R1 och R6-tråden!

Jag har fått problem med min R1 -06.
Under vintern stog hojjen utan laddare och när jag då skulle starta nu i vår så var batteriet sten dött. Det verkade inte som det gick att väcka så jag köpte ett nytt batteri på mekonomen. Det är ett Global YTZ10-S som skall vara i samma klass med original Yuasa. Det som skiljer är att Yuasa har 190 CCA och Global batteriet har 195 CCA. Detta är ju då till Globals fördel.

Nu till problemet: Jag körde med det nya batteriet två gånger utan problem. Startmotorn gick runt och hojjen startade. Dock när jag skulle starta den 3:e gången startade den inte. Lägger man då på startkablar så startar den direkt. Tiden mellan gång 2 och 3 var 5 dagar. Så detta tyder på att batteriet skall ha laddat ur så pass på bara 5 dagar.

Vad jag har kollat så fungerar laddning. Jag mätte under drift och jag hade 14.3 volt över batteriet vid 5000 rpm. Detta faller ju inom vad som skall vara ok.

För att då få reda på vad det var som tömde batteriet så kopplade jag upp en strömlogger. När jag kopplade på amp-metern hade jag 12.8V (dock hade jag tagit av laddaren ifrån batteriet precis innan). I alla fall loggade jag förbrukningen under 12 timmar. Under denna tid pendlade förbrukningen mellan 13-16 mAmp. När jag sedan tog bort loggern ifrån batteriet mätte jag spänningen och då hade den sjunkit till 8.5V.


Är 16 mAmp förbrukning när hojjen är avstängd normalt? Någon som känner igen sig i detta problem och kan komma med lite hjälp?

Hur länge kan ni ha hojjen ståendes utan att ladda och ändå kunna starta?
 
101.9 med db killer i , högsta tillåtna 103 �:yoparty:yoparty:-)

QUOTE=Darth Väder;5992059]Det kanske går besikta med t ex Yoshi men det är inte tillåtet på vissa banor, i mitt fall Ringen. Jag har Arrow nu och de är betydligt tystare så man kanske inte ens behöver db-killern för att klara banåka.
Apropå originalsystem till salu, menar du originalljuddämparna så har jag ju mina liggandes om du är intresserad :)[/QUOTE]
 
Last edited:
Mitt problem är att den ibland inte riktigt går i 5ans växel.
Och vissa gånger vill den hoppa ur vidare till 6an.
Och det är vid låg belastning alltså
inte vid hårt pressande!

Har hittat en komplett beg låda för 3000kr

som har gått 3000mil.
den är dock synad av kunnig person och är i bra skick!

Så min undran va egentligen bara om det e lättare o byta hela?

Vill minnas att det ska gå att ta ur motorn ur ramen på gammelrettorna och vända den upponer, bort med tråg osv för att då enkelt komma åt lådan.
 
Har en R6 -04 och det står att jag ska ha 120/60 17 fram min fråga är får jag plats med 120/70 17?
Någon som kör med det?
 
Tjo,

Jag har råkat få hem en R1 07-08 bakfälg med skiva, drev och ett Dunlop Sportmax Q2 på istället för fälg till min Kawa.

Är det någon som behöver/vill ha en dylik och är intresserad så kanske vi kan hitt på nåt så ebaysäljaren slipper frakta tillbaka den.
 
Tjo,

Jag har råkat få hem en R1 07-08 bakfälg med skiva, drev och ett Dunlop Sportmax Q2 på istället för fälg till min Kawa.

Är det någon som behöver/vill ha en dylik och är intresserad så kanske vi kan hitt på nåt så ebaysäljaren slipper frakta tillbaka den.
vad är det för pengar vi pratar om?
 
Jag svarar på min egen fråga då ingen annan verkar intresserad. Det kanske hjälper nån. 98-01 har 35 mm försprång, 02-03 har 25 mm försprång och 04-framåt har 30 mm försprång. Så vill man ha en stabilare hoj ska man kör apå 0-03, en mer lättstyrd 98-01 och mitemellan en från de nyare. Tydligen har alla gafflar 50mm uppe och 54 mm nere. Det är dock olika längd på gaffelbenen på olika modeller.

Har nu gjort denna modd . Gafflar och styren och allt passar bra och det var samma lager i styrkronan så monteringen av den gick lätt. Jag gjorde en liten miss i monteringen och trodde att det blivit fel men det löste sig efter en natts sömn. Nu väntar jag bara på min reg.skylt så jag kan provköra.
 
Last edited:
Halloj! har precis varit och köpt mig en R6 är sjukt nöjd med den än så länge. tycker den ser helt okej ut och också. det mesta är gjort på den. det enda som jag saknar är en ensitskut. vart kan man köpa en sådan? har googlat men tycker inte att det dyker upp något, helst från en svensk sida.


8138119077.jpg



8187679300.jpg
 
Last edited:
Sitter och funderar på hoj, jag är dock student och en försäkringspremie på något jag vill ha är en ouppnålig dröm så som examen nu känns.

Jag har ett a-kort utan begränsning.
Skenförsäkring/ 'falskstrypning' är inte ett alternativ


Funderar på att köpa en äldre r6a och köra den strypt.
Är det så tråkigt att det tillochmed är roligare att ta cykeln/bussen till skolan?
Eller kan det funka en säsong? I värsta fall kan man väl dra och piska lite bana om man vill känna den ohyggliga orginalkraften.

Tänker jag fel? Alternativet verkar vara en HD sportster om jag vill ha hoj innan examen.
 
Om du har a-kort utan begränsning så finns det ingen anledning att köra strypt. Försäkringsbolagen ska försäkra hojar med originaleffekt nuförtiden även om en del hojar slipper igenom p.g.a handhavandefel. Vill du ha en hoj som är billig att försäkra så är det bästa tipset att köpa en äldre typ 90-94. Finns mycket roligt att hitta.
En strypt r6:a är nog ungefär lika roligt att köra som en moped då den behöver varvas för att leva och strypningen brukar effektivt ta bort den möjligheten.
 
Om du har a-kort utan begränsning så finns det ingen anledning att köra strypt. Försäkringsbolagen ska försäkra hojar med originaleffekt nuförtiden även om en del hojar slipper igenom p.g.a handhavandefel. Vill du ha en hoj som är billig att försäkra så är det bästa tipset att köpa en äldre typ 90-94. Finns mycket roligt att hitta.
En strypt r6:a är nog ungefär lika roligt att köra som en moped då den behöver varvas för att leva och strypningen brukar effektivt ta bort den möjligheten.


Var precis som du sa, de försäkrar inte på strypt effekt.
Funderar på att lämna in en anmälan om falsk marknadsföring :-D
Aja, skitsamma, får skaffa mig en trampcykel :-)
 
Men köp en lite äldre 600 bara. FZr, cbr, Zx6r och tidiga gsxr600 är all roliga hojar som borde vara billiga att försäkra. Måste det nödvändigtvis vara en r6 så kan du ju alltid skruva på ett r6 kåpkit med lyktor.
 
Lånar tråden lite grann för att ställa en ämnesrelaterad fråga:

Jag har spanat och funderat på att skaffa mig en sporthoj framöver, och har kikat runt på Blocket på hojar runt 30-40.000, cirkus.
Försöker sitta uppe med någon försäkringssida samtidigt för att kolla in vad en helårsförsäkring kan kosta, och har insett att av de flesta hojar runt 1000-kubiksklassen så är R1or runt 2000-2003 avsevärt billigast att försäkra. Betydligt billigare än andra motsvarigheter från ex. Honda och Kawasaki. Vad är era tankar om detta?

Det som också slår mig är att det verkar finnas väldigt många hyfsat lågmilade R1or för runt 30.000 årsmodell 2000-2003. Hur kommer det sig att just R1an verkar vara så vanligt förekommande och dessutom till så pass relativt lågt pros?

Kör för närvarande en VFR 800 Fi 1999, men känner att jag skulle vilja ha något med lite mer krut i.
 
Jag har fått problem med min R1 -06.
Under vintern stog hojjen utan laddare och när jag då skulle starta nu i vår så var batteriet sten dött. Det verkade inte som det gick att väcka så jag köpte ett nytt batteri på mekonomen. Det är ett Global YTZ10-S som skall vara i samma klass med original Yuasa. Det som skiljer är att Yuasa har 190 CCA och Global batteriet har 195 CCA. Detta är ju då till Globals fördel.

Nu till problemet: Jag körde med det nya batteriet två gånger utan problem. Startmotorn gick runt och hojjen startade. Dock när jag skulle starta den 3:e gången startade den inte. Lägger man då på startkablar så startar den direkt. Tiden mellan gång 2 och 3 var 5 dagar. Så detta tyder på att batteriet skall ha laddat ur så pass på bara 5 dagar.

Vad jag har kollat så fungerar laddning. Jag mätte under drift och jag hade 14.3 volt över batteriet vid 5000 rpm. Detta faller ju inom vad som skall vara ok.

För att då få reda på vad det var som tömde batteriet så kopplade jag upp en strömlogger. När jag kopplade på amp-metern hade jag 12.8V (dock hade jag tagit av laddaren ifrån batteriet precis innan). I alla fall loggade jag förbrukningen under 12 timmar. Under denna tid pendlade förbrukningen mellan 13-16 mAmp. När jag sedan tog bort loggern ifrån batteriet mätte jag spänningen och då hade den sjunkit till 8.5V.


Är 16 mAmp förbrukning när hojjen är avstängd normalt? Någon som känner igen sig i detta problem och kan komma med lite hjälp?

Hur länge kan ni ha hojjen ståendes utan att ladda och ändå kunna starta?

Sånt här finns andra som kan betydligt bättre men du borde tappa en Ah på ca tre dygn.
Låter inte det som att ditt nya batteri var kasst från start?
Min -09 har lite lull-lull som blinkar ett dygn men jag har inte mätt hur mycket den drar.
Den kan lätt stå en månad.
 
...har insett att av de flesta hojar runt 1000-kubiksklassen så är R1or runt 2000-2003 avsevärt billigast att försäkra. Betydligt billigare än andra motsvarigheter från ex. Honda och Kawasaki. Vad är era tankar om detta?

Det som också slår mig är att det verkar finnas väldigt många hyfsat lågmilade R1or för runt 30.000 årsmodell 2000-2003. Hur kommer det sig att just R1an verkar vara så vanligt förekommande och dessutom till så pass relativt lågt pros?

Både -00 och -02 så uppdaterades R1:an. Sitter inte inne med några exakta siffror men R1 försäljningen gick ganska bra för båda dom generationerna, och var om inte den, så en av dom hojarna man skulle ha för att vara värst. Dom sålde bra kort och gott vilket borde vara förklaringen till att det även nu finns gott om dom.

Försäkringen baseras på statistik så R1 ägare kör väll helt enkelt förbaskat bra, och kan ta hand om sina hojar :)

Edit: Man bör vara medveten om att en hoj som har en rimlig försäkringskostnad ett år, nästa år kan vara svår att få försäkringsbolagen att ta i ens med tång.
 
Last edited:
Jag har fått problem med min R1 -06.
Under vintern stog hojjen utan laddare och när jag då skulle starta nu i vår så var batteriet sten dött. Det verkade inte som det gick att väcka så jag köpte ett nytt batteri på mekonomen. Det är ett Global YTZ10-S som skall vara i samma klass med original Yuasa. Det som skiljer är att Yuasa har 190 CCA och Global batteriet har 195 CCA. Detta är ju då till Globals fördel.

Nu till problemet: Jag körde med det nya batteriet två gånger utan problem. Startmotorn gick runt och hojjen startade. Dock när jag skulle starta den 3:e gången startade den inte. Lägger man då på startkablar så startar den direkt. Tiden mellan gång 2 och 3 var 5 dagar. Så detta tyder på att batteriet skall ha laddat ur så pass på bara 5 dagar.

Vad jag har kollat så fungerar laddning. Jag mätte under drift och jag hade 14.3 volt över batteriet vid 5000 rpm. Detta faller ju inom vad som skall vara ok.

För att då få reda på vad det var som tömde batteriet så kopplade jag upp en strömlogger. När jag kopplade på amp-metern hade jag 12.8V (dock hade jag tagit av laddaren ifrån batteriet precis innan). I alla fall loggade jag förbrukningen under 12 timmar. Under denna tid pendlade förbrukningen mellan 13-16 mAmp. När jag sedan tog bort loggern ifrån batteriet mätte jag spänningen och då hade den sjunkit till 8.5V.


Är 16 mAmp förbrukning när hojjen är avstängd normalt? Någon som känner igen sig i detta problem och kan komma med lite hjälp?

Hur länge kan ni ha hojjen ståendes utan att ladda och ändå kunna starta?


Har du 12,8 volt direkt efter laddning så är ditt batteri slut.
 
Lånar tråden lite grann för att ställa en ämnesrelaterad fråga:

Jag har spanat och funderat på att skaffa mig en sporthoj framöver, och har kikat runt på Blocket på hojar runt 30-40.000, cirkus.
Försöker sitta uppe med någon försäkringssida samtidigt för att kolla in vad en helårsförsäkring kan kosta, och har insett att av de flesta hojar runt 1000-kubiksklassen så är R1or runt 2000-2003 avsevärt billigast att försäkra. Betydligt billigare än andra motsvarigheter från ex. Honda och Kawasaki. Vad är era tankar om detta?

Det som också slår mig är att det verkar finnas väldigt många hyfsat lågmilade R1or för runt 30.000 årsmodell 2000-2003. Hur kommer det sig att just R1an verkar vara så vanligt förekommande och dessutom till så pass relativt lågt pros?

Kör för närvarande en VFR 800 Fi 1999, men känner att jag skulle vilja ha något med lite mer krut i.[/QUOTE

365:-/mån kostar min R1 -00 i försäkring. Helår då. När jag köpte min med 3000 mil på mätaren så tyckte jag att det var skitbra att den gått så lite men nu verkar det som var och varannan r1:a på blocket har gått 3500 mil :/ Lite konstigt är det men folk kanske bara kör 300 mil om året, som jag.
 
Back
Top