R1200S fel olja i kopplingssystemet

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Hej - är spekulant på en hoj där verkstaden fyllt fel olja - på BMW skall man ha mineralolja och inte bromsvätska som på de flesta andra hojar.
Ägaren upptäckte felet ganska snabbt och sköljde ur med rätt olja, men kopplingen upplevs som tungjobbad så troligen har o-ringar i huvudcylinder o slavcylinder tagit stryk.
Frågade på verkstan idag och beskedet var att det finns inga reparationssatser, man måste köpa handtaget + slavcylindern (totalt mer än 6000:-)
Nu tvivlar jag på att BMW har använt helt unika o-ringar i systemet, så frågan är - har någon själv letat reservdelar för att göra detta jobb? Borde väl finnas standard nitril eller EPDM

Hej - är spekulant på en hoj där verkstaden fyllt fel olja - på BMW skall man ha mineralolja och inte bromsvätska som på de flesta andra hojar.
Ägaren upptäckte felet ganska snabbt och sköljde ur med rätt olja, men kopplingen upplevs som tungjobbad så troligen har o-ringar i huvudcylinder o slavcylinder tagit stryk.
Frågade på verkstan idag och beskedet var att det finns inga reparationssatser, man måste köpa handtaget + slavcylindern (totalt mer än 6000:)
Nu tvivlar jag på att BMW har använt helt unika o-ringar i systemet, så frågan är - har någon själv letat reservdelar för att göra detta jobb? Borde väl finnas standard nitril eller EPDM

Men, men...?
Elit hade väl stängt ner? :1pajas

Ärligt: innan man slår till så kan man fundera en stund över följande:

Vad mer kan verkstaden tänkas ha förstört, missförstått eller bara missat?

Det finns en anledning att dom använder mineralolja på kopplingssidan, och det står tydligt märkt på locket man skruvar bort. Att göra en sådan tabbe tyder på att man saknar den större förståelsen för det man arbetar med.

Jag snabbsökte lite av ren nyfikenhet, och hittade det här på en sida:
DUE TO THE RECENT LAWSUIT BROUGHT BY BMW AGAINST MAGURA, ONCE OUR CURRENT STOCK OF MAGURA PRODUCTS IS GONE WE WILL NO LONGER BE ABLE TO SELL ANY BMW SPECIFIC MAGURA PRODUCTS.
Vad det innebär har jag inte en susning om, men det verkar ju kunna påverka reservdelsmarknaden.

Men för att besvara din fråga så har du nog helt rätt, har du bara måtten så borde det vara enkelt att hitta rätt grejer.

Tja, det var inte Elit och jag känner till verkstaden - de är OK, men skruvar mest japs så det gick väl på rutin. I övrigt är BMW:s stötstångsboxrar ganska lätta att serva.
Hittade lite på youtube - en kille som fixar tätningarna på en GS av liknande årsmodell. Han använde KTM:s tätningar i handtaget (samma kolvdiameter) och en industriring i slavcylindern.
Verkar vara u-manchetter (inte o-ringar) så det kan vara läge att kolla på kullagret.se - finns en del där att välja på

Utan att veta exakt så tror jag du är på helt rätt spår. En välsorterad firma kan garanterat få fram alla o-ringar och packningar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman