R1 och R6-tråden!

Har ingen r1 men jag åker så fort det är uppehåll från regnet =)
 

Vad ska dessa skydd vara bra till? puckarna vid hjulaxeln och styrändarna fixar ju så pass bra distans så dessa är helt onödiga. inte för att de väger så mycket men blir även en onödig vikt, och skulle dessa ta emot backen så är det nog billigare och enklare att skaffa en ny framskärm än fixa fästerna i gaffeln som är till för framskärmen.
 
Hej R1 ägare.
Jag har funderingar på att skaffa en r1:a av 98-99 års modell. Det finns några i Göteborg med omnejd som verkar intressanta. vet ni något om dem? Jag länkar till några som verkar intressanta. De har dock legat ute ett tag så det kanske är något skumt med dem??

Alternativ 1: http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_R1_39699314.htm?ca=15&w=1

Alternativ 2: http://www.blocket.se/osby/Yamaha_R1__39355176.htm?ca=15&w=3
(Denna ska tydligen behöva lite fix med förgasarna då den inte går rent på låga varv, eller så är det lite skit efter vinterförvaringen...)

Jag tycker att de är lite högt prissatta. Runt 33´ vore mer rimligt.

Några tankar kring dem?
Är du rent av en tidigare ägare och kan ge lite feedback??? :tummenupp

Jag som frågar har precis sålt min Triumph Speed Triple 1050. Innan dess hade jag en Ducati 900 ssie Super Sport. Tänkte byta till en sporthoj igen samt komplettera med en BMW f650 gs Dakar för lite mer grusbus och äventyrskörning. R1:an verkar rolig till de smc kurser som jag brukar köra och de brukar bli några stycken per år. Jag är 40+ så någon yngling med nytaget körkort är jag inte. Vill bara testa något nytt (läs myggjagare), aldrig ägt en japanare, vare sig med två eller fyra hjul.

mvh Jon
 
Last edited:
Vad ska dessa skydd vara bra till? puckarna vid hjulaxeln och styrändarna fixar ju så pass bra distans så dessa är helt onödiga. inte för att de väger så mycket men blir även en onödig vikt, och skulle dessa ta emot backen så är det nog billigare och enklare att skaffa en ny framskärm än fixa fästerna i gaffeln som är till för framskärmen.

Nej, dom fyller ingen funktion alls, men dom är guldiga och fina:)
 
Hej R1 ägare..

Det är svårt att hitta en som verkar riktigt fin under 35. Jag hade inte köpt något för dom pengarna som inte var 100% fungerande. Själv gav jag 36(?) innan vintern för min -00 2150mil som ser ut att stämma. Har bara hunnit köra drygt 200mil så jag har inte så mkt att säga om dom än :)
 
Det är svårt att hitta en som verkar riktigt fin under 35. Jag hade inte köpt något för dom pengarna som inte var 100% fungerande. Själv gav jag 36(?) innan vintern för min -00 2150mil som ser ut att stämma. Har bara hunnit köra drygt 200mil så jag har inte så mkt att säga om dom än :)

Fördelen med några (inte alla) 98-99 är att de har billig försäkring. Nä, som du säger, viktigt att allt funkar på hojen vid köp annars står man där med förmodligen dyra justeringar och renoveringar. Hur upplever du, Prof. Kalkyl, körställningen? Jag har bara kört en -05:a och den kändes relativt bekväm. Jag ska försöka ta mig för att testa en 98-99 men de växer ju inte på trän heller. Det finns en i Göteborg.

Någon annan som vet något om hojarna?:hej
 
Fördelen med några (inte alla) 98-99 är att de har billig försäkring. Nä, som du säger, viktigt att allt funkar på hojen vid köp annars står man där med förmodligen dyra justeringar och renoveringar. Hur upplever du, Prof. Kalkyl, körställningen? Jag har bara kört en -05:a och den kändes relativt bekväm. Jag ska försöka ta mig för att testa en 98-99 men de växer ju inte på trän heller. Det finns en i Göteborg.

Någon annan som vet något om hojarna?:hej

Den är faktiskt ganska extrem. Man sitter högt och det krävs lite hastighet för att det inte ska bli jobbigt vi gatåka. Hade en cbr900 -92 innan och den satt man mer "i" dvs mer skyddad och inte lika påfrestande att hålla sig uppe. Testade en gixxer k2 för några veckor sedan och den påminde mer om cbr:en, lite mer "i" och definitivt bekvämare för touring/gatåka. Mot R1an kändes den stor och lååång. K5:an påminde mer i sittställningen.
 
Last edited:
Har en uppsättning R1 fälgar i mkt bra skick komplett med skivor passandes 98-01 om ngn är intresserad, pm:a vid intresse!

ps: däcket som sitter på tas av innan försäljning!

r1 fälgar.jpg
 
Last edited:
Tjo!

Har fått nåt rassel i motorn på min R1 -05. Upptäckte det i slutet av en bandag.
Har lite svårt att bestämma vartifrån ljudet kommer, men det låter märkbart illa.

Hojen startar fint, och går ljudlöst (nåja, normalt ljud) på tomgång.
Tänkte inte på att analysera det så noga, men jag har fått för mig att rasslet kommer vid gaspåslag, tänkte bara på det vid relativt låga varv.

Någon som har någon tanke om vad det kan vara?
Min första tanke går till kamkedjesträckaren.
 
Tjenare! Blev ägare till min första r6 i veckan. Väldigt trevlig hojj måste jag säga! Tyvärr började den gå dåligt när jag fick hem den.

Märkte det första gången under försiktigt gaspådrag, den började blöddra och gå dåligt. Släpper man gasen och sedan ger försiktig gas efter några sekunder så går den igen. Under acceleration med uppväxling upp till ungefär 7-8k går den rent men sen börjar den bluddra. Men grejjen är att den inte gör det jämt, ena dagen kan den gå bra och nästa dag kan den gå skit. Var ute på cruise igår och första 5 milen gick den dåligt, men sedan efter en 10 minuters paus började den gå skapligt igen. Jag tror att den inte får bensin ordentligt, om man ligger på 6an runt 4-5k och ger fullt så svarar den. Släpper man sedan av och ger lite gas så börjar den bluddra i några sekunder tills man kan hålla jämn gas igen.

Är det någon som har lite tips och ideer om vad det kan vara för fel?

Mvh Andreas:)
 
min gjorde likadant efter förra vintern, kunde hålla fullt upp till 8k, sen fick jag nöja mig med halvgas om det skulle sluta blöddra och varva mer.

Letade fel tills jag blev tokig och lämnade in den för bänkkörning.

dem bestyckade om förgasarna, sen går det fint igen.
fråga mig inte hur det kunde hända under vintern.....

har en 00:a med förgasare, årsmod på din ?

Insprutarna har ju fler felkoder att läsa ut...
 
Det är lik ande sympton som jag har på min! Jag har en 01 med förgasare. Men står jag still kan jag varva upp den till max utan att den går orent. Det är när jag åker som den går dåligt. Tex 2 och trean kan jag gasa ut och då går den bra! Väldigt konstigt kan tyckas:/
 
Tjenare grabs och flicks!
Jag är ute efter en originalljuddämpare till min r6 -01:a. Jag har fått för mig att det är ljuddämparna från 99-02:orna som passar. Kan någon bekräfta detta?
/Mike
 
Tjenare grabs och flicks!
Jag är ute efter en originalljuddämpare till min r6 -01:a. Jag har fått för mig att det är ljuddämparna från 99-02:orna som passar. Kan någon bekräfta detta?
/Mike

Stämmer bra det. 99-02 är identiska. Tror bestämt jag såg en på annons här på SH eller om det kanske var på Blocket här om dagen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top