R1-------------R6????? vad bör jag köpa??

Själv ska jag nog köpa en trajja 600 tt och hoppas det blir bra, den har ju 110 hk och det borde räcka som första hoj, jag är ju ganska stor 183 lång och 125 kr 100 kg snorre och resten kropp, vad ligger en R 6:a på i försäkring??
 
Det finns en pinne att trampa på på vänster sida hojen.... Snacket om vrid på en sporthoj är idiotiskt när det gäller så bra hojar som R6'an.

Borde vi inte klaga på fjädringskomforten i Ferrari osså?
 
Chrille skrev:
Det finns en pinne att trampa på på vänster sida hojen.... Snacket om vrid på en sporthoj är idiotiskt när det gäller så bra hojar som R6'an.

Borde vi inte klaga på fjädringskomforten i Ferrari osså?

Ingen aning, men jag föredrar större motorer helt enkelt, jag kör inte på högvarv o växlar som tokig längs vägarna, det är inget för mig helt enkelt.
Inget att tjafsa om förstås, men var inte spydig då smäller det DIRECKT! :kulspruta
sån är jag
 
Last edited:
Själv har jag en r6:a vilket jag både kör på bakhjulet med och shussar tjejen på... Så prestandan kommer du nog inte bli besviken över...
 
R6 e bra hoj o börja med,, har haft min i 2 sommrar nu,, men nästa år blir det en 1000cc,, är inte missnöjd med min R6:a, testkör dom, kommer ihåg när jag testade båda, tyckte R6 va mycket roligare, fast då hade försäljaren skrämt upp mig bra om R1:an innan så jag vågade inte dra på för mycket,,,

R6 varv mätare går till 18000v/min :banana :banana Bara det e ju :tummenupp
 
Jag hade en TT600 (Triumph) i två säsonger och köpte en R1:a för ett tag sen. Jag som tar det hyfsat lugnt tycker att R1:an är kanon för allt. Bra vrid på låga varv så man hetsas inte att gasa så in i helsike som i alla fall jag gjorde med min 600:a. TT:n lät jävligt coolt utan att det gick som satan. På hojen jag har nu så är man snabbt uppe i ljusets hastighet när man varvar ur.

Sen är jag rätt less på de som tycker att man måste köra som ett svin med knäskrap alltid eller i annat fall så ska man ha en 35hk hoj från 1982. Det är bra med tanke på överlevnad att folk bryr sig men många andra orsaker till att man inte ska köpa R1, R6 och liknande känns jäkligt konstruerade.
 
DumDum skrev:
Jag har redan skrivigt ett inlägg här i tråden men tog bort det eftersom jag insåg vad dryg jag verkade efter att ha läst det själv men eftersom det visade sig att frågan var om en R6 är för trött och tråkig med två på så bara måste jag skriva lite.

Vart kommer egentligen allt det här snacket om att man måste ha en massa kubik och effekt för att kunna åka hoj? En R6 har pulver så det räcker och blir över till 99% av alla mc-ister, både med och utan skjuts.

Hur många finns det egentilgen i sverige som kan utnyttja en R1 fullt ut? Ni som kör R1, Hur ofta ligger ni och tangerar gränserna för vad hojen är kapabel till på allmän väg? När kände ni att ni körde så hårt att ramen är för vek senast? Att bromsarna är för dåliga?

Ni som kör R6, när tyckte ni senast att er mc är så otroligt långsam att er mormor skulle kunna cykla ifrån er på krokvägarna.

Om fler kunde inse att det inte behövs en R1, R1000 eller liknande för att ha skoj på hoj så kanske det inte vore så många dödsolyckor. Väldig många olyckor beror på att för oerfarna förare har för snabba hojar.

Edit. Ps. Ja jag är en moralkärring så ni behöver inte hoppa på mig för det! Ds.

Med skjuss på så har man 225 där man har 235 i normala fall (liten stinta då iofs).
Jag kan inte tänka mig att man nånsin behöver dedär 60hk mer som en R1-04 ger, utan skjuss är det inga problem att plocka upp den runt 8000varv på ettan (vilket ger en vettig fart iaf för "nybörjare"). R6an ÄR betydligt lättare att lägga omkull, lättare att stå still med oxo.

Förresten kan man göra en omkörning i 70område på 6an utan problem.
 
OlleR6 skrev:
Med skjuss på så har man 225 där man har 235 i normala fall (liten stinta då iofs).
Jag kan inte tänka mig att man nånsin behöver dedär 60hk mer som en R1-04 ger, utan skjuss är det inga problem att plocka upp den runt 8000varv på ettan (vilket ger en vettig fart iaf för "nybörjare"). R6an ÄR betydligt lättare att lägga omkull, lättare att stå still med oxo.
Läst men ej förstått.

/A
 
Jag skulle köpa en r1 om jag var du,skönt att slippa varva så mycket.
jag skulle gärna ha lite mer vrid till o med för den är svår att få upp på 3:an inte för att det gör så mycket men man får ju gå ner till runt 110-120 o plocka upp den på slangen där istället vid lagoma varv på 2:an.
 
Rundningsmärke skrev:
Läst men ej förstått.

/A

SKa vi hjälpas åt att tolka? Jag tror du börjar bli gammal :tungan

OlleR6 skrev:
Med skjuss på så har man 225 där man har 235 i normala fall (liten stinta då iofs)..
R6an tappar inte mycket fart med skjuts förutsatt att man inte har en fet spätta på pallen.


OlleR6 skrev:
Jag kan inte tänka mig att man nånsin behöver dedär 60hk mer som en R1-04 ger, utan skjuss är det inga problem att plocka upp den runt 8000varv på ettan (vilket ger en vettig fart iaf för "nybörjare").
R1an har mer effekt än någon behöver. Det går lätt att slanga med den(framgår dock inte om det krävs ryck o pump o tjonk me kopplingen eller gupp i vägen). Dessutom går den tydligen långsammare på slangen och det är ju bra.

OlleR6 skrev:
R6an ÄR betydligt lättare att lägga omkull, lättare att stå still med oxo.
R6an är lättare att svänga med. Den är inte heller så otympilg i när det står still.

OlleR6 skrev:
Förresten kan man göra en omkörning i 70område på 6an utan problem.
Man kan köra om på 70väg utan att växla ner från 6'an....




Det låter väl rätt trovärdigt va? Är det så han menar så håller jag med... :D
 
Fattar inte vad slanga har med detta o göra? Han frågade ju knappast vilken som är lättast att dra upp på slangen.
 
$noop skrev:
Fattar inte vad slanga har med detta o göra? Han frågade ju knappast vilken som är lättast att dra upp på slangen.

Det är ALLTID ett av skälen till att folk väljer R1. Kanske inte lika mycket för alla, men alla är medvetna om det.
 
Hayabusa turbo, allt annat har för lite klös. Man slipper varva, asbra, varvar man får det satan.

Du tröttnar på allt annat, man eldar ju inte ens upp däcken i första kurvan om man inte har en turbo och minst 250 hästar.

Det är en jävla känsla att ha fet motor och leda runt hojen i kurvan faktiskt, tyfft som satan för man kommer ifatt utan problem på rakan! Och man slipper varva/växla! Värsta värsta yä.
 
Chrille skrev:
Det är ALLTID ett av skälen till att folk väljer R1. Kanske inte lika mycket för alla, men alla är medvetna om det.

Det känns ju iofs som alla redan vet att R1:an e lättare att slanga med än en R6 ändå.
 
Her själv R6 och den är fenomenal på kurviga vägar, å andra sidan skulle jag vilja ha en lite mindre "ylande" på landsvägen, är lite kluven själv faktiskt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top