Forskare anser att om man sätter en dator i händerna på en apa så förr eller senare så kommer den att skriva Shakespeares samlade verk felfritt, bara den får tillräckligt tid på sej...samma forskare skulle kanske säga att det går att lära samma apa att köra en R1´a...lika bra som en nybliven körkortsägare.
Här på SH finns det massor av trådar som handlar om höga försäkringspremier, rädsla för att sporthojar skall förbjudas, irritation på snutarna som fäller fortåkare, slangare och andra och så kommer en färsking som inte ännu har körkort och frågar om han skall köpa en gatlegal missil som första hoj....
Jag vet att en R1 är en fantastiskt potent hoj med marginal till allt, väghållning, bromsar och så vidare, men den ligger knappast i vad som kallas nybörjarmaskiner...för att komma till sin rätt så skall man ha ganska mycket erfarenhet vill jag påstå.
Med huvudet kallt och nerverna under kontroll så kommer du säkert att fixa det, men frågan är hur mycket större risk du löper att missbedömma effekten innan du blivit såpass erfaren att du kan hantera den, om du blir så gammal...
Varför börja i den änden, ta det lugnt och känn efter på vägen upp vad det är du egentligen vill ha, eller du siktar bara på att hamna vid korvmojen och svamla " asså du har en så´n du, he-he...min har ju 153 hästar på bakhjulet och gör 300, din gör väl 100 mindre, he-he..."
Om du kan glömma komplexen och titta på vad som är kul med mc-körning kanske du upptäcker att det finns annat än toppfart och 0-100 som gäller, för att inte snacka om att bli bränd på försäkringskostnader, eller indraget körkort.
Jag har haft A-kort sedan -77 och gått igenom ett antal maskiner och två vurpor, innan jag hittade en maskin som ger mig max körglädje till låga kostnader, men långt ifrån de prestanda som en dussinmaskin som R1´an ger.
Börja med CBR600, eller något annat som ger dig erfarenhet och körglädje och glöm inte att ett körkort endast ger dig rätt att träna vidare på egen hand, det är inget bevis på att du verkligen kan köra motorcykel.