R1200S fel olja i kopplingssystemet

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Hej - är spekulant på en hoj där verkstaden fyllt fel olja - på BMW skall man ha mineralolja och inte bromsvätska som på de flesta andra hojar.
Ägaren upptäckte felet ganska snabbt och sköljde ur med rätt olja, men kopplingen upplevs som tungjobbad så troligen har o-ringar i huvudcylinder o slavcylinder tagit stryk.
Frågade på verkstan idag och beskedet var att det finns inga reparationssatser, man måste köpa handtaget + slavcylindern (totalt mer än 6000:-)
Nu tvivlar jag på att BMW har använt helt unika o-ringar i systemet, så frågan är - har någon själv letat reservdelar för att göra detta jobb? Borde väl finnas standard nitril eller EPDM
 
Hej - är spekulant på en hoj där verkstaden fyllt fel olja - på BMW skall man ha mineralolja och inte bromsvätska som på de flesta andra hojar.
Ägaren upptäckte felet ganska snabbt och sköljde ur med rätt olja, men kopplingen upplevs som tungjobbad så troligen har o-ringar i huvudcylinder o slavcylinder tagit stryk.
Frågade på verkstan idag och beskedet var att det finns inga reparationssatser, man måste köpa handtaget + slavcylindern (totalt mer än 6000:)
Nu tvivlar jag på att BMW har använt helt unika o-ringar i systemet, så frågan är - har någon själv letat reservdelar för att göra detta jobb? Borde väl finnas standard nitril eller EPDM


Men, men...?
Elit hade väl stängt ner? :1pajas



Ärligt: innan man slår till så kan man fundera en stund över följande:

Vad mer kan verkstaden tänkas ha förstört, missförstått eller bara missat?

Det finns en anledning att dom använder mineralolja på kopplingssidan, och det står tydligt märkt på locket man skruvar bort. Att göra en sådan tabbe tyder på att man saknar den större förståelsen för det man arbetar med.
 
Jag snabbsökte lite av ren nyfikenhet, och hittade det här på en sida:
DUE TO THE RECENT LAWSUIT BROUGHT BY BMW AGAINST MAGURA, ONCE OUR CURRENT STOCK OF MAGURA PRODUCTS IS GONE WE WILL NO LONGER BE ABLE TO SELL ANY BMW SPECIFIC MAGURA PRODUCTS.
Vad det innebär har jag inte en susning om, men det verkar ju kunna påverka reservdelsmarknaden.

Men för att besvara din fråga så har du nog helt rätt, har du bara måtten så borde det vara enkelt att hitta rätt grejer.
 
Tja, det var inte Elit och jag känner till verkstaden - de är OK, men skruvar mest japs så det gick väl på rutin. I övrigt är BMW:s stötstångsboxrar ganska lätta att serva.
Hittade lite på youtube - en kille som fixar tätningarna på en GS av liknande årsmodell. Han använde KTM:s tätningar i handtaget (samma kolvdiameter) och en industriring i slavcylindern.
Verkar vara u-manchetter (inte o-ringar) så det kan vara läge att kolla på kullagret.se - finns en del där att välja på
 
Utan att veta exakt så tror jag du är på helt rätt spår. En välsorterad firma kan garanterat få fram alla o-ringar och packningar.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top