R1 vill inte varva....ibland

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
R1 slutar accelerera....ibland

Konstigt uppträdande av min nyköpta r1 06:a (4000 mil, fullservad på Yamaha) :confused:

Slutar acca vid ca 8-10000 rpm (oavsett vxl), men detta händer bara ibland!? Som sagt ibland varvar hon fullt ut och ibland inte.

Har dock märkt att den varvar fullt ut på alla växlar om man är tuff på gasen redan på ettans vxl och varvar över 10000 rpm. Men ökar man på exempelvis 2:an lugnt och konstant så funkar det inte.

Inga mc-verkstäder ,av dom jag talat med i alla fall, verkar har varit med om detta. Har DU? :va
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kanske problem med TPS ( thottle position sensor).
Hur artar sig problemet? Går varvstoppet in (dvs tändningen bryts), eller blir den bara. Slö på höga varv och slutar dra?
 

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
Kanske problem med TPS ( thottle position sensor).
Hur artar sig problemet? Går varvstoppet in (dvs tändningen bryts), eller blir den bara. Slö på höga varv och slutar dra?

Den blir nog slö o slutar dra, men slår man av och slår på igen några ggr när detta sker så kan den varva fullt igen :confused:
 

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
Har haft liknande beteende när soppapumpen varit dålig. Har du kollat bränslefiltret?

Har faktiskt inte gjort. Har dock bytt luftfilter utan framgång.

Missade nämna att vid senaste servicen på firman så har man hällt i för mkt olja i motorn. Detta hade jag inte upptäckt först 100 mil senare. Fick tappa ca 2-3dl olja och är nu vid övre sträcket. Packningar har dock klarat sig vad jag kan se. Undrar om något har gått sönder pga övertryck i motorn?!
 

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
Du har säkert klämmt någon bränsle/ vakuum släng när du hade uppe tanken. Mvh
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har faktiskt inte gjort. Har dock bytt luftfilter utan framgång.

Missade nämna att vid senaste servicen på firman så har man hällt i för mkt olja i motorn. Detta hade jag inte upptäckt först 100 mil senare. Fick tappa ca 2-3dl olja och är nu vid övre sträcket. Packningar har dock klarat sig vad jag kan se. Undrar om något har gått sönder pga övertryck i motorn?!

Moderna motorer har såvitt jag vet vevhusventilation.. och bypassventiler vid ev. högt oljetryck. Har vart så sen 60talet åtminstone. 2 dl olja gör ingen skillnad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har fått "uppleva" det på en bandag. Instruktörens gixxer tvärdog vid 10000(?)RPM.
Eleverna stod runt omkring i "depån" och försökte begripa nånting medan "de kunniga" och instruktören försökte komma på vad som var fel. :va
Förklaringen var dåligt dragna polskor ! :)
Det är lätt inbilla sig att detta skulle ge startsvårigheter men tydligen var det så att vibrationer vid ett visst varvtal gav dålig kontakt.
Min gissning är att du har ett elektriskt fel (dålig kontakt nånstans) kombinerat med vibrationer.
 
Last edited:

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
Har fått "uppleva" det på en bandag. Instruktörens gixxer tvärdog vid 10000(?)RPM.
Eleverna stod runt omkring i "depån" och försökte begripa nånting medan "de kunniga" och instruktören försökte komma på vad som var fel. :va
Förklaringen var dåligt dragna polskor ! :)
Det är lätt inbilla sig att detta skulle ge startsvårigheter men tydligen var det så att vibrationer vid ett visst varvtal gav dålig kontakt.
Min gissning är att du har ett elektriskt fel (dålig kontakt nånstans) kombinerat med vibrationer.

Polskor ordentligt åtdragna i alla fall..

Är nu bokad för felsökning på Sthlm:s Varuhus. Fått tid 15/7. Återkommer med besked.
 

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
Nu är mysteriet löst! :Bugar

Kylarslang felaktigt dragen. Antagligen efter senaste ventiljusteringen :död

Slangen var i vägen för el-motorn som öppnar spjällen. Spjällen öppnades men inte helt…

Nu är felet i alla fall åtgärdat :tummenupp Slangen är nu dragen under el-motorn som det ska vara och maskinen skjuter på som ett spjut igen

Tackar alla meckar på mc varuhuset som fick skavsår i skallen pga allt kliande under felsökningen :hej
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Nu är mysteriet löst! :Bugar

Kylarslang felaktigt dragen. Antagligen efter senaste ventiljusteringen :död

Slangen var i vägen för el-motorn som öppnar spjällen. Spjällen öppnades men inte helt…

Nu är felet i alla fall åtgärdat :tummenupp Slangen är nu dragen under el-motorn som det ska vara och maskinen skjuter på som ett spjut igen

Tackar alla meckar på mc varuhuset som fick skavsår i skallen pga allt kliande under felsökningen :hej

Vilka spjäll syftar du på? Är det "throttle by wire" på den eller syftar du på exup spjället?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top