R1 vs cbr 929

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Är det stor skillnad mellan dessa? Motorkaraktär? Vikt? Är R1 överlägsen? Eller hur är det egentligen? jag har fått uppfattningen att R1an är den "sportigare"... Ni som provat båda 2, vad är det egentligen för skillnad? Skulle väldigt gärna vilja höra era åsikter...

Tack!!

MVH
 
Ok : o .... den är lite tyngre och stadigare med andra ord? Inte riktigt samma kraft i motorn ? Gå gärna in på detaljer också... :)

tack
 
shoei skrev:
Ok : o .... den är lite tyngre och stadigare med andra ord? Inte riktigt samma kraft i motorn ? Gå gärna in på detaljer också... :)

tack

Bläjden har jämn och fin motorkarraktär(lättkörd/tråkig?!). Rettan ska vara mer hysterisk efter 9000 varv. Yaman har nog mer extrem körställning.
Är nog två fin fina hojar.
Har jag hört i allafall.

Annars skaffa en gixxer 1000 i stället(min privata åsikt) :banana
Tjo ho!!!!!!!!!!!!1
 
Oj! Ni som provat båda två står det visst, varför yttrade jag mig? :va Jag har ju bara hört massa... Vad är det för fel på mig. (pinsamt)
Nu sticker jag och lär mig läsa..... :gnissla
 
R1:an är farligare/lömskare men ack så rolig, bladen är en bra hoj utan några större överaskningar.

Så tycker JAG.
 
Det går såååå bra att svara även fast du inte kört båda, du har ju fått en uppfattning och den borde väl stämma någorlunda iaf =)

Ok jag börjar fårstå skillnaden... har aldrig suttigt på någon av dessa så jag vet inte så mycket själv :0
 
Jag har provat båda. Tycker själv 929ans styre är för touring. Väldigt hårda stötdämpare. Känns inte helt skön att köra i kurvigt med.

Motormässigt finns det gott om hästar i 929an, och den har bra med vrid lågt i registret.

Sen gillar jag ju R1an, och har ägt 2.
 
jag har ju bara kört R1 av dem, men man får känslan av att bladen är snällare i karraktären trots likartad effekt.
Båda är väl hyfsat korta hojar och sportiga.
Jag tror du får provköra själv, 929 är ju den första bladen som är jämförbar med R1an iaf.
Man kan väl lungt säga att de är 2 sidor av samma mynt, vilket märke vill du ha?
Jag valde R1 bara för att de finns billiga i mängder där ute.

R1 är annars en hoj som käns liten att sitta på, lätt nervös, kan råka i styrvobbel när framänden lättar o går ner igen, vilket den lätt gör över krön och liknande.
Motorn är snäll, du kan kuska på lågvarv på högsta växeln utan större problem.
Kåpan är väl snålt tilltagen, det låga kåpglaset gör att det blåser som själva fan uppe i fart, finns iofs högre att köpa.
Växellådan är lite speciell, rätt trög, speciellt mellan 1an och 2an, en vanesak kanske men många har rasat lådorna när de kört på slangen o slagit i 2an.
Bromsarna är okänsliga, de tar bra men det är svårt att känna exakt hur hårt man bromsar.

gsxr1000r som tas upp har mest mer motor än de du frågade om, den ska visst vara obekväm, lätt klumpig vad man hört (01-02).
 
Last edited:
Nalken skrev:
R1:an är farligare/lömskare men ack så rolig, bladen är en bra hoj utan några större överaskningar.

Så tycker JAG.

R1:an har ett rykte om sig att vara svår och lömsk. Det är den inte alls. Väldigt snäll och lättkörd. Fast visst, mycket effekt gör att du snabbt kan försätta dig i farliga situationer.

Så tycker jag...
 
Fy fan vad sorgligt! Fick du din Turbo Retta stulen innan den rullat en meter!??!

Några ideér och förhoppningar om att få tillbaka den?
 
Peccus skrev:
Fy fan vad sorgligt! Fick du din Turbo Retta stulen innan den rullat en meter!??!

Några ideér och förhoppningar om att få tillbaka den?

Jag startade den första gången efter konverteringen i lördags. Monterade de sista kåporna i tisdags. Den natten stals den...

3st burnouter hann jag göra :huvet

Har väl inte så stora förhoppningar om att få igen den men än är väl inte undrens tid förbi.

Hur jag känner behöver jag inte skriva, det har jag gjort i nog många trådar redan...
 
vafan, känner du inte ngn som har lite kontakter lr? Istället för o gräma så hör runt me folk o sätt en summa pengar för info som kan ge dig hojen tillbaks. Får du tag i dom så ge dom pisk pisk pisk tills dom fattar att ge fan i andras prylar :martialar



:hej
 
KickAss_Prod´s skrev:
vafan, känner du inte ngn som har lite kontakter lr? Istället för o gräma så hör runt me folk

Du kan vara lugn för att alla kontakter används...
 
Jag har en 929 och säkert en del att berätta om den, dock så har jag (faktiskt) inte kört nån Retta så det blir inte så mycket värdefull information av mig i det avseendet tyvärr...

Personligen trivs jag bra på den och jag tror den kan passa många, men smaken är som baken, jag är dock helnöjd.

Den stora skillnaden är väl som folk säger, att Hondan (på typsikt Honda vis) inger förtroende och man behöver inte någon större invänjning på att köra den utan "de bare å åk" mer eller mindre. Hojen gör det DU vill och det är DU som bestämmer över den i 99% av fallen.

R1 är lite mer nervös och biter tillbaka på ett sätt som gör att den inte blir lika förlåtande mot föraren.

Effekt har dom båda så det räcker och blev över. Bättre bromsar på Hondan, du lär ha nått års garanti kvar också om du hittar ett bra beg. exemplar.

Provkör och bilda en egen uppfattning - det är nog lättast (fast inte i december)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top