt den märkliga finländska lagstiftningen.

Det var i oktober i fjol som Anssi Vanjoki (bilden) brakade fram på en 50-skyltad gata i Helsingfors. Böter skrevs ut utgående från hans inkomster år 1999, det senast fastslagna beskattningsåret.
Då tjänade Anssi Vanjoki cirka 53 Mkr - netto - mest beroende på att han då sålde ut en del av sina Nokiaoptioner.
Trafikpolisen skrev ut en böteslapp på 14 dagsböter a drygt 75.000 kronor, sammanlagt 1.060.000 kronor.
Hade Anssi Vanjoki tagit det lite lugnare och kört endast 70 kilometer i timmen, hade han sluppit undan med en ordningsbot på 1.060 kronor.
Nu har Anssi Vanjoki dragit rekordböterna inför domstol.
Han hävdar att hans inkomster var mindre under 2001 då Nokias kurs hade sjunkit och han inte kunde sälja så många av de guldkantade optionerna.
I Finland fungerar dagsbotsystemet för fortkörning så att den som överskrider hastighetsbegränsningen med mer än 20 kilometer i timmen döms till dagsböter enligt en stigande skala beräknad på nettoinkomster och förmögenhet.
För två år sedan fick IT-miljonären Jaakko Rytsölä betala 736.000 kronor för fortkörning. Åländske miljonären Anders Wiklöf, som under några veckor åkte fast för fortköring två gånger, tvingades lägga ut 500.000 kronor.
Nokiachefen Jorma Ollilas högra hand, Nokias VD Pekka Ala-Pietilä, körde mot rött ljus i halkan och fick betala 320.000 kronor i böter.
Finlands dagsbotsystem har kritiserats hårt. Förslag finns påett bötestak på cirka 75.000 mark för fortkörning.

Man får helt enkelt bli 0-taxerare i finland:D

Last edited:

Det är ju inte så mycket å gnissla över, precis som du säger det svider lika mycket för alla! :va Fast 116k euro låter ju jävligt mycket:näsblod

Fan i mig ett bra system!

Jag känner folk som tjänar bra med flis, dom ligger ständigt på 28km/h för fort böterna rör dem inte i ryggen, men dom vill för allt i världen inte bli av med sina KK.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back