R1 och R6-tråden!

mäta från kanten.

enligt instruktion, vanligtvis fullt komprimerat, utan fjäder i.

biltema har en finurlig grej som är smidig.

Man kan även använda t.ex. en tryckluftsdriven bromsluftare om man redan har en sådan.

Okej tackar!

När du menar MÄT menar du då vätskan så de blir den exakta mängden? Eller menar du sättet när man mäter från oljan upp till kanten (eller hur det nu går till, har ingen större koll på detta)?

Du får gärna förklara iaf :)!
 
ITS ALIVE!!! Igår startade jag r6an efter tändstift och luftfilterbyte.

So what tänker ni säkert då. Men för mig som aldrig mekat hoj förut så är lyckan enorm att man inte lyckades ha sönder hela skiten :D Haynes-boken var väldigt bra att ha.

Nu får våren komma.
 
mäta från kanten.

enligt instruktion, vanligtvis fullt komprimerat, utan fjäder i.

biltema har en finurlig grej som är smidig.

Man kan även använda t.ex. en tryckluftsdriven bromsluftare om man redan har en sådan.

Okej tackar! Ska införskaffa mig en sådan!

Men sen när man ska i med fjädern igen och få ihop skiten så antar jag att man behöver något special verktyg som får ihop fjädern ? För man får ju tydligen inte röra "röret" mer än 10cm upp för då kan ny luft sugas in.

Om det nu är så det går till, råkar du då inte veta vart man får tag på det verktyget för en billig peng :)?
 
näääh, upp med benet bara å skruva ihop.

man behöver ju inte jucka en massa....

Okej tackar! Ska införskaffa mig en sådan!

Men sen när man ska i med fjädern igen och få ihop skiten så antar jag att man behöver något special verktyg som får ihop fjädern ? För man får ju tydligen inte röra "röret" mer än 10cm upp för då kan ny luft sugas in.

Om det nu är så det går till, råkar du då inte veta vart man får tag på det verktyget för en billig peng :)?
 
Nu var det dags att titta till garaget
Koppling.JPG
Men hon får vila en stund till.
Vila.JPG

Hoppas på att hinna med pcv och bänkkörning till våren
 
Nu var det dags att titta till garaget
View attachment 351666
Men hon får vila en stund till.
View attachment 351665

Hoppas på att hinna med pcv och bänkkörning till våren

Ser bra ut! Men den där Suzuki-motorn får du allt kasta ut! ;)
När jag ser din bild med "ljustutan" så kom jag att tänka på hur många det är här i tråden som använt tidtagninsfunktionen som man kan använda den till?

Förfarandet står beskrivet i instruktionsboken, men jag vill dra mig till minnes att det endast går på 06- och framåt.
04-05 kräver en tillsats som man får beställa hos Yamaha och eftermontera.
 
Jo de stämmer med ljustutan.
Suzuki passar bra i aktern på segelbåten, den ska ju ha sin vinterservice också :)
 
Snyggt med guldknoppar på kopplingsgreppet. Själv köpte jag röda för att jag inte vågade lita på att de guldiga skulle se sjyssta ut. Men jag ser nu att jag nog borde ha satsat på sådana istället för bättre matchning mot gaffeln.
 
visabild.php
nån mer som byggt om sin 05a till 08ans tail? Kanske nån som ligger på en undertray till en 08a för en billig peng?
 
Tackar, jag blev faktiskt glatt överaskad när paketet anlände. R1án börjar bli som jag vill ha den.
En hel del detaljer att gå igenom, smörja byta förbättra.
Hitills har det blivit enligt nedan
Depåstöd och bobbins från Valtermoto
Motul Inugel, RBF 660
Motorex Power synt 10/50 oem filter innan bytet blev det Motul Engine Clean
Öhlinsstydämpare SD 027
Titax superbike grepp
Singlecuts Yamaha oem
Denso iridium IU27A
Ariete 90 graders ventiler i svart
EK530zzz gold och Renthal bak/fram org drevning
MRA Double bubbble racing smoke
WRP Wave brake disks
Shorai Lithium-Iron LFX14A2-BS12

Under våren planerar jag detta
Diablo Supercorsa sp
Nya bromsbelägg, har inte bestämt mig för vilka, wrp skivor och gata/bandagar. Någon som kan tippsa?
Powercomander v Velocity stacks graves eller Roth
Gärna Öhlins bak och gaffelfjädrar som bättre gillar mina 110kg

Ja det är väl läget för dagen
 
Det kommer att bli asbra! Men DYRT med allt lulllull!
90-graders ventiler? Vad är det?

Jag rekommenderar Roths trattar. De håller grymt hög kvalité och kostar förhållandevis lite. Kör med dem själv.
Styrdämparen tycker jag gör sitt jobb tillräckligt bra för att vilja lägga pengar på en Öhlinare, men bakdämparen ligger även på min önskelista.

Beträffande bromsar så duger faktiskt original riktigt bra även för bandagar. Jag har iallafall inte märkta problem trots 100 pannors vikt och inbromsningar i nedförsbacken på Gitland Ring.

Annars kan man ju köra med Galferbelägg tex. De skriker lite på gatkörning och ger märkbart sämre bromsverkan när de är kalla jämfört med original, men pallar lite hårdare körning. Men om du bara är ute efter bra funktion och inte har dåliga originalskivor som behöver bytas så skulle jag satsa på originalbelägg. De funkar riktigt bra tycker jag. Satsa på stålomspunna slangar och/eller annan bromspump om du vill tighta till bromsarna.
 
Last edited:
Det kommer att bli asbra! Men DYRT med allt lulllull!
90-graders ventiler? Vad är det?

Han syftar nog på 90° vinklade ventiler till däcken som gör att det är betydligt lättare att fylla på luft.
Håller för övrigt med dig om att det låter som en bra vinter-makeover för hans hoj:)
 
Det finns några fördelar med dessa, så här säger säljaren

•It is fixed to the rim with a lock nut, therefore it cannot bend nor be expelled from the rim.
•It does not need to be replaced every time the tyre is changed.
•The angled quill reduces the effect of centrifugal force, which tends to fling the valve core outwards in a conventional valve, leading to loss of pressure in the tyre.
•It completely solves the problem of access for inflation.

Men jag tog den för utseendet
ariete_valve_stem_600.jpg
 
OK :) då fattar jag!
Jag missade att du redan har wave-skivor. I ditt fall skulle jag kolla med tillverkaren av de skivorna vad de rekommenderar för belägg till gat/bankörning.
 
Det finns några fördelar med dessa, så här säger säljaren

•It is fixed to the rim with a lock nut, therefore it cannot bend nor be expelled from the rim.
•It does not need to be replaced every time the tyre is changed.
•The angled quill reduces the effect of centrifugal force, which tends to fling the valve core outwards in a conventional valve, leading to loss of pressure in the tyre.
•It completely solves the problem of access for inflation.

Men jag tog den för utseendet
View attachment 351757

Sånna vill jag ha var köpa och vad kosta?
 
Stort problem! När jag vred på tändningen på min R1 -08 nyss så funkade inte EXUP'en som den skulle. Den slår fram och tillbaka 1 ggr, men istället för att stanna så fortsätter den att slå en massa gånger mot "slutpunkten" ca 2 ggr/sekund, oavbrutet. Vad kan det vara?! Jag har provat att justera wirarna enligt servicemanualen, men utan resultat.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top