R1 och R6-tråden!

Tack så mycket :)

Jag tänkte att man kanske inte behöver skyltbelysningen om bakljuset ändå lyser ner på skylten. Men det kanske inte får vara rött ljus?

Nej, det måste vara separat vitt ljus. :/

Någon som har problem med tändningslåset efter några månaders avställning? Jag får ner nyckeln max 5mm i låset, har testat att spruta i lite 5.56 och rycka lite i styret men inget hjälper:mad:
Misstänkte först att någon försökt bryta låset eller sabbat på något sätt men ser inga märken så tror bara det kärvat.
Några tips någon?:va

Provat med någon av de andra nycklarna? Det ska nämligen inte vara trögt att få i nyckeln så antingen är nyckeln skadad / sliten alternativt är det något som ligger i vägen inne i låscylindern (Ev ngn som har fipplat med det som du själv skriver).

Någon som vet om en R1 01as orginal fotpinnar passar en 03a?

Även hur det ser ut mellan årsmodellerna...

Jag har en 03a just nu ej körbar pga ingen växelspak :(


//micke

Är väldigt osäker, men jag tror faktiskt inte att de passar. Men klicka på min länk i signaturen nedan och jämför de olika årsmodellernas växelspakar med varandra så kan du kanske se om de´ser hyggligt likadana ut.
 
Last edited:
Nej, det måste vara separat vitt ljus. :/



Provat med någon av de andra nycklarna? Det ska nämligen inte vara trögt att få i nyckeln så antingen är nyckeln skadad / sliten alternativt är det något som ligger i vägen inne i låscylindern (Ev ngn som har fipplat med det som du själv skriver).

Jag har testat alla 3 nycklar och dom går fint i tanklock och kuts så själva nyckeln är inte skadad. Det kan inte vara nåt elektroniskt spärr som strular eller? märkte att batteriet var nästan tomt o den röda lampan inte blinkade. Får testa spraya i lite krypolja annars blir det väl att anmäla inbrottsförsök på den:näsblod
 
Last edited:
Någon som har ett par kraschpuckar över till en R1 -06?
Det finns ju mängder med olika på ebay om man ska beställa, vilka är att föredra?
 
Jag har testat alla 3 nycklar och dom går fint i tanklock och kuts så själva nyckeln är inte skadad. Det kan inte vara nåt elektroniskt spärr som strular eller? märkte att batteriet var nästan tomt o den röda lampan inte blinkade. Får testa spraya i lite krypolja annars blir det väl att anmäla inbrottsförsök på den:näsblod

Om den elektroniska startspärren går i så har det ingen inverkan på om det går att få i nyckeln. Och den röda lampan blinkar endast under det första dygnet efter användning, sedan går den in i strömsparläge.

Mitt tråkigaste tips är att ta den på kärra till en låssmed och låta en kunnig titta på det hela.

Någon som har ett par kraschpuckar över till en R1 -06?
Det finns ju mängder med olika på ebay om man ska beställa, vilka är att föredra?

Billigaste varianten är om du kontaktar en mekanisk verkstad och ber dem svarva till en uppsättning av delrin-plast. Inte speciellt avancerat och kanske ej heller så estetiskt tilltalande.

Det snyggaste och bästa (i mina ögon) är Yamahas orginal. De är löjligt svindyra men går att hitta både nya & begagnade på ebay för bättre pris.

Det är även den modellen som är att föredra, då de sitter offset från infästningen. Alltså, det är inte en kraschpuck där bulten går genom kraschpucken och in i motorfästet utan den sitter förskjuten på en platta under motorfästet.

R&G gör bra & snygga krashpuckar, kolla in dem!
 
Last edited:
Tack för ett snabbt svar!

R&G puckarna ser bra ut, hyfsat billiga med!

Om man tappar en nyckel, går det att spärra den på något sätt? samt vad kostar en ny? kring tusenlappen va?
 
Mycket snack om en tredje "röd" nyckel på blocket.
Jag har fortfarande kvar plasthylsan på min andra nyckel, men kan inte minnas att jag fick en tredje nyckel -00 när jag handla min hoj ny.
Någon utan minnesluckor som kommer ihåg hur många nycklar man fick förr i tiden?? :)
 
Mycket snack om en tredje "röd" nyckel på blocket.
Jag har fortfarande kvar plasthylsan på min andra nyckel, men kan inte minnas att jag fick en tredje nyckel -00 när jag handla min hoj ny.
Någon utan minnesluckor som kommer ihåg hur många nycklar man fick förr i tiden?? :)

Fram till immobilizer kom på R1 2003 och på R6 2004 (om jag inte missminner mig). Så fick man endast 2 nycklar, därefter 3st varav en var röd.
 
Bromscylinder renovering!

Tjena! Har lagt märke till att frambroms handtaget små pulserar vid bromsning, dock inget märkbart vid körning utan vid stilla stående.

Tänkte då att de kanske är dags för en renovering av bromscylindern men hittar inga renoveringskit. Vart köper man det till en r1-99?
Eller vad säger ni, onödigt?
 
Tjena! Har lagt märke till att frambroms handtaget små pulserar vid bromsning, dock inget märkbart vid körning utan vid stilla stående.

Tänkte då att de kanske är dags för en renovering av bromscylindern men hittar inga renoveringskit. Vart köper man det till en r1-99?
Eller vad säger ni, onödigt?

Då felet mer troligen är att bromsskivorna slagit sig eller att en kolv i bromsoket kärvar känns det lite småonödigt att renovera bromspumpen. Vill du ändå göra det så finns det renoveringssatser på Ebay. De är inte dyra.
 
frågar här men får väl reda på det i morgon annars.

hur ser bulten ut som håller bromsvätskebehållaren fram?

jag tror nån ägare innan har bonnmeckat lite ;)
som det är nu är hålet för skruven till fästet på behållaren bara nertryck i en vanlig insex skruv.
alltså ingen hatt på skruven vilket betyder att koppen går att lyfta upp och bort om man vill.
visst fan måste det vara en hatt på skruven som håller behållaren?

nån som har bild på just den bulten så posta gärna den
hittar inget på Yamaha OEM parts heller

postar en bild
 

Bifogat

  • broms1.jpg
    broms1.jpg
    92.3 KB · Visningar: 72
Last edited:
frågar här men får väl reda på det i morgon annars.

hur ser bulten ut som håller bromsvätskebehållaren fram?

jag tror nån ägare innan har bonnmeckat lite ;)
som det är nu är hålet för skruven till fästet på behållaren bara nertryck i en vanlig insex skruv.
alltså ingen hatt på skruven vilket betyder att koppen går att lyfta upp och bort om man vill.
visst fan måste det vara en hatt på skruven som håller behållaren?

nån som har bild på just den bulten så posta gärna den
hittar inget på Yamaha OEM parts heller

postar en bild
Inte världens bästa bild, men såhär ser det ut på min r6'a..
 

Bifogat

  • Namnlö2.jpg
    Namnlö2.jpg
    30.7 KB · Visningar: 61
Last edited:
Inget är klart, men jag ligger nära en affär på en Ducati 1000 Sport 2006.

ducati-sport-classic.jpg
Nu var det klart.

No more R1 för den här gången. :)
 
frågar här men får väl reda på det i morgon annars.

hur ser bulten ut som håller bromsvätskebehållaren fram?

jag tror nån ägare innan har bonnmeckat lite ;)
som det är nu är hålet för skruven till fästet på behållaren bara nertryck i en vanlig insex skruv.
alltså ingen hatt på skruven vilket betyder att koppen går att lyfta upp och bort om man vill.
visst fan måste det vara en hatt på skruven som håller behållaren?

nån som har bild på just den bulten så posta gärna den
hittar inget på Yamaha OEM parts heller

postar en bild

Bonnmeka dit en bricka då?
 
Inte världens bästa bild, men såhär ser det ut på min r6'a..

ok tackar
insexskruv med hatt som jag trodde

då är det nån jäkla klåpare från england som har meckat på hojen
dags att gå igenom lite mer då.
fan vet vad som mer sitter löst ;)

psxcare: i helv heller
original ska det vara
 
Hallå på er Yamaha-folk!

Jag har idag lite "problem" med mina frambromsar. Jag har ett "klick" ljud när jag bromsar i låg hastighet. Det kommer på direkten när jag bromsar och försvinner sen om jag bromsar hårdare.

Detta händer också bara i hastigheter under 20km/h. Jag känner ingen effekt av detta, typ minskad bromskraft (kaaaanske att det blir ryckig broms precis när det klickar, men det kanske bara är inbillning)

Jag har ingen aning om vad det kan vara? Har nya bromsklossar. Funderar på att ta isär och kolla allting. Jag har "orginal-shims" på klossarna och de verkar sitta fast.

någon som har någon idé?
 
Hallå på er Yamaha-folk!

Jag har idag lite "problem" med mina frambromsar. Jag har ett "klick" ljud när jag bromsar i låg hastighet. Det kommer på direkten när jag bromsar och försvinner sen om jag bromsar hårdare.

Detta händer också bara i hastigheter under 20km/h. Jag känner ingen effekt av detta, typ minskad bromskraft (kaaaanske att det blir ryckig broms precis när det klickar, men det kanske bara är inbillning)

Jag har ingen aning om vad det kan vara? Har nya bromsklossar. Funderar på att ta isär och kolla allting. Jag har "orginal-shims" på klossarna och de verkar sitta fast.

någon som har någon idé?
Låter som att det är det "naturliga" glappet du känner i skiva vs. nav iom att skivorna är flytande.

Besiktade en CBR900 en gång i tiden med ISR-skivor som var ruskigt "slappa" mellan nav och skiva varvid besiktningsmannen ville underkänna hojen för att skivorna klickade och skallrade. Bra koll han hade på det här med flytande skivor...

Hur känns det när du "ruckar" på skivorna med händerna?
 
Hur känns det när du "ruckar" på skivorna med händerna?


Nu känner jag mig extremt trög, men vad menar du med "nav"?

Bromsklossarna har jag känt på och de kan jag "rucka" på fram och tillabaka ca 3-5mm. De sitter absolut inte stenhårt fast utan har ett litet glapp.

Eller är det själva bromsskivorna jag ska "rucka" på? Det har jag inte gjort nämligen.

Är det själva skivorna som spökar? (skivorna på fälgen?) Jag hade innan en teori om att det var mina bromsklossar. Om jag med fingrarna pressar ut klossarna eller rör på dem lite så förvinner problemet, men dyker upp sen igen efter en sväng på stan.

Sen känner jag lite att det "pumpar" i bromsen i låga hastigheter. Det känns helt enkelt inte som om bromsklossar och skiva gör ett "smidigt" möte i låga hastigheter. Men i högre hastigheter märker jag ingenting...
 
Hej!
Är i köpartagen på en Yamaha R1 -08. Är det någon "sjuka" på just den modellen eller något speciellt att tänka på vid affär? Eller är det bara att handla?

Har hittat en jag vill ha men tänkte kolla med er Yama-gurus först! Tack på förhand. :)
 
Hej!
Är i köpartagen på en Yamaha R1 -08. Är det någon "sjuka" på just den modellen eller något speciellt att tänka på vid affär? Eller är det bara att handla?

Har hittat en jag vill ha men tänkte kolla med er Yama-gurus först! Tack på förhand. :)

Den är ett tämligen säkert köp. -07:an hade däremot en hel del exemplar som skar pg a en trång oljekanal i vevlagret. Detta åtgärdades till -08 och inga andra kända fel finns rapporterade.
 
Back
Top