R1a HJÄÄÄLP!

danneinthehouse

Bawv jyyyyr headzz!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
R1-01/YZ250-00
skulle byta lameller idag.. köpte lameller o ny packning till kåpan och olja + filter... stålskivorna imellan lamellerna hade gått varma men dom va inte skeva så dom fick bli kvar..

satte dit allt som det skulle sitta men hade dock inte moment nyckel till tryckbrickan som sitter ytterst med 5 eller 6 bultar på kopplingpaketet så jag drog på känn (handkraft + ett varv med nyckel)...

sen smackade jag dit kåpan och den taggade pinnen verkade gå i som den skulle... satte dit vajern och kollade så att markörerna på hävarmen till kopplingen stämde... hade inte i olja för att ifall jag skulle ha dragit bultarna för hårt/löst (vet inte vilken roll det spelar).. kopplingen va stenhård, verkade inte hände någe... och jag fick inte i växel.. vad kan detta bero på?

Gör om gör Rätt :)

Jag skulle tro att själva fjäderbrickan (solfjädern) som du drar åt med sex stycken 6mm skruvar inte sitter 100% rätt, man måste kontrollera så att den ramlar ner i sitt rätta läge för annars händer det som precis har hänt dig.
Trots att den sitter lite fel så passar alla skruvar i sina hål men brickan får ett felaktigt tryck och fjädrar inte emot när kopplingshandtaget får axeln att dra utåt.

Skruva isär o kontrollera.

/Nitrous

danneinthehouse skrev:
den taggade pinnen verkade gå i som den skulle... satte dit vajern och kollade så att markörerna på hävarmen till kopplingen stämde...
Gör om detta moment.
Markören på min hävarm satt inte exakt på rätt ställe. Lossa på kåpan och vrid pinnen lite. Du känner att hacken hamnar i räflorna på pinnen när du vrider den. Vrid ett hack till åt rätt håll.
Vilket som var rätt håll kommer jag faktisk inte ihåg. Så du får prova dig fram.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back