R1'a som första hoj? Vad tror ni?

Köp en liter hoj , det är lättare/säkrare att gasa ikapp polarna på rakorna med en rapp hoj än att behöva bromsa senare in i böjarna för att komma ifatt på en effektsvag båge med en ram lika vridstyv som överkokt spaghetti. (Min åsikt, och jag lever bevisligen fortfarande)

R1a som 1a hojj!

Tog mc kortet förra året i juni.Köpte en gixxer750 för ca 6v sen,tänkte att det är lika bra att börja med det man vill ha,dessutom får jag en hojj med bra chassi,bra bromsar,stryktålig motor än om man börjar med ngt tungt halv snällt as,sammtidigt som man får mellanregister som är ngt mellanting between
600-1000.Vet du att du kan köra med "INSIDAN"+att du har en del trafik erfarenhet.delvis mogen,inte faller för grupptryck eller har behov av att hävda dig för att du har liten kuk eller dyl så köp en R1a! :yoparty

R1:a? Det beror på vad du är för en gök. Är du sansad och mogen och riskmedveten så köp den annars så ska du vänta. Det är ganska brutal skillnad på en 600:a och en litershoj vad det gäller både vrid och effekt och det är ännu lättare att hojen blir herre över dig istället för tvärtom med en 1000cc. Jag stegade mig upp med 600/750/1000 och det var nog bra tror jag. Det är inte särsklit bra ur ekonomisk synvinkel om du köper för dyr första hoj, så börja i så fall med en billig istället, prova dig fram lite innan du bestämmer dig för en dyrhoj, vem vet du kanske upptäcker att du hellre borde ha köpt en glidare :zpy

Ledande fråga: När du tog bilkort, körde du då lugnt och med gott omdömme?

Om du skall imponera på kompisar utan mc och brudar är det viktigaste att hojen är snygg. De orkar lyssna på yzgsx7rr-4,1-174-33 prat i en halv sekund. Vill du imponera på andra med sporthoj så köp billigare hoj och mer bensin så du blir bra på att köra.

Det är farligt att köra hoj. Med en snabb moppe som R1 eller även en liten 600 känns farten odramatiskt + att den kommer upp i fart så fort. Det är alldeles för lätt hänt att råka komma för fort in i en kurva och märka det först när kurvan ska tas.
Det skiter väl alla nybörjare i, för det händer ju inte dom, så köp en och lär dig själv. Hoppas du inte skadar dig för mycket, för sånt är inte kul.
Jag tycker det skulle vara krav på högst 50häst första mcåret, eller tills dess man ägt en mc över ett år.

jag hade en gixxer 1000 som första hoj.. så länge du kör med skallen så kan du ha vilken hoj du vill..

15 av 16 dödsfall 2001-2003 (tror jag det var) var personer som haft körkort mindre än ett år och körde supersportcyklar.. dvs typ R1.
Jag kan för mitt liv inte förstå hur någon kan rekomendera en sådan hoj som första mc...
Den statistiken talar sitt tydliga språk.

Gå på en 600 eller en 750. Det är hojar som är mer förlåtande. Och passar sig mycket bättre som första hoj.

Last edited:
SENSEI skrev:
15 av 16 dödsfall 2001-2003 (tror jag det var) var personer som haft körkort mindre än ett år och körde supersportcyklar.. dvs typ R1.
Jag kan för mitt liv inte förstå hur någon kan rekomendera en sådan hoj som första mc...
Statistiken säger inte hur många av dessa 15 som skulle dött om de körde någon annan hoj.

Det ena inlägget säger emot det andra. Förstår dock inte dom här som påstår att en R1a är en bra nybörjarhoj! Det är den alltså INTE, punkt slut! Om nu R1an skulle vara en nybörjarhoj, vilken är då hojen för "de mer erfarna"? Den finns ju inte i så fall, eftersom R1an är bland det värsta som går att köpa, eller hur?!? Så där föll det argumentet pladask.

Som någon sa så är ju inte körkortet ett bevis på att du är en bra och skicklig förare, du har faktiskt bara blivit skicklig nog att fortsätta övningsköra på egen hand. När man kommer från körskolan har man otroligt mycket kvar att lära, något som tar åratal och hundratals mils körning, inte fem körlektioner på en körskola. Hur mogen du är vet bara du själv, men att du frågar på det här viset pekar ju på att du först borde komma till insikt med vad det innebär att äga, köra och verkligen kunna kontrollera en sån här hoj. "Att köra med insidan av skallen" handlar om attityd och inställning, men kan inte ersätta erfarenhet och skicklighet, detta får man oftast inte särskilt mycket från trafikskolan även om man gärna vill tro det just då.

Du verkar ju dessutom osäker på vad du egentligen vill ha, då tycker jag absolut inte du ska köpa en hoj innan du ens har kortet, särskilt inte med argumentet att den verkar så otroligt ball. Ut och provkör en massa olika hojar, så kommer du se att det finns fler än den här dussinhojen (inget negativt sagt om R1 i övrigt).

Det är naturligtvis ditt egna beslut vilken hoj du ska ha, men jag tycker att du ska tänka efter både en och två gånger innan du bestämmer dig. En begagnad hoj kan vara minst lika rolig och köra, och då tappar du heller inte lika mycket i värde under en säsong.

Last edited:
Hade jag varit dig så skulle jag satsa på R6 som första hoj om du inte har kört ngn sporthoj alls innan, lätt att göra bort sig på en Retta med så mkt pullver som är i dagens hojar :banana

HanneZ skrev:
Statistiken säger inte hur många av dessa 15 som skulle dött om de körde någon annan hoj.

Statistiken visar att de som inte har supersporthojar är mindre inblandad i olyckor. Läs den själv.. Den finns på vv hemsida. Varför dra på sig skygglappar? Se verkligheten som den är istället.. Först när vi har fått upp ögonen och kör mer riskmedvetet så kommer vi kunna vända statistiken.

Faktum är det att R1 zx10 r1000 mfl är top of the line hojar.. De har låg vikt och mycket vrid + pulver. De är jäkligt kul att köra men det är det mest extrema du kan köpa på två hjul.
Att på något sätt hävda att det är bra instegshojar är bara i mina och många andras ögon idioti.
Det är motorcyklar som kräver en del av sin förare. Även om de är lätta att köra så ÄR det mycket enklare att göra bort sig på dem.

Rigge skrev:
Vad är det med folk och R1 egentligen???? Varför är dom så speciell?

R1 är ju det värsta du kan köra... Så säger alla...
Det är ungefär som BMW i bilkretsar.. Finns inget med mer pulver.. bättre väghållning.. värre acc... högre toppfart.. eller???

De första två åren jag körde mc gjorde jag massor av misstag. Lyckligtvis var jag på en mindre hoj med begränsad effekt och då kunde jag hantera situationerna dvs jag körde inte omkull (t.ex. svårare att highsida en 250 med 40hk).

Jag fortfarande gör ett eller två dumma misstag per säsong. Men nu har jag mer erfarenhet och därför mer chans att kunna rädda situationen även på en hoj med mera effekt.

Jag tycker fortfarande att en R1:a är olämplig som första hoj och att risken är stor att man kommer att köra omkull. Titta bara på statistiken! cirka 50% av DÖDSFALLsolyckor på mc är supersporthojar körde av män mellan 20 och 35 som haft A-kort mindre än två år!!!!

Är det så häftigt att äga en R1:a att man vill riskera sitt liv?!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back