R1'a som första hoj? Vad tror ni?

Köp en r1:a om de är den hojen du är sugen på. Du kommer inte ångra dig en sekund den är kanon på alla sätt, snäll o fin. De handlar ju bara om hur man änvänder huvudet när man är ute o kör och har respekt för trafiken :hihi (dagens moral) Alltså inte köra över sin förmåga, skära kurvor med skymd sikt eller köra i 200km/h på 50 vägar.
En 600:a är i princip lika snabb som en r1:a, jag hade en gsxr 600 innan. Skillnaden är att man måste ha tokvarv på 600 hela tiden vilket gör att den känns hetsigare. Jag kan inte hålla med om att en 600cc r-hoj skulle vara en lämpligare nybörjarhoj

Min andra hoj var en 250 superdream och som tredje ville jag byta till en K1200RS. Många sa att den var för stor och tung och 130 hästar var för mycket för en med bara 3-4 års erfarenhet på en 250. Men jag köpte den ändå och det gick bra. Men ABS systemet räddade mig från min egen oerfarenhet ett par gånger kan jag erkänna.

Visst kan man köpa en värsting direkt. Visst kan man vara mogen och köra försiktigt. Men, hamnar man i en svår situation där man kanske få lite panik då är det större risk att man skada sig på en värsting hoj, och det kan hända även efter många år - erfarenhet minskar bara risken.

Vad försöker jag säga? Jo, köp den om du absolut vill men kör försiktigt. Men om jag vore i din sits så skulle jag nog fundera på en BMW (typ en R1100S Boxercup eller kanske den kommande R1200S). Superbillig försäkring (typ under 3000 kr hel/hel) och tillräckligt prestanda för en nybörjare.

Tigerman skrev:
Köp 1000cc direkt kommer bara att ångra dig efter 3 veckor ..jag köpte cbr 600 rr direkt..men men nu blir det K5 i stället ..´man tröttnar på 600cc dom e för tråkiga...svåra o köra på slangen o allt..Epp :banana

Att du har den åsikten efter att hitta på en sådan här fadäs är ju rent sanslöst...
Otur eller bara jävligt klantig? .

Du är ju urbeviset på varför man INTE ska köpa en nyare sporthoj som förstahoj...

Det hade aldrig hänt på en GSX750 från -82...

Kristijan skrev:
Jag tänkte just det här med at jag slipper byta sen till nåt starkare, + att jag tycker väldigt mycket om R1'an. Sen så är jag helt besatt av R1'an, är dom svåra o hantera???
Det är bara det att jag har kört bara vespa o 125 cross innan ha ha ha........

Ska ta A kort till våren nästa år, har kunskapsprov nu i september månad men vill köpa hojen till vinter då priserna sjunker lite. Så att jag kan övningsköra med den till våren. Men jag har ändå tänkt ta några körlektioner i skolan.

R1:an gillar inte krypkörning, efter alldeles för mycket garagevändningar var det bara att byta lameller efter uppkörning.

Köp R1an om det är din dröm hoj. Om du tar det lungt i början så är det inte några problem att köra en R1a som första hoj. Personligen så tycker jag att literhojarna är lugnare och mer lättkörda än ss 600 hojarna.
Men som sagt ta det väldigt lugnt i början. När du sedan blir sugen på att öka tempot så rekomenderar jag att du gör det på en bandag, det är säkrare och framförallt så är det så otroligt kul.

Forskare anser att om man sätter en dator i händerna på en apa så förr eller senare så kommer den att skriva Shakespeares samlade verk felfritt, bara den får tillräckligt tid på sej...samma forskare skulle kanske säga att det går att lära samma apa att köra en R1´a...lika bra som en nybliven körkortsägare.

Här på SH finns det massor av trådar som handlar om höga försäkringspremier, rädsla för att sporthojar skall förbjudas, irritation på snutarna som fäller fortåkare, slangare och andra och så kommer en färsking som inte ännu har körkort och frågar om han skall köpa en gatlegal missil som första hoj.... :va

Jag vet att en R1 är en fantastiskt potent hoj med marginal till allt, väghållning, bromsar och så vidare, men den ligger knappast i vad som kallas nybörjarmaskiner...för att komma till sin rätt så skall man ha ganska mycket erfarenhet vill jag påstå.

Med huvudet kallt och nerverna under kontroll så kommer du säkert att fixa det, men frågan är hur mycket större risk du löper att missbedömma effekten innan du blivit såpass erfaren att du kan hantera den, om du blir så gammal...

Varför börja i den änden, ta det lugnt och känn efter på vägen upp vad det är du egentligen vill ha, eller du siktar bara på att hamna vid korvmojen och svamla " asså du har en så´n du, he-he...min har ju 153 hästar på bakhjulet och gör 300, din gör väl 100 mindre, he-he..."

Om du kan glömma komplexen och titta på vad som är kul med mc-körning kanske du upptäcker att det finns annat än toppfart och 0-100 som gäller, för att inte snacka om att bli bränd på försäkringskostnader, eller indraget körkort.

Jag har haft A-kort sedan -77 och gått igenom ett antal maskiner och två vurpor, innan jag hittade en maskin som ger mig max körglädje till låga kostnader, men långt ifrån de prestanda som en dussinmaskin som R1´an ger.

Börja med CBR600, eller något annat som ger dig erfarenhet och körglädje och glöm inte att ett körkort endast ger dig rätt att träna vidare på egen hand, det är inget bevis på att du verkligen kan köra motorcykel.

Kristijan skrev:
Jag vill köpa min första hoj men kan inte bestäma mig riktigt. Tycker ni att det är dummt att välja en R1'a som en första hoj eller? Vilka svårigheter kan man stöta på?.....
Är även mycket förtjust i CBR600rr som jag spanar efter men vet inte riktigt.

köp du rettan :tummenupp det är det du har i skallen som avgör hur du kör :tomten man kör ihjäl sig på vilken hoj som helst om man inte har hjärna :huvet du tröttnar på "mindre" hojar snabbt :arsele

Köp inte en R1a. Kan du inte köra hoj än kommer alla att skratta år dig när du fiskör med dina chickenstripes, och det är väl inte så bra?

Osså till folk som tröttnar på 600 och saknar massa effekt; Kör ni bara fram och tillbaka på motorvägen? Testar ni aldrig vägar som svänger? Prova det, det är otroligt kul!

Lindén skrev:
Killen får göra som han vill jag trodde jag kunde behärska min mc o det e en 600... nä det kunde jag ej! nu börjar jag närma mig men har lååångt kvar!

Närma dig OCH har långt kvar? Låter lite motsägelsefullt...

En 600:a är lite lugnare vilket jag tycker gör den lättare att köra. Men o andra sidan är det lite påfrestande med det dåliga draget om man bara är ute o glider.

Köp vad du(trådstartaren) vill, de går o köra ihjäl sig på allt. Risken är väl lite större ju värre grejjer du har men den största risken är just DIG.

Kristijan skrev:
Jag vill köpa min första hoj men kan inte bestäma mig riktigt. Tycker ni att det är dummt att välja en R1'a som en första hoj eller?
Vad tänker du använda hojen till?

Begagnad R1 är skitbra för nybörjare. Det finns mycket reservdelar på skroten till dem.

Fattar inte riktigt alla som tycker att man tröttnar fort på en 600. Vid inspirerad körning så är en 600 minst lika rolig som en 1000cc. Man för köra mer aktivt. Perfekt på bana och kortare turer.
Vid touring däremot så tröttnar man fort på surret från en liten motor.

En sporthoj är en sporthoj oavsett kubik, det är personen bakom styret som bestämmer hur den ska köra.

Ducster900 skrev:
Jag vet att en R1 är en fantastiskt potent hoj med marginal till allt, väghållning, bromsar och så vidare, men den ligger knappast i vad som kallas nybörjarmaskiner...för att komma till sin rätt så skall man ha ganska mycket erfarenhet vill jag påstå.

Med huvudet kallt och nerverna under kontroll så kommer du säkert att fixa det, men frågan är hur mycket större risk du löper att missbedömma effekten innan du blivit såpass erfaren att du kan hantera den, om du blir så gammal...

Varför börja i den änden, ta det lugnt och känn efter på vägen upp vad det är du egentligen vill ha, eller du siktar bara på att hamna vid korvmojen och svamla " asså du har en så´n du, he-he...min har ju 153 hästar på bakhjulet och gör 300, din gör väl 100 mindre, he-he..."

Om du kan glömma komplexen och titta på vad som är kul med mc-körning kanske du upptäcker att det finns annat än toppfart och 0-100 som gäller, för att inte snacka om att bli bränd på försäkringskostnader, eller indraget körkort.

Börja med CBR600, eller något annat som ger dig erfarenhet och körglädje och glöm inte att ett körkort endast ger dig rätt att träna vidare på egen hand, det är inget bevis på att du verkligen kan köra motorcykel.

Stämmer bra det ovan.

Rekommenderar även CBR 600 eller någon twin typ TL, SV, Ducce eller Aprillia
för att gå lite "emot " strömmen.

Vet flera som har köpt R1 som första hoj, och andra hojen blir något helt annat. Eftersom de saknar erfarenhet att hantera den. (de får spö när det svänger, till och med av motarder ............, först då inser de att det inte är maskinen utan chaffören).

Ska du tvunget ha en R1, rekommenderar jag starkt lite bankörning för att få ökad erfarenhet snabbare. Du kommer att ha mer glädje av hojen då.

Förstår heller inte de som tröttnar på en 600 så fort.
Köpte en cbr600rr som första hoj par månader sen. Blir bara roligare och roligare ju mer jag lär mig. Visst,, ska man göra en "säker" omkörning på motorväg blir det växla ner 4 steg. Kan kännas lite fånigt, men fan vad det går sen!
På bana känner jag att jag gjorde perfekta valet, smidid, lättkörd och förtroendeingivande så man lär sig snabt, motoreffekt där har inte stor betydelse. Och det är just bana som lockar mig inte bakhjulsåkning eller 150-300 accelerations tider.

Enda jag egentligen saknar är det basigare ljudet en liter hoj har.

skål
radek

Last edited:
Visa säger att en m3a är försnabb för att ha som första bil, köp dig en r1a! du kommer nog bli jävligt nöjd :tummenupp

Du kommer bara bli förvirrad av alla tips du får här.Ställ dig frågan vad du vill nyttja din hoj till och har du möjlighet så prova ngn modern 600 och givetvis en liter hoj och kör på vanlig landsväg en bit OCH en kurvig väg och fundera sedan på vilket alternativ som passar dig bäst.

Jag började med en R1100 för 10 år sedan efter att ha hyrt en FZR 600 en vecka.
Skillnaden var minst sagt enorm och att slippa växla som en tok är bara en av fördelarna med en större hoj.

Är du en sån som måste hänga på polarna och göra allt de gör så köp en begagnad 400 eller nåt sånt.
Annars kan du köpa en R1 och köra i ditt eget tempo :tummenupp

De flesta olyckor sker med nytagna körkort och typ R1 som första hoj... För försäkringsbolagens del tycker jag du skall köpa dig en mindre effektstark hoj och byta upp dig först om några år.
Man är inte fräckare på en R1 .. med hjälmen på så vet ingen vem som kör ändå.. :tummenupp

Köp den hoj du vill ha men tänk en gång extra om det är värt!
Har du råd med både försäkring och servicen som det innebär att köra sport, byte av däck/olja-filter mm.

Min första hoj var en R1 men jag är ju en poser också :hihi

HanneZ skrev:
Närma dig OCH har långt kvar? Låter lite motsägelsefullt... du(trådstartaren) vill, de går o köra ihjäl sig på allt. Risken är väl lite större ju värre grejjer du har men den största risken är just DIG.
jag e ju det=) men lite kan jag ju köra :)

Det har du rätt i! jag skulle velat haft en 125 som första mc i dagens läge :(

Har du råd med försäkringen, och vill ha en R1:a så köp! själv är det min andra hoj och jag ångrar att den inte vart den första :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT