R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Släpper den ut avgaserna åt väster?
Vastegate tror jag du menar minsann! :eek:)

Var bara tvungen att Messerschmitta lite i natten!
Sorry!

Ha ha ja jävlar vad bäst man är på svengelska Mr West Gate :) :) :)
Men då undrar jag också vad en Vastergate är för något???
Ska det rätta ordet inte vara Wastegate :va
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Det jag vet just nu är Cylindrar/fodersjunkningar och kolvar, har inte rivit ner den än, skulle vara skönt med en beg motor att bara byta.....
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Då sitter det lite rör till westgaten fastpunktade, allt helsvetsas när toppen är demonterad och kan vara jigg....
View attachment 351330

Här har vi maniken som ställt till med så mycket jobb Mr West Gate :tungan
View attachment 351331

Apropå jobb, så har vi även köpt ett hoj objet till fru Åberg som ska ta hojkort i sommar:tummenupp
En Yamaha R6 99 med trasig motor, någon som har en hel liggandes till bra pris kanske?
View attachment 351332

Se bara till att få till ett rör där wastgategaserna går in i huvudpipan
Det går inte att mappa korrekt annars ( lamdan får fnatt )
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Se bara till att få till ett rör där wastgategaserna går in i huvudpipan
Det går inte att mappa korrekt annars ( lamdan får fnatt )

Tanken är att den ska kopplas samman med avgasröret och sedan blir det ett rör som kopplas på det korta avgasröret som leder ut avgaserna bakom Quaden vid bänkning
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Aha.
Lät som mycket jobb för en gammal R6
Det block jag hade var skadat i en cylinder om jag inte minns fel så det är återvunnet i smält form!

Själv tycker jag det är mindre jobb att bara sätta i en fungerande motor.....
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Fungerande Mc motorer?? finns det? Då vill jag ha en sån
:) du får sluta trimma dom så in i bövelrn, åka original så håller dom kanske lite längre pga att du inte kommer att tycka det är lika kull att åka längre :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag har en komplett r6 motor dock ej ihopmonterad pga en insugsventil som havererade.
Lämnade ett liiitet spår i kolven, har köpt alla delarna samt ny ventilstyrning packningar och alltihop om du är intresserad. Är från en 99a förgasar varianten.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Käns fel att använda detta ord Bänk redan nu, men det har iallafall provmonterats ett Bänk avgasarrör i dag :) Ser ut att fungera
IMAG0432.jpg IMAG0433.jpg
Har även blivit färdig med rör dragningen till Wastergaten, endast punktad för att lämnas vidare till kompisen för tigsvetsning

IMAG0436.jpgIMAG0438.jpg
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jag har en komplett r6 motor dock ej ihopmonterad pga en insugsventil som havererade.
Lämnade ett liiitet spår i kolven, har köpt alla delarna samt ny ventilstyrning packningar och alltihop om du är intresserad. Är från en 99a förgasar varianten.

Vore man inte så less på att skruva motor så hade det varit ett altenativ, men vem vet.....
Vill helst av allt slippa skruva motor och bara byta....
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Har även hunnits tillverkas en fuelrails (Tusen tack Mats för hjälpen) och börjat på ett plenum

IMAG0439.jpg IMAG0443.jpg

Vad tror ni om att sätta en lite spojler i plenumet så att trycket inte går direkt mot insugen?
Blir inga trattar utan fräst radie i boten....

IMAG0447.jpg
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
ang plenumet så vart kommer luften in någonstans,jag hade problem med mitt första plenum på min 1100 då luften riktades direkt mot 3 och 4ans insug som gich snålt om man kollade stiften medans dom andra stiften vart helt svarta av sot.sen det andra som jag gjorde med en kyl som diffusor så försvann dom problemen där.

annars kul bygge att följa tycker jag
mvh peter
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
hej
ang plenumet så vart kommer luften in någonstans,jag hade problem med mitt första plenum på min 1100 då luften riktades direkt mot 3 och 4ans insug som gich snålt om man kollade stiften medans dom andra stiften vart helt svarta av sot.sen det andra som jag gjorde med en kyl som diffusor så försvann dom problemen där.

annars kul bygge att följa tycker jag
mvh peter

He he, ja jag var nog inte så tydlig med vad insläppet skulle vara, men det kommer att komma in i den korta väggen som är framför den lilla vingen jag hade lagt dit på bilden i förra innlägget, alltså riktade mot 2an och 3ans insug, funderade på om det skulle räcka med den vingen som är en bit av ett rör?
Ska göra en ny som är lite högre.....

Tack, kul att du följer bygget, är visst några till som gör det, snart 100.000 :)
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
En uppdaterad bild där hålen är upptagna för innlopp och Dump, hålet i vinkeln är till Dumpen...

IMAG0448.jpg
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bättre hade varit att blåsa underifrån upp i taket , Möjligen vinkla av taket lite bakåt

På så sätt får man bättre fyllning i burken utan att favorisera nått insug
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top