R1 vs KTM 625

Smurfer skrev:
Sporthoj snabbare på Motard/Go-kart bana...eller hur :rolleyes:

Mmm....Kan bara hålla med....eller hur ???... :D. Jag är ingen skitsäker motardåkare...absolut inte ! Har bara åkt gata o provade för första gången i livet körning på gocartbana i torsdags...

Kan lätt säga att det tog en stund att hitta ngn form av flyt , eftersom 660:n kändes tung o för högt drevad på den knixiga banan. Men efter X antal 10 minuters-pass ( min förslappade kropp orkade inte längre pass... :D ) , så kände jag ändå att jag hittade ngn form av spår som jag mer eller mindre lyckades hålla o mot slutet användes HELA däcken o även fotpinnarna. Kort o gott SKITKUL !!! Inbillar mig själv att jag till o med fick upp ngt som kan kallas tempo mot slutet... :).

Jag tror definitivt att jag skulle köra sekunder fortare runt den banan med 660:n än vad jag skulle gjort med ZX9:an , oavsett hur mycket jag skavde med sporthojen.....

O vi kör mycket småvägar runtomkring där jag bor...både motarder o sporthojar...men när vi kommer ut på favvovägarna , 5-6 m breda o ingen raka längre än 50 m , så betvivlar jag att det är många sporthojsförare som hänger på. Inte för att vi är snabba , utan för att de vägarna passar en motard MYCKET bättre än en sporthoj.

Som alltid.... Både acc-test o kurviga vägar beror nog till största delen på föraren. Jag LOVAR att jag piskar min Mor på 201 m , om hon tar min zx9:a o jag fläskar på med ungarnas fiddy ! :D

Smurfer skrev:
2229861 Körde min förra ktm 525 mot polarens ZX9 Ninja
på ca 160 hp (Yoshi helsystem) ett antal ggr. Satte mig i princip på tanken och
startade på 2.ans växel, var före han hela vägen upp till 90-100 varje gång.
Rättare sagt jag försvann i starten sen blåste han förbi som vid ett möte efter
100 km/h :hihi

Måste ju bara vara så att du är en bättre mc-förare än polaren,
ska inte kunna gå att vara snabbare till 100 än en zx9.

silvr skrev:
2229705 hur fan rastar du en duke med en M5a vid rödljus?
Blev inte rastad av GT3an iaf :D.... Btw har lätt hottad 640....
men lär ju bli rastad när vi kommer över 100km/h iaf....

Tror iaf inte bil rastar motard under 100... isåfall beror det på föraren
sporthoj e ju lite värre :)...

Det var enkelt, hojen sticker ju alltid lite i starten, men i tvåns växel var jag ikapp och när jag petade i trean så försvann Duken i backspegeln, detta upprepade sig två gånger tills killen (eller tjejen) på Duken insåg att han var stekt :tungan

Men mot en sporthoj hängde den inte med vid rödljusen, inte ens mot en RF600. :)

Jag kör både R1 och KTM och har hyfsad erfarenhet av båda. De är så annorlunda det bara kan bli, beroende på var man kör. Rakt fram drar R1:an iväg som en avlöning och det är inga större problem att slira precis lagom på kopplingen i starten, för att framhjulet ska hålla sig nere - sedan är det bara att ge på fullt. KTM:en - trots hård fjädring och ca 70bhp - har inte ens chans (möjligen de första metrarna, men även där är motarden mer bakhjulsbenägen och det är svårt att få ner kraften i backen).

På en liten kartingbana vinner motarden. Ju knixigare bana och ju mer chikaner, desto större är marginalen. Det är det smidigare chassit som ger fördelar som motorstyrkan inte kan uppväga. Med en ännu lättare motard (450 t.ex.) är skillnaden mer markant. Spelar ingen roll att du kan få ut 150 bakhjulshästar om chassit tar en tiodel mer att kränga över in i varje kurva och man förlorar kanske en halvsekund för varje chikankombination. Det hämtar man bara delvis igen på korta raksträckor (som räknas i tiotalet metrar).

Om vi tar Kinnekulle som exempel eller Gelleråsen, så går det fortare med en plastraket med likvärdig förare. Inte för att det går långsamt med motard, men de raksträckor som finns tillåter högre hastighet med sporthojen och kurvorna är inte tillräckligt tvära för att fartskillnaden ska ge fördelar för den lättare motarden (speciellt inte en gatmotard som ofta har sämre anpassad fjädring för asfalt än vad sporthojarna har).

TomK slår huvudet på spiket tror jag.

Rakt fram på 201 meter OCH på bana så är det mer föraren än hojen som säger vem som vinner.

Sen kan man snacka hästkrafter och chassie hur mycket man vill. En kompetent SM förare mot en nybörjare på en R1 så går det ju inget pris till den som gissar vem som vinner oavsett bana eller 201 meter.

Det är alltid lika kul med jämförelser med ivriga påhejjare från båda läger som inte vill ge vika :)
På stor väg är en sporthoj snabbare än en motard. Men bli inte för förvånade om en motard hänger med på slingervägen.
Om jag inte minns fel så presterade Krattan tider på Gelleråsen som inte gjort bort sig i Rookie 600, då med en orginal Husaberg 650. gelleråsen är inte den slingrigaste banan vi har i Sverige...

Angående att en M5 skulle ha en chans mot en motard på 201 m ställer jag mig frågande till. Nu har jag inte testat att rejsa så väldigt mycket med min 660 men det vassaste jag kört mot är en Lancer EVO nånting. Jag hade räknat med att jag skulle få svårt mot bilen så jag laddade allt jag hade. Till min förvåning hade inte bilen en chans. Jag fick till och med tid till att rycka upp hojen på slangen och defilera över mållinjen. En M5 är väl inte så mycket snabbare än en evo? :tomten

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back