R36 passat och alternativ

Nu har jag bara kört den äldre BMW 330D och den är björnstark på låga varv och drar fint genom hela sitt register. En riktig dräpare på motorvägen. På små vägar och inspirerad körning märker man att den är framtung.

Kör man långt och spenderar mycket tid på motorvägen skulle jag helt klart överväga att köpa en BMW diesel.

Ingående totala företagsekonomiska kalkyler visar i dagsläget att det kommer att bli en 330 d xdrive
 
Blir han garanterat! Är också i bilbytar tankar men min ekonomi kalkyl förvisade mig till en 325xi :avundsjuk

Finns ingen anledning att vara avundsjuk. BMW 325 är också en väldigt trevlig bil med eller utan fyrhjulsdrift. Jag funderade länge och väl på att köpa en 325/330 Touring. Att jag tillslut struntade i det var att jag fasade för de indikationer jag fått angående rost på E46/E39 karosserna. Den kan man inte hålla borta med rätt skötsel utan bilarna är felbyggda redan från fabrik. Förhoppningsvis har de rättat till det i den efterföljande generationerna 3 och 5 serie.
 
Beror ju på hur man vill ha effekten.. Har en S6a själv med 340hk ( till salu bililgt förövrigt :) ) och visst är det drag i den, men du måste dra ur den ordentligt för att det ska röra på sig.

En jätte diesel mosar ju på som f-n när man använder det dvs före 4k varv där bensinarn ( utan turbo ) knappt kommit igång.

Ingen av bilarna skulle jag kalla sportbil dock, det är en familjebil med stor motor och då är en diesel roligare för du får effekten där du oftast nyttjar den :tummenupp

Det är en av anledningarna till att jag älskar min familjekombi med överladdad 2,7a.
 
Finns ingen anledning att vara avundsjuk. BMW 325 är också en väldigt trevlig bil med eller utan fyrhjulsdrift. Jag funderade länge och väl på att köpa en 325/330 Touring. Att jag tillslut struntade i det var att jag fasade för de indikationer jag fått angående rost på E46/E39 karosserna. Den kan man inte hålla borta med rätt skötsel utan bilarna är felbyggda redan från fabrik. Förhoppningsvis har de rättat till det i den efterföljande generationerna 3 och 5 serie.

Jo det är en trevlig bil men inte som en 330xd :) Har dålig koll på karossnamnen, men är -06 och framåt jag tittat på. Ska bara sälja min S6a först.
 
Jo det är en trevlig bil men inte som en 330xd :) Har dålig koll på karossnamnen, men är -06 och framåt jag tittat på. Ska bara sälja min S6a först.

Rostskyddet är förhoppningsvis bättre på E90 som karosstypen kallas. Den kom -05 som sedan och året efter som touring.

Om du är van vid 340 hk från din S6 kan du kanske bli lite besviken på vridet från en 325. Har man överseende med det så är en väldigt trevlig bil. De börjar komma ner i pris nu till glädje för många.

Lycka till med bilförsäljningen och bilköpet!
 
Rostskyddet är förhoppningsvis bättre på E90 som karosstypen kallas. Den kom -05 som sedan och året efter som touring.

Om du är van vid 340 hk från din S6 kan du kanske bli lite besviken på vridet från en 325. Har man överseende med det så är en väldigt trevlig bil. De börjar komma ner i pris nu till glädje för många.

Lycka till med bilförsäljningen och bilköpet!

Jo jag har kört 325an och den va ganska slö :gnissla men det duger! Tyckte det va mycket bil för pengarna endå :)

Tack ska nog gå bra hoppas jag :)
 
Finns ingen anledning att vara avundsjuk. BMW 325 är också en väldigt trevlig bil med eller utan fyrhjulsdrift. Jag funderade länge och väl på att köpa en 325/330 Touring. Att jag tillslut struntade i det var att jag fasade för de indikationer jag fått angående rost på E46/E39 karosserna. Den kan man inte hålla borta med rätt skötsel utan bilarna är felbyggda redan från fabrik. Förhoppningsvis har de rättat till det i den efterföljande generationerna 3 och 5 serie.

Gäller det alla E46 att de är lätt rostbenägna, eller bara de tidigare årsmodellerna? Mest så man vet vad man har att vänta sig, än så länge är min rostfri. :gnissla
 
Gäller det alla E46 att de är lätt rostbenägna, eller bara de tidigare årsmodellerna? Mest så man vet vad man har att vänta sig, än så länge är min rostfri. :gnissla

Så vitt vitt jag förstår ändrade man inte på tillverkningsmetoderna under hela modellens livslängd. Från och med -04 (kolla tillverknings månad, gäller inte alla bilar tydligen) förlängde man rostskyddsgarantin till 12 år, men frågan är vad den är värd när väl bilen börjar bli till åren kommen?

Använd sökfunktionen på www.autopower.se
Sökord: rost, E46, E39

Det är väldigt trevliga bilar, men jag drog öronen åt mig. Har ett par vänner med just E46 och E39 som fått bilen reparerad på goodwill garanti av BMW. Som jag uppfattat det har det ingen betydelse hur man sköter bilen.

Om du har garanti kvar på din bil skulle jag låta någon kolla igenom den noggrant efter begynnande rost.
 
Gäller det alla E46 att de är lätt rostbenägna, eller bara de tidigare årsmodellerna? Mest så man vet vad man har att vänta sig, än så länge är min rostfri. :gnissla

Det gäller väl framförallt motorhuven, precis ovanför lysena.

Färnbo: Jag tror att du kommer bli grymt nöjd om du slår till på en BMW!
 
Så vitt vitt jag förstår ändrade man inte på tillverkningsmetoderna under hela modellens livslängd. Från och med -04 (kolla tillverknings månad, gäller inte alla bilar tydligen) förlängde man rostskyddsgarantin till 12 år, men frågan är vad den är värd när väl bilen börjar bli till åren kommen?

Använd sökfunktionen på www.autopower.se
Sökord: rost, E46, E39

Det är väldigt trevliga bilar, men jag drog öronen åt mig. Har ett par vänner med just E46 och E39 som fått bilen reparerad på goodwill garanti av BMW. Som jag uppfattat det har det ingen betydelse hur man sköter bilen.

Om du har garanti kvar på din bil skulle jag låta någon kolla igenom den noggrant efter begynnande rost.

problemet är att du måste få det på goodwill, eftersom rostskyddsgarantin enbart täcker genomrost och inte ytrost. vilket betyder att det måste vara ett hål i plåten för att garantin skall täcka det. ytrost täcks utav lackgarantin och den är vanligtvis 3 år
 
Haha ja din kalkyl va mycket bättre än min! Ge mig :D

Putte du måste ha fel varibler :D

För kalkylen visste ni att 330 D xdrive kostar ca 35000 i service på första 25000 milen men en 335 Xi kostar ca 20000:-
 
Gäller det alla E46 att de är lätt rostbenägna, eller bara de tidigare årsmodellerna? Mest så man vet vad man har att vänta sig, än så länge är min rostfri. :gnissla

Rostskyddet är förhoppningsvis bättre på E90 som karosstypen kallas. Den kom -05 som sedan och året efter som touring.

Om du är van vid 340 hk från din S6 kan du kanske bli lite besviken på vridet från en 325. Har man överseende med det så är en väldigt trevlig bil. De börjar komma ner i pris nu till glädje för många.

Lycka till med bilförsäljningen och bilköpet!

Sluta salta så förbannat då. ;)

På riktigt, det förstör bilarna och jag vill importera billiga åk. :(
 
Putte du måste ha fel varibler :D

För kalkylen visste ni att 330 D xdrive kostar ca 35000 i service på första 25000 milen men en 335 Xi kostar ca 20000:-

Men det är ju lite där mina kalkyler spricker, jag byter bil så ofta så jag hinner knappt serva dem :gnissla Provade att köpa ny bil en gång men det visade sig inte va nån bra idé :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top