R1-------------R6????? vad bör jag köpa??

pontusdahlin

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
beslutsångest
R1--R6?? vad bör jag köpa....
Hur stora är skilnaderna mellan dem? räcker det med en r6:a?

hur går det att skjutsa med en r6:a???
 
Provkör så märker du!! :7peta

pontusdahlin skrev:
R1--R6?? vad bör jag köpa....
Hur stora är skilnaderna mellan dem? räcker det med en r6:a?

hur går det att skjutsa med en r6:a???
 
pontusdahlin skrev:
R1--R6?? vad bör jag köpa....
Hur stora är skilnaderna mellan dem? räcker det med en r6:a?

hur går det att skjutsa med en r6:a???
Vad har du kört för nåt tidigare?
Hur lång är du? Jag själv skulle personligen aldrig kunna tänka mig en 600 igen. Jag tycker R1 är en jäkligt rolig cykel men kanske inte den bästa att skjutsa på men R6 ska väl knappast vara bättre! Men jag föreslår att du sticker ut och provkör! :tummenupp
 
ja.. vill du va en kjolbärande kärring.. köp r6 :7peta :hihi ... vill du va en karl me prestandaresurser... köp r1.. ;) :yoparty :hihi
 
pontusdahlin skrev:
R1--R6?? vad bör jag köpa....
Hur stora är skilnaderna mellan dem? räcker det med en r6:a?

hur går det att skjutsa med en r6:a???

Skillnader? R6- Bra kurvhoj, alltså utmärkt på kurviga landsvägar.
R1, vrid på rullen så märker du snabbt hur den skiljer sig ifrån R6an, mer kräm, mer tryck men samtidigt avsaknaden på R6ans väghållning.
Räcker? Vad ska du göra med den? :va :)

PS.
Går väl lika bra att skjutsa med R6 som R1, verkar enligt mig inte vara såpass stor skillnad "kaross"mässigt.
DS
 
Jorrd skrev:
Skillnader? R6- Bra kurvhoj, alltså utmärkt på kurviga landsvägar.
R1, vrid på rullen så märker du snabbt hur den skiljer sig ifrån R6an, mer kräm, mer tryck men samtidigt avsaknaden på R6ans väghållning.
Räcker? Vad ska du göra med den? :va :)

PS.
Går väl lika bra att skjutsa med R6 som R1, verkar enligt mig inte vara såpass stor skillnad "kaross"mässigt.
DS

undrade om r6:an räckte til att skjutsa en normal person eller om den blev för trög.... :)
 
pontusdahlin skrev:
undrade om r6:an räckte til att skjutsa en normal person eller om den blev för trög.... :)
kan nog inte tänka mig att en hoj som väger 300 kg med 2 på blir trög när man har 120 häst mellan benen men jämför man med r1 så är det ju klar skillnad!
 
Jag har redan skrivigt ett inlägg här i tråden men tog bort det eftersom jag insåg vad dryg jag verkade efter att ha läst det själv men eftersom det visade sig att frågan var om en R6 är för trött och tråkig med två på så bara måste jag skriva lite.

Vart kommer egentligen allt det här snacket om att man måste ha en massa kubik och effekt för att kunna åka hoj? En R6 har pulver så det räcker och blir över till 99% av alla mc-ister, både med och utan skjuts.

Hur många finns det egentilgen i sverige som kan utnyttja en R1 fullt ut? Ni som kör R1, Hur ofta ligger ni och tangerar gränserna för vad hojen är kapabel till på allmän väg? När kände ni att ni körde så hårt att ramen är för vek senast? Att bromsarna är för dåliga?

Ni som kör R6, när tyckte ni senast att er mc är så otroligt långsam att er mormor skulle kunna cykla ifrån er på krokvägarna.

Om fler kunde inse att det inte behövs en R1, R1000 eller liknande för att ha skoj på hoj så kanske det inte vore så många dödsolyckor. Väldig många olyckor beror på att för oerfarna förare har för snabba hojar.

Edit. Ps. Ja jag är en moralkärring så ni behöver inte hoppa på mig för det! Ds.
 
Last edited:
Köp en R1:a förstås!

En R6:a orkar inte upp för ett motlut om tanken är mer än halvfull... ;)

Lyssna på Dumdum, han är inte så dum som man kan tro!
 
pontusdahlin skrev:
R1--R6?? vad bör jag köpa....
Hur stora är skilnaderna mellan dem? räcker det med en r6:a?

hur går det att skjutsa med en r6:a???
Tja
Jag kör R6 och börjar önska jag köpt nåt med mer klös..
Visst e R6an en störtskön hoj, och ok.. hästarna räcker väl till om man sitter själv på den, men ska du ha nån i 80+ kilos klassen tycker jag att den känns rätt trött.. Nåt jag saknar också är effekt i lägre register, blir så himla skrikigt när man måste ligga runnt 9000rpm för att känna av kraften, fast personligen skulle jag inte köpa R1. Inte pga hojen utan pga att så himla många har såna. Provkör nyare Honda cbr900rr.. den har bra klös och är förbannat snygg med. :)
 
Vet ej om du tänkt köpa nytt eller begagnat, men är det begagnat så hade jag satsat på en R1 -98.

Billig att äga, bra tryck, och framförallt bra försäkring! (Bättre än R6 t.o.m)
Inte hela världen om man klotar, delar finns överallt.

Sen tycker faktiskt jag att R1 är snällare/jämnare att köra än 6:orna då man slipper "kickarna" som kommer vid runt 7- samt 11K varv. Skrämmer iallfall mej (men så är jag iof rätt mesig)..
 
Jag har faktiskt inte kört R1 mer än vid något enstaka tillfälle, däremot har jag dels provat några olika R6or från de senare årgångarna, samt att jag har en sådan som banmoppe också.


Körställningen är ihopkrupen, men inte så att det stör för min del. Effekten räcker väl till om man åker ensam, jag vet inte hur det är om man är två stycken dock. Jag tycker att R6 är väldigt kul att köra, framförallt på bana då, men även krokiga vägar funkar den fint till. Trevligt register, effekten räcker väl till.
Jag är 191 cm lång, väger väl över 100 kg. (Dock inte så väl som jag en gång gjort :) )
Jag tror nog att en R6 "räcker", men provkör själv så får du se skillnaden. För min del så skulle en R6 räcka väl till även för gatkörning, jag behöver inte mer effekt än så, det är roligare med en lätt hoj som man smidigt slänger runt i kurvorna.
 
R1 är säkert bättre att skjutsa på, tack vare effekten, men ingen av dem är särskilt bra.
Om man tänkt toura runt med skjuts finns det lämpligare hojar.

Vill man åka "fort" på kurviga landsvägar eller bana är R6:an däremot suverän, jag som är
van vid R6 tyckte R1 kändes tung och bänglig på småvägar, men det kanske är en vanesak.

/A
 
trög

pontusdahlin skrev:
undrade om r6:an räckte til att skjutsa en normal person eller om den blev för trög.... :)

klart du kommer att märka av en passagerare. men om du inte haft sporthojar innan så börja med 6:an. det räcker mer än väl :tummenupp
 
pontusdahlin skrev:
undrade om r6:an räckte til att skjutsa en normal person eller om den blev för trög.... :)

Jag har skjutsat en del på R6:an .. inga problem, se bara till att hålla lite varv på den när det behövs... med R1:an behöver man nog inte bry sig lika mkt...
jag kan inte köra "normalt" det blir alltid "aktiv" körning, så även med skjuts ... R6:an duger gott MEN som gammal twin åkare saknar jag en del vrid,vilket R1:an har.
Man kan ligga o knäskrapa med skjuts på R6:an om man vill, inga större problem om man är ute efter fart.

fast under säj 6-8000 rpm har man inte mycket att hämta med R6:an om man tex... vill göra "säkra" omkörningar :D, under 6-8000 rpm känns den som en svenssonbil i accet ungefär...
//håkan
 
Har då en R6:a... :Bugar naturligtvis strypt.....*sakta men säkert*

Men jag måste säga att jag som nybliven hojägare känner mig
jäkligt trygg när jag kör den...underbar på småvägar...
Bromsar å chassi...dreglar...känns som att cykla...nästan full
kontroll hela tiden...Finns mycke delar till båda hojarna på Beg marknaden= + :yoparty

För min blir det nu då jävligt mycke växling...men man "råkade"
ju testa den innan den blir halvmördad i bromsbänken...å då gick
den.....hm...Snabbt...Gör bara 207km/h nu då... :hihi

Va hade du tänkt för årsmodell av R1:an/R6:an
Förstahoj?
 
Jag gick samma tankar som dig

men tänkte att en r6a fick räcka. nu har jag inte kört r1 än, men för mig räcker r6an mer än väl. kanske saknar man lite mer vrid på lägre varv, den är inte superskoj att köra i stadstrafik, liksom ganska nervös.. men fan va skoj den är när man börjar varva den typ över 10000 rpm händer det grejjer. Jag ångrar inget, första hojjen och den är definitivt mer än vad jag kan klara av!
 
Att säga att R1an har avsaknad av väghållning är heltokigt, då har man inte tvingats framföra äldre hojar i nån större omfattning.


Personligen föredrar jag även på småvägar att ligga på en hög växel o köra, jag byter inte till en 600.

Sen är det mest fånigt att säga att alla har R1or men själv har man en R6, hojarna är så lika så bara de insatta ser nån skillnad i vilket fall.

Skjutsande är en dålig idé på dessa hojar, om det inet är en liten person som ska åka med.
Sen kan man ju undra vad du har för tidigare erfarenhet, resonemanget är misstänkt likt moppefuckoinställningen att alla hojar under 150hk är för trötta.

DumDum: det handlar inte om kubik som du säger, men varför ligga och tokyla på högvarv när man kan ta ur lagom med effekt på lägre varv?
Körstilen varierar helt enkelt, det har inte att göra med att nån kan ta ur det sista ur hojen så ramen viker sig, så kör i princip ingen på gatan i vilket fall.
Eftersom premien är lika på dessa hojar kan man välja den som passar ens körstil bäst, båda har nog med toppeffekt, men en 600a får aldrig en litershojs styrka.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top