R1 och R6-tråden!

Jaha, då var säsongen i pauseläge då..
Brutet nyckelben och fyra reveben (2-5) på högersidan efter en lowspeed
highsider i måndags. Mer om hur det gick till står i min blogg här på SH.

Så, jag söker nu lite delar till hojen, se lista nedan.
Allt från höger sida.. R1 1998-99
Fotpinne, orginal.
Plast, ju mer desstå bättre, så länge infästningarna är ok duger allt!
Kopplingskåpa.
Det är vad jag såg vid första kollen, men återkommer om det är nått mer
så fort jag plockat isär grejorna. Skicka gärna pm om du har nått..
 
hej!
kopplingsproblem r1 -99
bytte olja till biltemas racing olja, kopplingen började slira, köpte helt nytt kopplingskit och monterade men kopplingen slirar ändå, bytte till motul olja men kopplingen slirar ändå.... slirar mindre när den är kall och mer när den är varm...

tips mottages tacksamt.
/erik

Det beror på vad som ingick i ditt nya kopplingskit.
Var det bara nya lameller? I så fall är tipset stålplattorna i första hand, och möjligen dåliga fjädrar i andra hand (men det borde inte göra någon direkt skillnad mellan varm och kall motor.
Var det hela kitet med fjädrar, plattor och lameller så sätter jag en slant på att din kopplingskorg är nersliten så att lamellerna hakar i nedslitna spår och inte riktigt löper som de ska.

Vid närmare eftertanke så ligger nog kopplingskorgen ganska nära till hands även som första tips...
 
Det beror på vad som ingick i ditt nya kopplingskit.
Var det bara nya lameller? I så fall är tipset stålplattorna i första hand, och möjligen dåliga fjädrar i andra hand (men det borde inte göra någon direkt skillnad mellan varm och kall motor.
Var det hela kitet med fjädrar, plattor och lameller så sätter jag en slant på att din kopplingskorg är nersliten så att lamellerna hakar i nedslitna spår och inte riktigt löper som de ska.

Vid närmare eftertanke så ligger nog kopplingskorgen ganska nära till hands även som första tips...

kopplingskitet var komplett med lameller stålskivor och solfjädern.
såg när jag monterade att det var gropar i korgen efter lamellerna.
kan man fila till det så det funkar eller ska man försöka få tag i en ny kopplingskorg?
kan leta fram en bild och lägga upp senare ikväll.

det skumma är ju att kopplingen funkar perfekt så länge hojen inte har kommit upp i temp.
/erik
 
då ska vi se om det funkar me bilden på kopplingskorgen
bild18.jpg
 
Jaha, då var säsongen i pauseläge då..
Brutet nyckelben och fyra reveben (2-5) på högersidan efter en lowspeed
highsider i måndags. Mer om hur det gick till står i min blogg här på SH.

Så, jag söker nu lite delar till hojen, se lista nedan.
Allt från höger sida.. R1 1998-99
Fotpinne, orginal.
Plast, ju mer desstå bättre, så länge infästningarna är ok duger allt!
Kopplingskåpa.
Det är vad jag såg vid första kollen, men återkommer om det är nått mer
så fort jag plockat isär grejorna. Skicka gärna pm om du har nått..

Jag har en komplett kåpset original till salu, lite olika färger på de olika deklarna. Men allt är helt, enda är att höger magkåpa har en skrapad ställe som det skrapades hål i men det är lagat ordenligt.
Du får säga vad du vill ge för det om du är intresserad.
 
då ska vi se om det funkar me bilden på kopplingskorgen


först o främst.
har du bytt alla lameller ? även den lilla, som sitter längst in ? bort med ståltråden, bort med stålplattan & där sitter en lamell till.

sedan är din kopplingskorg riktigt dålig, men den skall inte slira för det, kanske vara lite ryckig när du skall iväg.

kolla bilderna vad jag menar

har du solfjäder eller lösa fjädrar & skruvar ? byt till lösa fjädrar om du inte har det

castol gps skall du INTE byta till, som jag läste tidigare att du ville, funkar 9 gg av 10 INTE på R1

bild18.jpg
 
först o främst.
har du bytt alla lameller ? även den lilla, som sitter längst in ? bort med ståltråden, bort med stålplattan & där sitter en lamell till.

sedan är din kopplingskorg riktigt dålig, men den skall inte slira för det, kanske vara lite ryckig när du skall iväg.

kolla bilderna vad jag menar

har du solfjäder eller lösa fjädrar & skruvar ? byt till lösa fjädrar om du inte har det

castol gps skall du INTE byta till, som jag läste tidigare att du ville, funkar 9 gg av 10 INTE på R1

View attachment 361835

har bytt alla lamellerna, även den lilla längst in, nya stålskivor och ny solfjäder...kittet kommer från EBC brakes. Hur gör man för att byta till lösa fjädrar? Kan man ta från någon annan modell?
Fan, ja vill ut å köra bakhjul nu... e så jävla trött på detta slirandet...
/erik
 
Tjenare har precis köpt mig en R1a -01 som är omgjord till streetfighter. Och har väldiga problem med varvräknaren :S
Har sökt och läst på alla möjliga forum och sett att det inte är helt ovanligt. Den hoppar och far precis som den vill, men det är inga felmeddelanden. Ingen som vet av någon som kan kolla upp sånt eller har en billig liggandes?
 
Tjenare har precis köpt mig en R1a -01 som är omgjord till streetfighter. Och har väldiga problem med varvräknaren :S
Har sökt och läst på alla möjliga forum och sett att det inte är helt ovanligt. Den hoppar och far precis som den vill, men det är inga felmeddelanden. Ingen som vet av någon som kan kolla upp sånt eller har en billig liggandes?

hoppar och far med motorn av och tändning till = felmedelanden (0-8000 rpm t.ex.)

lever helt eget liv vid körning (typ visar rätt men tappar signalen och trillar ner mot 0) tror jag nästan att du skall gå över kablaget ?
kanske lite ihopknycklat kablage för att få det snyggt framme vid styret och någon kabel som ligget i kläm eller kontakt som glappar !

ingen annat som strular ?

man kan ju mäta upp givare och sådant.
 
Tack för länken, återkom gärna med resultat efter det att du bänkat din hoj!

Nu har jag pratat runt lite om PC5 och R1 09-framåt. Kristian på MotoSpeed är den som kan mappa med orginal ECU och PC5, och en till som jag inte vet om han vill bli omnämd här.

Ser ut som du ska till Rudskogen på fredag, jag ska dit.:)
 
Jag har problem med vibrationer i frambromsarna på min -98:a. För några år sedan var det samma problem, och då bytte jag klossar så blev allt bra. Men allteftersom klossarna blivit lite slitna har problemet återkommit. Nu satte jag på andra klossar igen (begagnade, men väl avslipade) och det blev inte bättre.

Känns som att de pulserar i handtaget vid lätt bomsning, men eftersom problemet kommit och gått känns det inte som att skivorna är boven (skall låna utrustning för att mäta upp dem i veckan)

Någon som haft problemet på en R1 och löst det?
 
Ingen som ligger på en komplett fotpinne och växelspak till en R1a 04-05 felfri "vänster sida alltså" hela paketet som man skruvar i ramen!?
 
Tjena!

vad är det egentligen för skillnad mellan de olika R6orna? ja sitter och läser om R6s 2009(orange/raven) och R6 2009, där R6S (raven, blue/white) har annan specs.. kompression, bore o stroke, 600cc vs 599cc etc..

När man letar hoj hur vet man om det är en S eller inte?

och 2006 vs 2009 som har längre sving o annan camber(?) varför ändrade man detta? hur märks detta i körningen för ngn som kan hojen ut o in och kan använda hojens fulla potential?
 
Last edited:
I sverige såldes väl inga S som är den gamla modellen innan 2006 den säljs bara i usa "tror jag" Jag hade en 2008 R6a och det är jättestor skillnad på den mot 2006 och 2007ans modell för det gjordes en massa ändringar till 2008... trodde inte själv att det va nån vidare skillnad tills jag provkört båda och allt va till 2008ans fördel.
 
ah okey, lite det jag tänkte, tror jag läste det nånstnas efter att jag postat oxå.. tack!

kan du förklara lite hur skillnaden kändes? har bara kört 09an..
 
Kändes som ett helt annat register på 06an, den va klenare och inte lika mycket effektpuckel som på 8an-, har för mig att 06an inte har ställbara insugningsrör bla.. körställningen va oxo bättre på 8an jämfört med 6an även om dom flesta tycker att det är marginellt. Men jämför man inte hojjarna rakt av märker man inte skillnaden och blir nog rätt nöjd med en 06a med.
 
Så, då har jag fått fram de flesta delarna att nyttja för att plocka ihop rettan igen.
Meeeeen, nu har jag kommit ner till dom här roliga, skitsmå sakerna..
4xv-2836E-00-00
Mounting bracket. Fotpinnfäste höger, fotpinne och bromspedal har jag redan, bara fästet.
4xv-27443-00-00
Fairing to frame bracket. Sitter på ramen, höger sida, och håller fast kåpan precis ovanför kylaren.

Släng gärna över ett pm om ni har nått godis liggandes åt mig, ska kolla runt på några
skrotar under förmiddan imorrn.. men unnar hellre er gubbs en slant än firmor.
Gräv i lådorna gubbar, så ska jag påbörja arbetet inför omlackering..
(slipa o fejja med knasigt nyckelben och fyra revben blir nice.. tur man har roliga piller..)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top