R1 och R6-tråden!

01 02 är inte samma modell. 00-01 är 2gen med förgasare och 02-03 är 3gen med insprut, goldpot-bromsok och shift-light i instrumentet.
 
Tänkte ta reda på vad det är som skramlat på tomgång den senaste 2 säsongerna nu vid vårservicen.
Har misstänkt något runt kamkedjan, låter så liksom.
Allt funkar dock 100, går som en klocka, absolut inga missljud eller skramlar över 3000 varv så jag har liksom kört...
Plockade av kåpan till kamdrivningen i botten.
Skall kedjan vara såhär lös på den sidan som inte har kedjespännaren ?
Sidan med spännaren känns bra.
Har inte kollat hur långt ut spännaren är än heller.
Gäller en R6 2000uploadfromtaptalk1394390005780.jpguploadfromtaptalk1394390018891.jpg
 
Hej,

Är på jakt efter ett hel/halv original avgassystem för att kunna utföra en regbesiktning på min Yamaha R1 -06 eftersom alla motorcyklar från 2004 måste reggas med katalysator.

Helst för att hyra under en kortare period för att utföra regbes. Annars köpa.

Har du, eller känner du någon som har ett system liggandes som samlar damm får du gärna höra av dig!

Skick PM eller ring 076 5538212

Mvh Erik
 
Jag har en liten fråga, jag läste i performance bikes att en vanlig modd till äldre r1:or (98-01) är att byta gaffelkrona till 5pw modellens(02-04) för att få en stabilare mindre nervös framände. Detta låter ju vettigt men nu råkar jag ha en gafffelkrona från en -07 liggande och undrar om denna kan ge liknande resultat eller om det är en dum ide´att byta till den? Jag har redan kollat så att gafflarna har samma diameter och så.
Då jag redan har den så kostar det ju inget och det är inte supermycket jobb. Nån som vet eller har några funderingar runt detta?
 
renovera växellåda r1 -98

Hur komplicerat är det på en skala 1-10 är det att byta
ut samtliga delar i lådan?
Ja har nämligen kommit över en komplett
låda!
 
Hur komplicerat är det på en skala 1-10 är det att byta
ut samtliga delar i lådan?
Ja har nämligen kommit över en komplett
låda!

har du köpt en ? begagnadeller ny ?
vad är problemet med den gamla ?

är det dreven/shiftgafflarna & att växlar hoppar ur (spec. 2:a växeln)

riva motorn för att sätta dit en beg. låda hade jag aldrig gjort.
delarna för att byta 2 drev + gafflar + packningar ligger runt 3500:- beroende på var du handlar.

tråd om renovering
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?35824-Projekt-växellådsrenovering-modemdöd
 
Last edited:
Mitt problem är att den ibland inte riktigt går i 5ans växel.
Och vissa gånger vill den hoppa ur vidare till 6an.
Och det är vid låg belastning alltså
inte vid hårt pressande!

Har hittat en komplett beg låda för 3000kr
som har gått 3000mil.
den är dock synad av kunnig person och är i bra skick!

Så min undran va egentligen bara om det e lättare o byta hela?
 
Mitt problem är att den ibland inte riktigt går i 5ans växel.
Och vissa gånger vill den hoppa ur vidare till 6an.
Och det är vid låg belastning alltså
inte vid hårt pressande!

Har hittat en komplett beg låda för 3000kr
som har gått 3000mil.
den är dock synad av kunnig person och är i bra skick!

Så min undran va egentligen bara om det e lättare o byta hela?

för 3 lappar & samma arbete, så hade jag absolut köpt nya delar & bytt på din egna hoj.
det enda "specialverktyg" du behöver om jag kommer ihåg rätt, är svänghulsavdragare & momentnyckel
samt en helg.. riva ut motor, demontera, montera ihop, återmontera motorn

kolla tråden jag tipsade om.
 
Jag har en liten fråga, jag läste i performance bikes att en vanlig modd till äldre r1:or (98-01) är att byta gaffelkrona till 5pw modellens(02-04) för att få en stabilare mindre nervös framände. Detta låter ju vettigt men nu råkar jag ha en gafffelkrona från en -07 liggande och undrar om denna kan ge liknande resultat eller om det är en dum ide´att byta till den? Jag har redan kollat så att gafflarna har samma diameter och så.
Då jag redan har den så kostar det ju inget och det är inte supermycket jobb. Nån som vet eller har några funderingar runt detta?

Jag svarar på min egen fråga då ingen annan verkar intresserad. Det kanske hjälper nån. 98-01 har 35 mm försprång, 02-03 har 25 mm försprång och 04-framåt har 30 mm försprång. Så vill man ha en stabilare hoj ska man kör apå 0-03, en mer lättstyrd 98-01 och mitemellan en från de nyare. Tydligen har alla gafflar 50mm uppe och 54 mm nere. Det är dock olika längd på gaffelbenen på olika modeller.
 
Ny på denna tråd då jag skaffade en 09 Retta idag :)
Någon som vet hur Vance hines systemet är att besikta med?
Någon som har orginal system till salu?
Mvh Ludde :lol
 
Får man plats med Abus Detecto under sadeln på R6 ? eller är det någon speciell årsmodell som inte tillåter det?
 
Ny på denna tråd då jag skaffade en 09 Retta idag :)
Någon som vet hur Vance hines systemet är att besikta med?
Någon som har orginal system till salu?
Mvh Ludde :lol

Det kanske går besikta med t ex Yoshi men det är inte tillåtet på vissa banor, i mitt fall Ringen. Jag har Arrow nu och de är betydligt tystare så man kanske inte ens behöver db-killern för att klara banåka.
Apropå originalsystem till salu, menar du originalljuddämparna så har jag ju mina liggandes om du är intresserad :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top