R1 vs. Gixxer -07

fartgalen82

2Fast2Live2Young2Die
Gick med
11 Feb 2007
Hoj
FZ1-N 2008
Snart dags för inköp av hoj så man är redo när säsongen kommer. Har siktat in mig på en R1 -07 eller en Gixxer -07. Har beslutsångest och skulle vilja höra lite för och nackdelar med dessa hojar och vad som skiljer dom åt. Så gärna lite synpunkter........

R1 har bäst detaljfinish. Dock lirar inte elektroniken med riktigt då den ofta dör när man ska köra iväg från stillastående..

Dock är den störst och bekvämast med så är du som jag 188 cm är R1 given.

tycker min hoj är helt kanon , jag är VÄLDIGT nöjd med den..

om jag måste klaga på något så tycker jag min förra hoj (k6) var lite piggare på lägre register men har fixat pc3usb som jag hoppas gör bot på detta "problem"

har haft 2 rettor tidigare (99 samt 02) men tycker 07an r1 känns alldeles för stor för mig (180cm)

smaken e ju som baken...

Varför inte springa till affären och köpa Bikes nya testnummer som innehåller att tester gjorda 2007. Speciellt Masterbike testet är gjort på ett objektivt sätt. Oavsett vad får du mer objektiva svar än du får här på SH där de flesta naturligtvis pratar för sin egen hoj (konstigt vore det väl annars).

I slutändan handlar det nog som vanligt om att du måste titta, klämma och provköra innan du vet vilken som är beäst för dig. Alla är bra och har prestanda så det räcker och blir över!

Lycka till!

/D.

Gsx-r är för män, r1 är för kärringar, vad e du man eller kvinna:D

Ja tror du blir helnöjd vilken du än väljer. Lycka till:tummenupp

Prestandamässigt är de ju så lika att skillnaden blir insignifikant för de flesta. Möjligen har gixxern lite bättre kräm på låga varv, så den kanske gör sig bättre i stadstrafik. Men det är små gradskillnader vi snackar.

Det som borde fälla avgörandet är utseendet, närhet till serviceställe, körställning/komfort osv.

Ett hett tips är att åka ner till mässan den 24 januari. Då får du chansen att provsitta båda två. Dessutom är det ju så att när man får syn på sporthojar igen efter en höst/vinter framför brasan så påminns man av att de inte alls ser ut som på bild. De är ju mycket bredare och kompaktare i verkligheten!

Låter som det är ganska hugget som stucket vilken man ska välja. Får väl bli en utseendefråga. Problemet är att man vill ha R1ans front och Gixxerns bak.

Jag körde r6-05 innan gixxern och måste säga att finishen på grejerna är bättre på yamman med en nivå! Förutom utseende som är en stor grej så borde du kolla över förarställningen! Är du längre än 1.85 så kommer det bli trångt på gixxern jag upplevde r6:an som bättre platsmässigt och då är nog rettan inget undantag!

P.s jag är ca 1.80

Svaren på sånna här frågor är alltid roliga.

Jag tycker att x är grym, y är skit. Därför kör jag sjläv x & allt är så mycket bättre med x.
Enligt testet apa är x the shit. Därför är den bäst.

I själva verket spöar folk skiten ur dessa gubbar som köper splirrans nya hojar med gamla cyklar eftersom dem kan de gamla cyklarna och kan nyttja dem på riktigt.

Så himla kul när jag själva var i den sitsen att jag med min äldre 600 körde om gubbar med literhojar som förespråkade om att dem var så jävla snabba o skit.
Snabba var dem - på rakan! :D

Skit i vad andra tycker, hästarna räcker. Ta den som ligger varmast om hjärtat.

Mina tips..
En Gixxer väljer man för den roliga motorn och väldigt bra på topp.
En R1 väljer man för bättre kvalite och mindre servicekostnader/intervaller samt extremt bra på toppvarv. Sämre i mellan och bottenregistret.

R1:an är grym. När man lärt sig köra den ordentligt. Det är ingen ide att ligga under 10 000 rpm om det ska gå undan. Vid 12 000 rpm kommer den hiskeligt. Slö på lägre varv, men när du väl kommer underfund med hojen så är den brutal.

GSX-R -07 ÄR mer Touring. Du kör den mer i en "sittande" ställning än du gör med Rettan. Rettan ligger du på mer... Karaktären på en K7:a är mer "snäll" att köra än en Retta. K7:an har effekten mer utspridd, bättre låg o mellan än Rettan, därför är också K7:an mer lättkörd än den förstnämnda.

GSX-R -05 och -06 är vassare. Brutalare att köra, men jag tycker de känns "snällare" eftersom du sitter mer upprätt och effekten är utspridd där oxå, men visst är dom vassa. EN -05 -06:ans R1 är också brutal när den kommer, på de höga varven.

Kontentan av det hela enligt min mening ÄR att R1:an är den svåra hojen, men NÄR du kan tygla den så är den fruktansvärd... Dom går verkligen satan. Inga som helst problem att hänga på K5 och K6:or... Därför anser jag också att GSX-R:n är för kvinnor, HELT O HÅLLET en annan åsikt än en viss annan medlem hade längre upp... Gixxern kan en tjej köra, och köra den fort, men en R1:a kan inte många köra riktigt fort... Därför köper också många glidare o brats tyvärr R1:an, dom ligger o fiser runt stans fik med dom, för att glänsa o ragga brudar...

Sen att R1:an är snygg är ju inga fel. Visst, Gixxern är grym den med, men ska du ha en -07:ans GSX-R så lär du ju fimpa de dubbla blåsen bak, det om NÅT gör ju att det luktar Touringvarning om hojarna...

Du lär ju testa bägge innan köp. Effekt finns det i bägge så det räcker och blir över. Ganska stor skillnad på den körmässigt, gixxrarna är ofta väldigt mjukt ställda i fjädringen. Men det är ju enkelt fixat. Dom växlar klockrent, gashandtaget är skönt mm. Yamahan kan vara lite bökig i lådan, gasen lite småkärv... men allt detta gör ju att Yamahan känns råare. Vilket jag föredrar. För ska du köpa en Supersporthoj så ska du väl ha den till att köra med, eller...?

Var själv ute efter att byta till en GSX-R -07 förra året. Hade då en -05:ans R1:a. Provkörde Gixxern ordentligt, men jag tackade nej till den... Jag föredrar fortf R1:an. Den är G R Y M!

Mvh Kimmen :tummenupp

Jag var ute efter att byta till en R1-07 förra året efter min Gixxer 1000K6. Provkörde den men tackade nej efter att ha provkört en 1000K7 också. Föredrar fortfarande Suckan.:yoparty

Jag var ute efter att byta till en R1-07 förra året efter min Gixxer 1000K6. Provkörde den men tackade nej efter att ha provkört en 1000K7 också. Föredrar fortfarande Suckan.:yoparty

Efter allt jag hört hade jag hellre valt K6:an framför K7:an, du som vet...hur upplever du K7:an vara kontra K6:an?

/D.

Efter allt jag hört hade jag hellre valt K6:an framför K7:an, du som vet...hur upplever du K7:an vara kontra K6:an?

/D.

Hann köra drygt 1600 mil och några bankörningar med K6 så den lärde jag känna rätt bra utifrån mitt sätt att använda den. Som sagt i huvudsak gatkörning i högt tempo, med några banbesök per år. K7án hann jag bara köra drygt 200mil och en bandag innan säsongen var slut. Börjar väl med motorn som är den främsta orsaken till valet av Suckan framför Rettan.

Mallanregistret är märkbart klenare på K7 än K6 men i gengäld skjuter den på bättre efter 10000rpm.:yoparty Insprutningen är snäppet bättre, mindre av/på känsla. Effektutvecklingen skulle jag villa beskriva som ett mellanting av R1-07 och Gixxer1000 K5/k6. Jag ersatte touringblåsen och katen med en Yoshipipa som skrämde liv i mellanregistret men fortfarande inte lika brutalt som K6án. Kanske läge för en PC o bänkning? Lite som skillnaden mellan första generationen ZX10 och andra, hardcoren har försvunnit lite men den känns mer avstämd/balanserad och mer lättkörd/förlåtande. Lådan är som vanligt på Suckan klockren, och slirkopplingen funkar klanderfritt.

Tycker det är sämre initialbett i bromsarna, men dom räcker långt för mig. Jag som är 186cm sitter klart bättre på K7án, närmare styret med mindre häng och mycket trevligare utrymme för benen. Fick ont i knäna av K6án efter längre turer. Ok kan ju bero på att jag är 40+.:D Fjädringen känns mjukare,sväljer dåliga vägar bättre men känns lite svajig i bakänden vid ingång av kurvorna. Ändrade lite efter tips på inställningar och den blev klart bättre och lite styvare.

Efter att ha kört alla generationerna Gixxer 1000 var jag suget på något annat. Hondan gick bort P.g.a avsaknad av brutaleffekt, Kawan satt jag inte bra på så det var dessa kvar. Som en parantes testade jag 1098 men som gammal radfyreknarkare var det inte alls min grej, hade stora förväntningar men blev besviken. Rettan föll helt på det klart sämre mellanregistret som är gott att ha vid gatkörning, men hade det varit tal om i huvudsak bankörning så vet ifan om jag inte valt den, då den kändes lite rejsigare i sittställning och chassiet. Lådan var i.o.f lite grötigare på Rettan men det är ju en vanesak precis som effektutvecklingen. 2 grymma hojar med lite olika karaktär som nog ingen lär bli besviken på, oberoende av val. Hade jag gått på utseendet hade det blivit 1)1098,2)R1 och 3) Suckan, men på känslan när man har dom mellan bena blir det tvärtom. Fan va långt det blev, kort sagt: gata Suckan bana Rettan om jag fick välja.

Last edited:
Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...