R1000 bygge för säsong -08

Det går att korta ner citaten... :D

Nu så ramlade mätaren in.
Jäklar så smutt.
Vetetusan hur jag ska se varvräknaren men förlitar mig nog på lysdioderna och motorörat för växling
Det där är inga problem Du har sju dioder, och räknar man in att alla blinkar när det är dags att växla så har du alltså åtta lägen att välja på. Du låter den första lampan tändas vid det varvtal du inte vill ramla ner under, "dragläget" sas. Sen låter du de andra tändas vid väl valda varvtal. Då vet du att om ingen diod lyser så ligger du på för hög växel. När de röda dioderna börjar tändas är det strax dags för att växla upp och när alla blikar sparkar du i nästa växel. Det blir smidigt. Gröna dioder - du är i the sweet zone. Röda dioder - var redo! Inga dioder - växla ner.

Edit: hur skriver jag :näsblod

Kostar väl på mig nån typ av bild då!
Uff, det var snyggt!
 
Last edited:
Det där är inga problem Du har sju dioder, och räknar man in att alla blinkar när det är dags att växla så har du alltså åtta lägen att välja på. Du låter den första lampan tändas vid det varvtal du inte vill ramla ner under, "dragläget" sas. Sen låter du de andra tändas vid väl valda varvtal. Då vet du att om ingen diod lyser så ligger du på för hög växel. När de röda dioderna börjar tändas är det strax dags för att växla upp och när alla blikar sparkar du i nästa växel. Det blir smidigt. Gröna dioder - du är i the sweet zone. Röda dioder - var redo! Inga dioder - växla ner.

Edit: hur skriver jag :näsblod

Uff, det var snyggt!

Får justera in lysdioderna efter bromskurvan och memorera din text ovan!:D

Snyggt är det och snart i min hand tillsammans med övriga tillbehör och små skruvar mm mm från BoOve.

Men men, avgas ska ju bara plutta ut på sidan nuförtiden inte
in under passagerar sadeln! Det är ju så tidigt 2000tal...

Men hela bygget kommer bli riktigt riktigt riktigt nice när ni är klara!

:tummenupp



åååh, gruppkram time ; )

Jag ligger ju steget efter i utvecklingen då detta är min första egna hoj från 2000 talet.
<en sak itaget nu va! :D



Gruppkram,,,,
Mysigt.
Ska vi alla ses i mitt garage och smörja skinnställ tillsammans allihopa!
Minns det som i går när Dr.Bike mjukade upp mitt ställ med latexhanskar och läderfett...:tungan
 
Last edited:
Får justera in lysdioderna efter bromskurvan och memorera din text ovan!:D

Snyggt är det och snart i min hand tillsammans med övriga tillbehör och små skruvar mm mm från BoOve.
Du behöver inte memorera. Jag har en fusklapp. Skriv ut den och tejpa fast framtill på tanken.

1. Ingen diod lyser - växla ner :tummenner

2. En grön diod lyser - najs :)

3. Två gröna dioder lyser - ojoj :D

4. Tre gröna dioder lyser - Jääääävvvlllaaaaaarrrrrrrrr... :yoparty

5. Fyra gröna dioder lyser - Aaaarrrggghhhh :skrämd

6. Fyra gröna och en röd diod lyser - ... :skrämd :skrämd

7. Fyra gröna och två röda dioder lyser - :skrämd :rock

8. Fyra gröna och tre röda dioder lyser - :skrämd :rock :jisses

9. Alla dioderna blinkar - växla upp :tummenupp
 
En stilla undran.
Ska man inte testa innan och efter för att se hur mycket effekt karaktären ändrats?
 
En stilla undran.
Ska man inte testa innan och efter för att se hur mycket effekt karaktären ändrats?

Jo det är ju det optimala som tidigare nämnts.
Men i detta fall var det inte riktigt genomförbart då cykeln inte fungerade och inte ska startas föräns den är genomgången.
Kikar du i första inlägget så ser du problemet
Men att hitta en liknande hoj för referens är nog inte så svårt.
 
Lättningsfeber.

Alla feta bult har fått en duvning och svingaxeln väger inte längre ett ton.
Hajfena monterad och även mätaren och främre kåpfästet.

Väääntar bara på delar.

Kabelstammen landar nog på måndag hoppas jag.
Bakramen kommer lämnas till min alusvetsare på måndag för kopiering i form av aluprofiler som blir så korta som möjligt bakom sitsen.
Ett batterifäste kommer sen tillverkas straxt ovanför bakstötaren.
Sen kommer jag försöka få fast all el framför batteriet.
Säkringarna kommer bli lättåtkommliga förståss.
Ett batteri på kanske 4Ah ska köpas hos min leverantör TUDOR så det blir så litet som möjligt.
Men kommer inte ta bort generatorn då det blir lite väl krångligt på bandagar tex.
Och när krämen tar slut på varv 14 av 15 så är det lite bortkastat.

Ska försöka få Dr.Bike att ta med kameran nästa vecka och fota lite.
Eller det kanske inte är någon som vill se bilder...
 
Ett batteri på kanske 4Ah ska köpas hos min leverantör TUDOR så det blir så litet som möjligt.
Men kommer inte ta bort generatorn då det blir lite väl krångligt på bandagar tex.
Och när krämen tar slut på varv 14 av 15 så är det lite bortkastat.
Har pratat med TUDOR idag, dom har beslutat att strypa allt stöd till f.d. nasare i truckbranchen och koncentrera sina ansträngningar till folk som fortfarande jobbar kvar. EXIDE for the world :2cool

Klart vi vill se bilder din tönt!! :tummenupp
 
Har pratat med TUDOR idag, dom har beslutat att strypa allt stöd till f.d. nasare i truckbranchen och koncentrera sina ansträngningar till folk som fortfarande jobbar kvar. EXIDE for the world :2cool

Klart vi vill se bilder din tönt!! :tummenupp

Sådärja.

Stackars de som förlorat sitt stöd. :tungan
Själv så gick man ju inte hem utan ett bra ÅF avtal från denna firma.
Köpa ett prisvärt truckbatteri? :D

Truckmupp! :clown

Så här kommer den se ut... Ungefär :hojcbr
 
Sådärja!
Nu är insugskanterna perforerade och små kolfiberstavar är ditplastade med epoxy!
Senaste nytt i portningen med "NASA-tänder" eller s.k "Piraya-portning"
Ni ser dem även i inloppet på jetmotorer och på vingars framkant/ovansida.
De s.a.s "slätar ut" turbulenser och skapar ett mer homogent laminärt flöde.
Bild två visar ett perfekt samt ett turbulent flöde.

Nedan ser ni en av portarna, med en avsiktligen lite blurrig bild:
 

Bifogat

  • Pirayatänder.jpg
    Pirayatänder.jpg
    13.6 KB · Visningar: 605
  • laminar.gif
    laminar.gif
    11.4 KB · Visningar: 51
Det där vore kul att se skillnader mätt i flödesbänk! Cooooolt!

Det är jag som är fader till detta exprimet port har även försett gasaren med likadana pyrayalöständer.. Jag ska bänka xr650 nu först med dessa åtgärder ... Men sedan kan jag rycka ut gaddarna och bänka igen:D toppen är portad med överdriven tumbling och uppsvetsat utblås dessutom även planad 2mm!! Målet är 80 kusar på slangen under 8000v 1cylle 650cc (höga mål!!):gnissla
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    83.5 KB · Visningar: 130
  • xr 650 turbo bollsta 181.jpg
    xr 650 turbo bollsta 181.jpg
    46.2 KB · Visningar: 111
  • xr 650 turbo bollsta 184.jpg
    xr 650 turbo bollsta 184.jpg
    133.2 KB · Visningar: 106
Det är jag som är fader till detta exprimet port har även försett gasaren med likadana pyrayalöständer.. Jag ska bänka xr650 nu först med dessa åtgärder ... Men sedan kan jag rycka ut gaddarna och bänka igen:D toppen är portad med överdriven tumbling och uppsvetsat utblås dessutom även planad 2mm!! Målet är 80 kusar på slangen under 8000v 1cylle 650cc (höga mål!!):gnissla

Äh faaan Booost!
Kunde du inte hållt dig! :D
Jag hade kunnat betalt en miljooon för att se Kamikazes min därhemma framför datorn :rofl

Men för at ingen ska tro att det är ett för tidigt aprilskämt:
Det är Boost som lanserat detta för mig/oss här på SH och det är i allra högsta grad intressant.
Jag tycker det ska bli spännande att följa upp detta.
Bilden knyckte jag från Boost, för att skoja med Patrik ;)
Uppblandat med lite teori och andra sanningar så tror jag fan han svalde betet! (som en piraya!)

All heder till Boost som tar experimenterandet till nya nivåer, och det var avsikten med mitt inlägg här - att visa på nya ideér och att bredda intresset för lite motorteknik.
Sen att man får lura P lite tillbaka, som hämnd för alla hans "pokerfejs" man gått på är ju nåt jag ska gotta mig åt ett tag!
:)
 
Äh faaan Booost!
Kunde du inte hållt dig! :D
Jag hade kunnat betalt en miljooon för att se Kamikazes min därhemma framför datorn :rofl

:)


Stor humor... :D
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det såg ut så i min topp.

Men vi testar på Pingvinens topp först tycker jag. :tummenupp

Det är jag som är fader till detta exprimet port har även försett gasaren med likadana pyrayalöständer.. Jag ska bänka xr650 nu först med dessa åtgärder ... Men sedan kan jag rycka ut gaddarna och bänka igen:D toppen är portad med överdriven tumbling och uppsvetsat utblås dessutom även planad 2mm!! Målet är 80 kusar på slangen under 8000v 1cylle 650cc (höga mål!!):gnissla


Funkar det så testar vi mer än gärna på denna CBR! :tungan
 
Last edited:
Det rör på sig.
Sakta men säkert.

Kitkabelhärvan är hämtad och utmåttning av den har påbörjats.
Även HRC ECUn är med.
Så hopmonteringen är i gång.
Hoppas få tillbaka gaffelben och dämp så jag kan få den på hjul snart.

Dr.Bike tog några bilder som kan tänkas dyka upp.
 
Mycket skryt och lite bänkningspapper i den här tråden... Fram me resultaten :mad:
 
Mycket skryt och lite bänkningspapper i den här tråden... Fram me resultaten :mad:


Pffft...
Håller på att löda om det där instrumentet..
Hittar inte inställningen där man ser M.Ö.H och kompassrikting...:mad:

Fick förövrigt ett litet mail med allt man kan kitta om på hojen ala HRC!
Nu kan jag dubbelkolla portningen efter receptet! :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top