R1 och R6-tråden!

Kollat så att inte bromsskivorna är skeva? Är de spåriga? Kollat så att de är lätt flytande och inte sitter fast helt stumt?
 
Du har inte luft i systemet då? Annars är det nog skivorna om inte fälgen är krökt/felbalanserad!

Eftersom felet kommit och gått tror jag varken det är luft eller skev fälg. Senast jag tömde systemet var när jag monterade nya slangar för 3 år sedan. Men jag har pumpat igenom ny bromsvätska igår också och det kom inte ut någon luft iaf.

Kollat så att inte bromsskivorna är skeva? Är de spåriga? Kollat så att de är lätt flytande och inte sitter fast helt stumt?

Men skall de verkligen vara flytande på en -98:a? Nitarna i mina skivor är helstumma! På tidigare hojar jag haft har jag ju kunnat snurra dem med fingrarn, skall det gå på R1:an också?
 
Letar efter en R6a 2008! Fanns det inga blank svarta med röda detaljer det året?? är det bara den mattsvarta?
 
Jag har problem med vibrationer i frambromsarna på min -98:a. För några år sedan var det samma problem, och då bytte jag klossar så blev allt bra. Men allteftersom klossarna blivit lite slitna har problemet återkommit. Nu satte jag på andra klossar igen (begagnade, men väl avslipade) och det blev inte bättre.

Känns som att de pulserar i handtaget vid lätt bomsning, men eftersom problemet kommit och gått känns det inte som att skivorna är boven (skall låna utrustning för att mäta upp dem i veckan)

Någon som haft problemet på en R1 och löst det?


Brukar bli sådär på min när jag kört mycket i regn. Bromsbeläggen eller nåt lämnar rester på bromsskivorna. Lite gnugga och gno med biltema bromsrengöring på skivorna har hjälpt bra. Smärjelduk kan behövas ibland har jag läst men det har räckt med rengöring för mig och nu väntar jag inte tills det blir dåligt utan gör rent skivorna lite då och då speciellt om jag ändå plockat loss hjulet.
 
Nu har jag mätt upp mina skivor. ~0.2mm längst ut på högerskivan och ~0.4mm på vänster.

För mycket eller inom toleransen?

Brukar bli sådär på min när jag kört mycket i regn. Bromsbeläggen eller nåt lämnar rester på bromsskivorna. Lite gnugga och gno med biltema bromsrengöring på skivorna har hjälpt bra. Smärjelduk kan behövas ibland har jag läst men det har räckt med rengöring för mig och nu väntar jag inte tills det blir dåligt utan gör rent skivorna lite då och då speciellt om jag ändå plockat loss hjulet.

Tack, skall testa rengöra grundligt.
 
Det har säkert tagits upp många gånger men är det någon specifik 10W40 olja man skall köra på till en R1 2007 eller är det mer eller mindre ingen skillnad på vilken man väljer?
 
Hoppas någon kan hjälpa mig, jag letar efter en passagerar sadel till R1 -98.
Om någon har en så skicka gärna PM!
Vilka fler årsmodeller passar på 98an?
 
Tja! Är på jakt efter nya kåpor till min då jag har tänkt ägna mestadels av tiden på bana. Det jag letar efter är "Rockstar"-kåpor. Alltså som energidrycken.
Tycker deras kitt till crossarna är så sjukt snygga men hittar inte till min r1.
Är det någon som sett något? Eller kanske iaf dekalkitt så jag får lacka ett par krashkåpor svart som grund först och sen montera dekaler i efterhand? :)
 
nån som vet vad ett skruvkit till kåpglaset kostar på mc varuhuset? R6 2008..

värt o beställa på ebay för 100kr + oändlig väntan?

EDIT: FANNS PÅ MC VARUHUSET (99kr för 8 plastskruvar med stjärnmejsel skalle)
 
Last edited:
Orginal drevning r1 07-08 är väl ändå 17-45!? Eller är jag helt ute och cyklar?


17-45 530 118 länkar X-kedja. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror det ska vara det.

Finns det verkligen ingen som har ett passagerarsäte till R1 98-99 liggandes?
 
Jag har lite problem med att dämparna i framgaffeln är för mjuka på min crossplane R1:a
Ni som kör crossplane R1, upplever ni samma sak?

Har ni bytt fjädrar i gaffeln alt bytt dämpare till öhlins tex?
 
Jag har lite problem med att dämparna i framgaffeln är för mjuka på min crossplane R1:a
Ni som kör crossplane R1, upplever ni samma sak?

Har ni bytt fjädrar i gaffeln alt bytt dämpare till öhlins tex?

hur gammal är oljan ?
 
Inte gammal alls, hojen är 6 veckor gammal och har endast gått 90mil
Läste några tester nu på förmiddagen och nya R1 får kritik för att vara mjuk i framgaffeln.

Jag körde bana i Norge nyligen med helt oskruvad fjädring fram och bak.
Såg redan efter första passet att framgaffeln tryggt ner plast stripset väldigt nära botten.

Efter körningen justerade jag fjädringen både fram och bak till det hårdare.
Idag när jag åkte en sväng och bromsade kraftigt går det återigen väldigt nära botten, trots hårdare inställning.

Skall under morgondagen lyssna med Öhlins i UV efter råd.
 
Justera hänget om fjädern räcker till annars byt till fjäder som funkar, sen går du på kompressionen tills inbromsningarna fungerar.
Har även fått rekommenderat att ta väck hydraulstoppen för att få lite längre fjädringsväg men vetej hur man går tillväga då.

Räcker inte kompinställningen till så kan du fixa på olika sätt, ett är billigt och innebär att du fyller lite extra olja i gaffeln tills han inte bottnar ur vid inbromsning.

Sen finns eftermarknadskolvkit, kostar inte så mycket och ska tydligen göra stor skillnad(har ej testat)eller hel cartridge från någon tillverkare.

Men, steg ett är att ställa hänget, eller om det inte går för du har fel fjäder för din vikt, byt til rätt
fjäder och ställ hänget..
 
Last edited:
Tackar för tipsen!
Hur mycket skall hänget vara fram resp bak?
Hänget antar jag att du menar upprätt hoj utan förare jämfört med sittandes på hojen och skillnaden däremellan?
 
Free sag (R1-R2), (F1-F2) (hoj obelastad)
Front 20-30 mm
Rear 5-15 mm

Ride height (R1-R3), (F1-F3) (med förare och utrustning)
Front 30-40 mm
Rear 25-35 mm

Ungefär så, om du inte kan hållas inom gränserna obelastad och belastad så kan det vara
dags att byta fjädrar.
Detta är en bra grund, känns det bra så kör tills du börjar uppleva problem och då åtgärdar du
de på en gång istället för som jag gjort, försöker köra förbi problemen genom att ändra hur jag
kör, förlorat mycket tid på det.....

Jag har för balansens skull lagt mig i samma läge av intervallet både fram och bak till att börja
med, sen går det att experimentera med att höja bak/fram beroende på vad du vill hojen
ska göra och hur det känns.

Nu är jag absolut inget proffs på detta utan är precis i början av att lära mig men jag har
redan insett vad en balanserad hoj och väl fungerande inställning gör för hur fort Jag kan köra,
kan ju vara samma även för andra.

Nu funderar jag hela tiden vad som händer och vilka problem jag upplever när jag kör och
frågar erfaret folk direkt hur jag ska åtgärda dom istället för att bara köra på, visst får man
körerfarenhet men bantid kostar pengar.....
 
Lurade med tumstocken och sambon ut i garaget igår kväll, hänget är ok.
Dock endast i vanliga kläder, ska prova under helgen med komplett utrustning på oxå.
Tack för tipsen som sagt:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top