R1 wobbel!

Tycker det där med att styrdämpare är ett måste är rätt så överdrivet. Jag har inte haft det på nån av mina hojar och jag har klarat mig rätt bra ifrån styrfladder. R1'an fladdrar bra mycket mindre än min gsxr-750 i varje fall.

Klart att en styrdämpare kommer att motverka vissa kraftiga styrslag, men jag vågar nog påstå att en felaktigt inställd styrdämpare är farligare än lite fladder på styret!

*my 5 cents*

satt o tänkte på de hur fan vet man hur mycke man ska ställa den på :confused:

Ni nämner att detta är ett R1-fenomen, betyder det i korthet ifall jag åker R1 02 och sen testar CBR 954 -02 så är Hondan den tryggare cykeln alla dar i veckan? En del verkar ju inte sätta sig på en R1 utan styrdämpare, är det överdrivet eller är man helt enkelt dum om man åker utan? Jag ska till o köpa hoj nu och kan mkt väl tänka mig en "insprutnings R1:a" dvs 02-03 men har även fått upp ögonen för 954:or runt 02.

Provkör o bilda dej en egen uppfattning!

Det här med styrdämpare i detta fall kanske hade hjälpt lite. Men det var en hård axelration på 2an från ca 90kmh när jag nådde ca 170 så kom alltså allt på en gång utan antydan till nervositet innan, det small bara till så slog styret i ändlägena och jag höll på att lätta från hojen. Får kolla över styrlager osv.

... innan, det small bara till så slog styret i ändlägena och jag höll på att lätta från hojen...

:skrämd :skrämd

Då är någ definitivt fel... var det ett hål/gupp i asfalten? eller du kanske körde på en katt? :näsblod

Styrlager kan säkert vara boven, men det där låter helt klart läskigt...

Tror inte det är fel på hojen. Körde själv en Fireblade -99 innan och åker numer SP-1. Med Bladen upplevde jag aldrig någon nervositet i styret. Första "riktiga" turen på SpEttan gav mig ungefär samma upplevelse som trådskaparen råkade ut för. Kom körandes på en allmänt slingrig väg där jag fick för mig att acca hårt över ett svagt krön. Låg i ca 140-150 på trean och gav fullt. Höll på att hamna ute på åkern. Blev rejält överraskad. Blåa handleder blev resultatet (man tar i tanken innan man når styrstoppen!)

Vägen var visserligen inte i bästa skick och fjädringskomponenterna var ställda väldigt hårt (förra ägaren gillade nog bansmisk) men numer får jag bara fladder om jag sätter ned framhjulet snett efter en längre slangning. Förutom att anpassa chassiet efter min vikt och körstil så är nog den största skillnaden att jag numer lärt mig att pEttan trivs bäst med lätta grepp i styret.

Min hoj är dessutom höjd i baken vilket bidrar till nervositet vilket kan förklara varför den är så mycket känsligare än Bladen var men jag tror helt enkelt att de flesta liknande incidenter beror på att föraren har en snebelastning på styret i samband med att framändan blir lätt.

bara allmänt om man får vobbel....om det händer, ska man då inte undvika att bromsa...skapar inte detta ännu mer vobbel...?

Jag vill sätta upp ett stort pekfinger.
Ordet wobel används alldeles för vårdslöst, det som hände i detta fall var ett styrslag, det troliga är att det inte är något fel på hojen, har själv haft ett antal sånna med min förra R1a som var i garanterat toppskick.

Vad man inte får göra är att nypa tag hårdare i styret och försöka häva slaget utan oftast räcker det att ge på mer gas för att lyfta hojen lite och sedan släppa ner igen.

R1an med sin snäva gaffelvinkel är extra känslig för styrslag, det konstiga är att man faktiskt vänjer sej vid det och man börjar förstå när det kommer att hända och även hur man undviker det

Får man ett riktigt wobel, dvs självsvängning i ram & sving, så kan jag lova att man vet att man lever på riktigt :D

Det här med styrdämpare i detta fall kanske hade hjälpt lite. Men det var en hård axelration på 2an från ca 90kmh när jag nådde ca 170 så kom alltså allt på en gång utan antydan till nervositet innan, det small bara till så slog styret i ändlägena och jag höll på att lätta från hojen. Får kolla över styrlager osv.

Ooo va´man blir trött på de här nybörjare på R1-or:D :D :D :D :D

Tycker det där med att styrdämpare är ett måste är rätt så överdrivet. Jag har inte haft det på nån av mina hojar och jag har klarat mig rätt bra ifrån styrfladder. R1'an fladdrar bra mycket mindre än min gsxr-750 i varje fall.

Klart att en styrdämpare kommer att motverka vissa kraftiga styrslag, men jag vågar nog påstå att en felaktigt inställd styrdämpare är farligare än lite fladder på styret!

*my 5 cents*

Samma här, har aldrig haft dämpare på nån hoj jag haft, sen känns vobblingarna lite värre än vad det är oftast är - knip åt om tanken med benen bara........

Byt / balansera om framdäcket så blir nog allt bra. Just det här med plötsligt uppkommet "wobbel" i de hastigheterna har jag själv upplevt med ett däck, hojen har funkat hur bra som helst med 10 andra däck fram efteråt.
//P

Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back