R1200-tråden

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
S1000R, -2025
Det finns visserligen en BMW-tråd, men inte någon specifik tråd just för 1200 boxerbegåvade (?) hojar. Tänkte först på en R1200R-tråd, men det blir nog lite få skribenter i den ;)

Så.. Vad har ni för hojar, vad har ni plockat på dem, tips och tricks osv.
 
Kul initiativ.

Kör själv en 06 1200GSA med extra allt :tummenupp

Provkörde en sån R1200R som du har förra sommaren. Grym hoj. Verkligen en ulv i fårakläder. Blev verkligen överraskad. Fantastisk söndagsmaskin eller som cityhoj!

Well, jag har nog kört de flesta av BMWs R-modeller förutom nya HP2 Sport......
 
Last edited:
Skillnad mellan HP2 Sport och R1200S...

Well, jag har nog kört de flesta av BMWs R-modeller förutom nya HP2 Sport......

Kan berätta att HP2 Sporten är ett helt annat djur än t.ex. R1200S, eftersom jag äger båda så kan jag lite kort redogöra för detta.

Det som man märker först när man trycker på startknappen på HP2 Sporten är ljudet som är råare och andas racing. Den svarar på gasen på ett helt annat sätt än R1200S och verkar bara vänta på att få varva.

Sen körningen så känns det som en helt annan cykel. Den är betydligt styvare i chassit och dämpningen från Öhlins är det stor skillnad på. Även fast min R1200S även den har Öhlinare så finns det inga likheter i känslan mellan cyklarna.

BMW's telelever framvagn kommer verkligen till sin rätt på HP2:an. Den vill inte under några omständigheter dyka under inbromsning eller kurvor, vilket gör att den går bättre och snabbare i kurvor än R1200S.

Det finurliga med telelevern är att den ändå fjädrar bra på guppig väg. Med andra ord så känns den styvare i kurvor och inbromsning men mjukare då det behövs, guppig vägbana. Detta fungerar givetvis lika bra på båda hojarna, men den kommer bättre till sin rätt på HP2:an efter den är styvare i ram och har hårdare dämpning.

Bromsarna på HP2an, är det bästa som Brembo kan erbjuda och de kräver sin man om man kör hårt och har kopplat bort ABS'en.

Eftersom jag håller på med inkörningen och inte kan varva över 5000rpm så får jag väl återkomma framöver då man kan köra på riktigt!
:yoparty
/j
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top