R1 wobbel!

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Var ute idag och körde hårt för första gången med en r1-00 jag köpte i sommras. Hojen kändes fint körde lungt i 30 min och kände och fundera på hur hojen upplevdes.
Kom till en raka där jag tänkte dra ur den på några växlar, kom till ca 160-170 kmh på 2an, helt plötsligt utan förvarning slår styret från sida till sida ca 3-4gånger (uppskattar) hängde mig mer framåt tryckte ihop låren och bromsa med bakbomsen. Hjärtat i haslgroppen och knäck i byxan växlar jag upp och börjar glida och fundera.
Va fan man har hört att r1an ska vara nervös och att styrdämpare är att rekomendera, men va fan detta är ju extremt vägen var hyffsad inte så värst med små gupp.
Efter ett tag var jag tvungen att prova igen, inga problem. Är jag sämst, hojen katasrof eller bara en tillfällighet.
Första gången jag får så extremt vobbel, hade fan ont i handlederna 4timmar senare. Men glad att jag satt kvar på hojen ialf.

Var ute idag och körde hårt för första gången med en r1-00 jag köpte i sommras. Hojen kändes fint körde lungt i 30 min och kände och fundera på hur hojen upplevdes.
Kom till en raka där jag tänkte dra ur den på några växlar, kom till ca 160-170 kmh på 2an, helt plötsligt utan förvarning slår styret från sida till sida ca 3-4gånger (uppskattar) hängde mig mer framåt tryckte ihop låren och bromsa med bakbomsen. Hjärtat i haslgroppen och knäck i byxan växlar jag upp och börjar glida och fundera.
Va fan man har hört att r1an ska vara nervös och att styrdämpare är att rekomendera, men va fan detta är ju extremt vägen var hyffsad inte så värst med små gupp.
Efter ett tag var jag tvungen att prova igen, inga problem. Är jag sämst, hojen katasrof eller bara en tillfällighet.
Första gången jag får så extremt vobbel, hade fan ont i handlederna 4timmar senare. Men glad att jag satt kvar på hojen ialf.

En jävla tur att du sitter här och skriver.
Och just ja du är sämst :arsele *skoja*

Ne men det har väl med hjulbasen att den är lite mer nervös.

2816144 En jävla tur att du sitter här och skriver.
Och just ja du är sämst :arsele *skoja*

Ne men det har väl med hjulbasen att den är lite mer nervös.
Klart jag är sämst. Helt klart att jag kan ta att den är nervös men det där var allt eller inget.
Jag får ju ialf åka om dagarna. :D

R1orna brukar tyvär va lite nervösa...vid lite lättning av framhjulet eller ojämheter i vägen. Det är väll därför många av de har åkt i backen också tyvär. Skaffa en styrdämpare....du kommer inte ångra dig nästa gång du får väre styrslag.

Har du kollat över styrlagret så det inte är kasst så det har börjat glappa? Verkar väldigt märkligt att den skulle börja "vobbla" bara sådär på rak väg, om det nu inte var värre ojämnhet på vägen som orsaka det.

Jag hade problem med detta på en 98 efter byte från org däck till Michelin race 3. Ställde på bak förspänning för att den inte skulle få så mycket vikt förskutning. Då blev det bättre. Hade inte styrdämpare.
Kolla dock först styrlagret.
MVH
/Mr P

Klart jag är sämst. Helt klart att jag kan ta att den är nervös men det där var allt eller inget.
Jag får ju ialf åka om dagarna. :D

Nej du är duktig för du har inte kört så länge.

Fan ska ni köra idag också? 9+!!!!!
Fan fan fan... man sitter på jobbet och slavar!

Ash, det slår lite ibland på låga växlar. Så brukar det väl bli när framhjulet har dåligt tryck mot backen. Dom där vobblen brukar sällan bli illa utan det är bara stå på vidare.

Ash, det slår lite ibland på låga växlar. Så brukar det väl bli när framhjulet har dåligt tryck mot backen. Dom där vobblen brukar sällan bli illa utan det är bara stå på vidare.

Såna här trådar brukar jag minnas varje gång någon sporthojare här inne startar "Varför HD-åkare inte hälsar"-trådar och ngn annan sporthojsägare efter tre inlägg klipper till med standardfrasen: "För att det är omöjligt att köra skottkärra med en hand" om hojar som i själva verket har så konservativt försprång att man på motorvägen kan släppa styret med båda händerna länge nog för att kolla oljan om man skulle vilja. :rofl

Har du kollat över styrlagret så det inte är kasst så det har börjat glappa? Verkar väldigt märkligt att den skulle börja "vobbla" bara sådär på rak väg, om det nu inte var värre ojämnhet på vägen som orsaka det.

håller med helt, en cykel, inte ens rettan vobblar på raka vägen om du inte har lyft upp framhjulet för en wheelie lr nåt, Något är fel, kolla även svinglager och låt balansera om hjulen.

Slitna däck, glappt styrlager och nervös förare brukar kunna bidra till såna äventyr. Kolla så att allt är okej med hojen och häng inte i styret, så blir det något mindre dramatiskt sen.

Ni nämner att detta är ett R1-fenomen, betyder det i korthet ifall jag åker R1 02 och sen testar CBR 954 -02 så är Hondan den tryggare cykeln alla dar i veckan? En del verkar ju inte sätta sig på en R1 utan styrdämpare, är det överdrivet eller är man helt enkelt dum om man åker utan? Jag ska till o köpa hoj nu och kan mkt väl tänka mig en "insprutnings R1:a" dvs 02-03 men har även fått upp ögonen för 954:or runt 02.

Ni nämner att detta är ett R1-fenomen, betyder det i korthet ifall jag åker R1 02 och sen testar CBR 954 -02 så är Hondan den tryggare cykeln alla dar i veckan? En del verkar ju inte sätta sig på en R1 utan styrdämpare, är det överdrivet eller är man helt enkelt dum om man åker utan? Jag ska till o köpa hoj nu och kan mkt väl tänka mig en "insprutnings R1:a" dvs 02-03 men har även fått upp ögonen för 954:or runt 02.

att inte sätta sig på en R1 utan styrdämpare låter sjukt i mina öron

jag har haft både R6 -99 + R1 -99 utan styrdämpare & aldrig haft styrvobbel vid vanlig körning
däremot har jag fått styrvobbel efter en wheelie, men inget som jag inte kunde ordna upp

men som många säger, det kan ha med resten av skicket på hojen
styrlager, svinglager & däckens skick kan inverka negativt på hojens egenskaper

Nu har jag ingen lång erfarenhet av R1:an, det vore lögn att säga. Men jag har dock hunnit plåga den ganska rejält under ett par dagar tid innan den åkte in på verkstad (lådan var lite kass, garantigrej). Speciellt på ett tomt industriområde fick den visa vad den gick för över järnvägsövergångar och mindre bra underlag. Upplevde inga somhelst problem likt det du beskriver, det känns definitivt som du skall kolla upp de sakerna som de andra rekommenderar. Det enda jag upplevde var förväntade oroligheter då framhjulet landade på ojämnt underlag efter en tid i luften. Det är ju bara naturligt. Har en 01:a utan styrdämpare (men den får en sådan monterad just nu i samband med växellådsrenoveringen).

Skall även tillägga att jag knappast är en erfaren "räser" förare så det handlar inte om att jag är överdrivet skicklig. Kolla din hoj om du är säker på att underlaget var ok.

Ingen höjdare att lägga hojen i den farten.....

/D.

Min 47-årige ex jobbarkompis som åkt allt i sporthojsväg sen han var 17 anser att R1 är "farlig" utan styrdämpare.

Själv har jag ingen egen åsikt.

En motorcykel måste väl vara konstruerad så den uppför sig säkert?
Är R1:an felkonstruerad?

Det där sitter nog mycket hos föraren oxå. Jag minns när jag hade mina första "Bläjdar" på tidigt nittiotal. De var vobbliga och kallades till och med för fladderblade. Provar jag en sån hoj idag tycker jag inte den är alls lika nervös som jag tyckte då. I själva verket var det nog man själv som var nervös och det bidrog antagligen på något sätt till att hojen betedde sig som den gjorde.

Självklart är ju en styrdämpare alltid bra om man ska köra hårt men ovan förare kan nog ha ett finger med i spelet oxå.

Det där sitter nog mycket hos föraren oxå. Jag minns när jag hade mina första "Bläjdar" på tidigt nittiotal. De var vobbliga och kallades till och med för fladderblade. Provar jag en sån hoj idag tycker jag inte den är alls lika nervös som jag tyckte då. I själva verket var det nog man själv som var nervös och det bidrog antagligen på något sätt till att hojen betedde sig som den gjorde.

Självklart är ju en styrdämpare alltid bra om man ska köra hårt men ovan förare kan nog ha ett finger med i spelet oxå.

OT:
Det har hänt en hel del med däcken sen -92, jag tror att vi hade upplevt däck från -92 som helt okörbara på en ny hoj. Inget grepp och vingligt som f-n.

Tillbaka:
En frisk R1 ska inte slå i styret på jämn väg. Axar du över ojämnheter så OK, men jag har aldrig upplevt att det ska kännas i timmar efter.
Kolla styrlager, däck och svinglager. Styrdämpare ska bara behövas när det går fort på bana eller bakhjulet.

Tycker det där med att styrdämpare är ett måste är rätt så överdrivet. Jag har inte haft det på nån av mina hojar och jag har klarat mig rätt bra ifrån styrfladder. R1'an fladdrar bra mycket mindre än min gsxr-750 i varje fall.

Klart att en styrdämpare kommer att motverka vissa kraftiga styrslag, men jag vågar nog påstå att en felaktigt inställd styrdämpare är farligare än lite fladder på styret!

*my 5 cents*

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back