R1a HJÄÄÄLP!

danneinthehouse

Bawv jyyyyr headzz!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
R1-01/YZ250-00
skulle byta lameller idag.. köpte lameller o ny packning till kåpan och olja + filter... stålskivorna imellan lamellerna hade gått varma men dom va inte skeva så dom fick bli kvar..

satte dit allt som det skulle sitta men hade dock inte moment nyckel till tryckbrickan som sitter ytterst med 5 eller 6 bultar på kopplingpaketet så jag drog på känn (handkraft + ett varv med nyckel)...

sen smackade jag dit kåpan och den taggade pinnen verkade gå i som den skulle... satte dit vajern och kollade så att markörerna på hävarmen till kopplingen stämde... hade inte i olja för att ifall jag skulle ha dragit bultarna för hårt/löst (vet inte vilken roll det spelar).. kopplingen va stenhård, verkade inte hände någe... och jag fick inte i växel.. vad kan detta bero på?

Gör om gör Rätt :)

Jag skulle tro att själva fjäderbrickan (solfjädern) som du drar åt med sex stycken 6mm skruvar inte sitter 100% rätt, man måste kontrollera så att den ramlar ner i sitt rätta läge för annars händer det som precis har hänt dig.
Trots att den sitter lite fel så passar alla skruvar i sina hål men brickan får ett felaktigt tryck och fjädrar inte emot när kopplingshandtaget får axeln att dra utåt.

Skruva isär o kontrollera.

/Nitrous

danneinthehouse skrev:
den taggade pinnen verkade gå i som den skulle... satte dit vajern och kollade så att markörerna på hävarmen till kopplingen stämde...
Gör om detta moment.
Markören på min hävarm satt inte exakt på rätt ställe. Lossa på kåpan och vrid pinnen lite. Du känner att hacken hamnar i räflorna på pinnen när du vrider den. Vrid ett hack till åt rätt håll.
Vilket som var rätt håll kommer jag faktisk inte ihåg. Så du får prova dig fram.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...