R1 Turbo projekt-tråd

Tråkigt, så där såg två av mina kolvar också ut efter en veckad bensinslang i min R1 turbo motor som jag hade i min fyrhjuling, den motorn var bara att skrota, hoppas din klarade sig bättre.......

Ska beställa bestyckning för Ethanol nu bara för att köra lite safe.
Vet att Noc körde med 156 på huvud så jag tror jag börjar på 160 bara för att.
Pratade med Tullen idag och mina grejer är på G Imorgon :tummenupp
Doch var dom tullbelaggda...
Ang cylindern så har den klarat sig fint.

:tummenupp

Färdade precis mina nya bromsslangar :tummenupp
 

Bifogat

  • Photo 2014-06-03 12 10 28.jpg
    Photo 2014-06-03 12 10 28.jpg
    234.4 KB · Visningar: 136
Last edited:
:tummenupp
De var skönt, lycka till med allt!
 
tjo
Ni som har koll på ethanol.
Kan jag lämna tänningen orörd vid bestycknig tlll e85?
 
ÄNTLIGEN!
Mitt paket har kommit :tummenupp :tummenupp :banana
Nu har jag ett par timmar montering framför mig =)
Återkommer med lite bilder från monteringen :tummenupp
 
En fråga som är viktig ang etanol och vacumförgasare är om trottlarnas stora vacum-gummibälg tål etanol!!?? Jag har inte lyckats få svar på det än och jag är mycket skeptisk till att det håller då alla andra gummitätningar och oringar går väck. Och de är ju svindyra om man måste byta ut dem stup i kvarten!
 
En fråga som är viktig ang etanol och vacumförgasare är om trottlarnas stora vacum-gummibälg tål etanol!!?? Jag har inte lyckats få svar på det än och jag är mycket skeptisk till att det håller då alla andra gummitätningar och oringar går väck. Och de är ju svindyra om man måste byta ut dem stup i kvarten!

Det är ju en bra fråga att ha i beaktning.
Merparten jag har haft diskussionen har avrådat mig att köra ethanol då det är aggresivt mot aluminium, gummi m.m m.m.
Får se hur jag gör...
Tackar för responsen iaf =)
 
En bild säger mer än 1000 ord sägs de ;)

Imorgon blir de kontroll av toppen om ventilerna är täta. Då avgörs det om merjobb blir tvunget ;)
Annars har det inte hänt så mycket. Bygget blir SF, med ic-rördragningen utvändigt med en mindre tankmodifiering ;)

Var iväg igår å hämtade hem en fin Savage som ev blir bobberbygge av, när tid finnes ;)

Hejhej
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    228.1 KB · Visningar: 168
Last edited:
Igårkväll åkte toppen på! :tummenupp
Bytte även koppling samt nya fjädrar, igen. Så nu lär den nog betta bra =)
Har jag tur har jag kamdreven imorgon fredag. så helgen är räddad =)
 
Hittade den felande faktorn till vevhustrycket nu iaf

Lite sent ute kanske... det där är detonation. Du bör definitivt ser över ventilen som sitter där i mitten på insuget. Anliggningen mot sätet är för liten eller inte alls och ventilen blir inte kyld på rätt sätt. För klen blandningen brukar skapa "ventilationshål" närmare avgasventilerna.
 
Lite sent ute kanske... det där är detonation. Du bör definitivt ser över ventilen som sitter där i mitten på insuget. Anliggningen mot sätet är för liten eller inte alls och ventilen blir inte kyld på rätt sätt. För klen blandningen brukar skapa "ventilationshål" närmare avgasventilerna.

Blandningen har iaf varit en av faktorn till "raset". Kolven nr1 var ljusgrå jämfört med dom andra 3 som var mörkgrå/svart. Kontrollerade igår så att alla ventiler är täta. Ren generellt ska jag gå upp en stl på bestyckning på fuggarna då AFR legat runt 12.7.
Inget annat man kan göra för att vara på säkra sidan? Innan "raset" hade ju bottendelen gått 3800mil så jag vet ju faktiskt inte hur snålt den gått innan.
 
UPPSTART IKVÄLL!!! :tummenupp

20140622_145054.jpg

Färdat det sista idag, Hämta kopplingsvajer, olja & filter i Växjö efter jobbet :tummenupp
 
Uppstart och provkörning utförd!
Går som en klocka. :tummenupp

Ikväll blir det byte av bestyckning eftersom han går fett som satan. (byte från 140 huvud till 132.5 huvud)
Några tips på vart jag kan köra den i bänk? Skulle ju göra det hos Oves, men dom har ju kursat...
 
Fasen så gött. Grattis!
 
på en av mina 1100 fick jag oxå gå ner i huvudmunstycke rätt mycket,kanske beror det på hur plenumet ser ut
den som det gör.roligt som fan att den går fint igen

om inte diös ligger in i helvete långt från andersson så åk till honom
 
Diö ligger söder om växjö...
55mil enkel resa. Men det är det förmodligen värt!
Hade varit perfekt å åkt till någon som vet vad dom gör.:tummenupp
 
Back
Top