R1 vs KTM 625

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Hur troligt är det att en ostrypt KTM 625 supermotard drar en R1:a på bana eller på 201m?
Känner till en som kör KTM 625 o påstår att han dragit en R1:a rakt fram. :va

201 m blir svårt men lite bana som tex Kinnekulle finns det bättre chanser. Allt beror på vem som sitter bakom styret. På 201 m så ska R1 föraren klanta sig ganska duktigt vid starten... På banan så kan man utan större problem ligga och köra mitt i snabba gruppen.

DanL skrev:
2229557 Hur troligt är det att en ostrypt KTM 625 supermotard drar en R1:a på bana eller på 201m?
Känner till en som kör KTM 625 o påstår att han dragit en R1:a rakt fram. :va

min 660 klarade inte haka på en cbr 600rr rakt fram även om den hängde på ganska bra...så det låter inte sannolikt..

edit: nu tänkte jag på raktfram då, på bana beror det nog mest på vem som kör vilken hoj.

Säg åt din kompis att om han drar mig på 201 meter med sin 625:a så ska han få hojen! Totalt omöjligt att slå en r1a på 201 meter med en motard.

vad är slutfarten på 201m?
motard?
Sporthoj?

Tror iaf att man inte ligger så långt efter är inte så lång sträcka men kanske bara jag som är helt blåst :fatta!

625 och r1 är inte riktigt rättvist att jämföra, ta något vassare som en husa eller nått, eller typ 540smr....

Inte för att det i grund och botten är rättvist att jämföra motard med sporthoj, inte för att det var något på tal om det men men.
Fast som det redan har nämnts i tråden så ska r1an vinna..

Upptill 100 är det ganska möjligt om inte R1föraren är riktigt vass.
På gokartbana är det nog också adjö till R1, men i allt övrigt så vinner R1 i prestanda.

Aldrig, jag stekte en KTM stånka duktigt vid ett rödljus för några dagar sedan med Bladen. En KTM Duke lyckades jag tom rasta med min gammla BMW M5...
Vid rödljusen har de inte en chans!

På kniksiga banor kan en sporthoj få svårt då en motard är mycket mera lättkörd än en sporthoj.

JT skrev:
2229689 Aldrig, jag stekte en KTM stånka duktigt vid ett rödljus för några dagar sedan med Bladen. En KTM Duke lyckades jag tom rasta med min gammla BMW M5...
Vid rödljusen har de inte en chans!

På kniksiga banor kan en sporthoj få svårt då en motard är mycket mera lättkörd än en sporthoj.
hur fan rastar du en duke med en M5a vid rödljus?
Blev inte rastad av GT3an iaf :D.... Btw har lätt hottad 640....
men lär ju bli rastad när vi kommer över 100km/h iaf....

Tror iaf inte bil rastar motard under 100... isåfall beror det på föraren
sporthoj e ju lite värre :)...

Last edited:
silvr skrev:
2229633 vad är slutfarten på 201m?
motard?
Sporthoj?

Tror iaf att man inte ligger så långt efter är inte så lång sträcka men kanske bara jag som är helt blåst :fatta!

1/8 Mile ET: 6.350 sek - 180 km/t (hayabusa -03)
1/8 Mile ET: 7.152 sek - 166 km/t (R1 -02)

EJ hittat siffror för nån motard men BUSE 300kg inkl. mej / 175hk = 1.7 kg/hk
KTM 625 146kg TORR / ca 55hk =2.6 kg/hk

Det finns ett nummer av Performance Bike där de slaktar olika myter och att en motard drar en sporthoj på en motard/go-cart bana är en av dem.

De körde en XR650 motard mot en GSX-R 1000 o Suzukin vann enkelt.

Ettan hela varvet runt :banana

Edit: slarv

-PLM- skrev:
2229663 Upptill 100 är det ganska möjligt om inte R1föraren är riktigt vass.
På gokartbana är det nog också adjö till R1, men i allt övrigt så vinner R1 i prestanda.

Last edited:
Banane skrev:
2229775 Det finns ett nummer av Performance Bike där de slaktar olika myter och att en motard drar en sporthoj på en motard/go-cart bana är en av dem.

De körde en XR650 motard mot en GSX-R 1000 o Suzukin vann utan enkelt.

Och varför tog dom en sunkig xr650 mot en gsxr? Varför inte en banräcer typ husa 650?

Den lär ju rasta xr650 rätt hårt...?

Vet ej, de tog väl vad som fanns till hands...
Det som gav utslag var alla växlingarna o den korta rakan som fanns. De behövde använda 1an tom 4an på motarden o det räckte med ettan på sporthojen.

Givetvis kan man spekulera om olika utslag beroende på vilken motard o vilken bana som man använder sig av för att bevisa tesen..

OT: men visst är det så att olika hojar är roligast i sitt rätta element, motard på en go-cart bana, sporthoj på vanlig bana, en custom att stapla ved mot etc...

Sen vad som är snabbast eller roligast på landsväg de kan vi diskutera länge

zpeppy skrev:
2229785 Och varför tog dom en sunkig xr650 mot en gsxr? Varför inte en banräcer typ husa 650?

Den lär ju rasta xr650 rätt hårt...?

Kört rätt mycket mot en r6a.
Välldigt jämnt upp till ca 100-120 tkr ja.
Ibland före ibland efter.

Fast om r1an gör som han ska, så ska det vara hejdå.
Men inte allt för mycket då skiljer mindre än vad man kan tro.

Banane skrev:
2229775 Det finns ett nummer av Performance Bike där de slaktar olika myter och att en motard drar en sporthoj på en motard/go-cart bana är en av dem.

De körde en XR650 motard mot en GSX-R 1000 o Suzukin vann enkelt.

Edit: slarv

Xr vs. gixxer, jo men bikes tester ju alltid varit lagom realistiska...

Det var inte svenska Bike utan engelska performance bikes, deras hojtester är seriösa. Artikeln i fråga var testen som gjordes var iaf realistiska, och jag är en hyffsat petig :cdevil

Migael skrev:
2229826 Xr vs. gixxer, jo men bikes tester ju alltid varit lagom realistiska...

Körde min förra ktm 525 mot polarens ZX9 Ninja på ca 160 hp (Yoshi helsystem) ett antal ggr. Satte mig i princip på tanken och startade på 2.ans växel, var före han hela vägen upp till 90-100 varje gång. Rättare sagt jag försvann i starten sen blåste han förbi som vid ett möte efter 100 km/h
:hihi

Sporthoj snabbare på Motard/Go-kart bana...eller hur :rolleyes:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back