Skillnad mellan HP2 Sport och R1200S...
Well, jag har nog kört de flesta av BMWs R-modeller förutom nya HP2 Sport......
Kan berätta att HP2 Sporten är ett helt annat djur än t.ex. R1200S, eftersom jag äger båda så kan jag lite kort redogöra för detta.
Det som man märker först när man trycker på startknappen på HP2 Sporten är ljudet som är råare och andas racing. Den svarar på gasen på ett helt annat sätt än R1200S och verkar bara vänta på att få varva.
Sen körningen så känns det som en helt annan cykel. Den är betydligt styvare i chassit och dämpningen från Öhlins är det stor skillnad på. Även fast min R1200S även den har Öhlinare så finns det inga likheter i känslan mellan cyklarna.
BMW's telelever framvagn kommer verkligen till sin rätt på HP2:an. Den vill inte under några omständigheter dyka under inbromsning eller kurvor, vilket gör att den går bättre och snabbare i kurvor än R1200S.
Det finurliga med telelevern är att den ändå fjädrar bra på guppig väg. Med andra ord så känns den styvare i kurvor och inbromsning men mjukare då det behövs, guppig vägbana. Detta fungerar givetvis lika bra på båda hojarna, men den kommer bättre till sin rätt på HP2:an efter den är styvare i ram och har hårdare dämpning.
Bromsarna på HP2an, är det bästa som Brembo kan erbjuda och de kräver sin man om man kör hårt och har kopplat bort ABS'en.
Eftersom jag håller på med inkörningen och inte kan varva över 5000rpm så får jag väl återkomma framöver då man kan köra på riktigt!
/j