R1 och R6-tråden!

komp prov skall tas !

dock är det inte mer som stämmer överens med felindikationerna från den tråden.
Min startar lika snällt kall som varm, inga bekymmer på tomgång osv !

skall mäta upp "pickup-coilen" med, var sitter den ??

Har under helgen (på Ring knutstorp :mad:) testat att köra utan soppapump, samma skit.
Även provat med en annan uppsättning tändspolar
samma skit.

"bara" vacum eller e-fel kvar nu....

Pickup-coilen sitter på höger sida bakom plastpluppen med ett spår i för en femkrona. Följ sladde nsom kommer ut ur den kåpan, har för mig att den delar sig alldeles när den kommer till ramen.

Ytterligare ett knepigt fel kan vara "luffarturboslangen" om du har en sån. Tillse att den sitter korrekt.

//P
 
Pickup-coilen sitter på höger sida bakom plastpluppen med ett spår i för en femkrona. Följ sladde nsom kommer ut ur den kåpan, har för mig att den delar sig alldeles när den kommer till ramen.

//P

Danke, skall kollas och kontrollmätas ikväll, kom på att vi även bör dubbelkolla att spänningsregulatorn skulle vara en bov i dramat, denna skall också mätas ikväll !

Ytterligare ett knepigt fel kan vara "luffarturboslangen" om du har en sån. Tillse att den sitter korrekt.

//P

Tillåt mig undra vilken slang du menar, för jag kommer inte på vilken det skulle vara :huvet
 

Bifogat

  • air induction system.gif
    air induction system.gif
    17.7 KB · Visningar: 56
  • intake.gif
    intake.gif
    32.9 KB · Visningar: 62
  • carburator.gif
    carburator.gif
    30 KB · Visningar: 50
Danke, skall kollas och kontrollmätas ikväll, kom på att vi även bör dubbelkolla att spänningsregulatorn skulle vara en bov i dramat, denna skall också mätas ikväll !



Tillåt mig undra vilken slang du menar, för jag kommer inte på vilken det skulle vara :huvet

Du jag minns faktiskt inte hur den går, har för mig att den trycksätter förgasarbryggan på något helt ologiskt sätt. Ena änden mynnar ut i det centrala luftintaget i fronten och trycksätter somsagt förgasarna tror jag.
Min hoj har levt hela stt liv som semiracehoj, så det är lite såna miffolösningar på den. Luftintagsrören är i glasfiber :va.

Skall se om jag hinner kolla på vart slangen går ikväll.

//P
 
2000 mil service på R1-2001

Någon som har koll på vad 2000-mil service på en R1a från 2001 innehåller, har kollat runt bland mc verkstäder i min närhet och fått olika svar med helt olika pris.
 
ventilkoll/justering

Tjena.

Tänkte kolla med er, min R1 har rullat 3200 nu och jag har inga papper på att ventilkoll/justering är gjord. Den går hur fint som helst, men frågan är när ni anser att man ska kolla detta? 4000 som är sagt har jag för mig.
 
Någon som har koll på vad 2000-mil service på en R1a från 2001 innehåller, har kollat runt bland mc verkstäder i min närhet och fått olika svar med helt olika pris.

I min haynesbok står det vad servicerna innehåller
kanske kan stå i din servicemanual med ??

Tjena.

Tänkte kolla med er, min R1 har rullat 3200 nu och jag har inga papper på att ventilkoll/justering är gjord. Den går hur fint som helst, men frågan är när ni anser att man ska kolla detta? 4000 som är sagt har jag för mig.

Är 4k som gäller, men det kan säkert finnas en årtal med....


Har du lite mekkunskaper själv så går det ganska fort.
på R6:an är det "bara" av med kåpor, tank, luftbox.
jag fick lossa kylaren i överkant och luta den lite framåt får att få av ventilkåpan, vill han ha lite mer plats för sina fingrar så plocka förgasarbryggan med.
greppa bladmått och 12mm hylsnyckel, på r6:an så lossar man en plugg vid oljepumpen å vrider runt motorn.
 
Du jag minns faktiskt inte hur den går, har för mig att den trycksätter förgasarbryggan på något helt ologiskt sätt. Ena änden mynnar ut i det centrala luftintaget i fronten och trycksätter somsagt förgasarna tror jag.
Min hoj har levt hela stt liv som semiracehoj, så det är lite såna miffolösningar på den. Luftintagsrören är i glasfiber :va.

Skall se om jag hinner kolla på vart slangen går ikväll.

//P

har rivit ännu en gång, kompen är jämn !
ventilspel kontrollerade
ALLA OK, eventuellt ligger en ventil på 2:an och en på 4:ans insug precis på gränsen/en 0,01mm under tolleransen.

delade förgasarna igen och rengjorde än en gång.
ihop med allt igen.
lossade på varenda litet kontaktstycke och sprayade med nåt multi-spray

efter detta gick det faktiskt bättre

"väggen" vid 8500 RPM ha blivit utbytt mot en "vägbula"

dvs, det hackar bara till och skjuter sedan på igen, störigt, men en klar förbättring !
även på full gas !

MEN, nu vet jag ju inte vad det är som hjälpt....
hittade lite erj i någon kontakt, men det var ju oljetrycksvakten....

funderar skarpt på att dela alla kontakter igen och ge dem en ny omgång...
sen boka körningen på Sturup nästa söndag för å se om det blir bättre eller sämre av lite körning. innan har det dock inte gjort någon skillnad..

just nu är det ju lite störigt att inte ha lampor eller skylt på hojen...
bra rakor att vrida ut på är det ont om i närheten,,,
vet inte hur mkt MC-snutar jag sett de senaste 2v så motorväg eller dylikt känns inte alls aktuellt !
 
Någon som har en växelarmen till R1 04-06 till övers? Min gick tvärt av på premiärturen under lugn motorvägskörning!ImageUploadedByTapatalk1303479065.851662.jpg
 
fan jag tycker det är lite väl mycket ventilknackande på R1an.
skramlaha eller :)?

det hörs rätt så tydligt när man kör lugnt i ca 50kmh inte annars

hojen har gått 950mil och har den värsta Castrol oljan för 950kr
är det normalt med lite ventilknackande eller bör man oroa sig?

den går bra som fasen men det är just ventilknackandet jag stör mig på.
kanske är dags att vänja sig ;)
 
Någon här som har koll på om det går att få ur lite ballare ljud ur original dämparna på en 07a, ta ur insatsen eller något liknande?
 
fan jag tycker det är lite väl mycket ventilknackande på R1an.
skramlaha eller :)?

det hörs rätt så tydligt när man kör lugnt i ca 50kmh inte annars

hojen har gått 950mil och har den värsta Castrol oljan för 950kr
är det normalt med lite ventilknackande eller bör man oroa sig?

den går bra som fasen men det är just ventilknackandet jag stör mig på.
kanske är dags att vänja sig ;)

Jo, det är ju lite av Yamahas signum, lite beroende på att Yamaha av tradition fram till 2009 alltid använt sig av 20 ventiler (Sedan 2009 16 ventiler).

Men det är klart, allt är relativt och det får ju inte knacka för mycket! :)
 
Men det är klart, allt är relativt och det får ju inte knacka för mycket! :)

ok men du hör ventilknacket även på din vid stadskörning vid ca 3-4k rpm ?
högre varv så försvinner det.

funderar lite på om det kan ha att göra med att jag kör V power soppa
 
Någon här som har koll på om det går att få ur lite ballare ljud ur original dämparna på en 07a, ta ur insatsen eller något liknande?

Japp, gå in på ebay & sök på "race baffles". Kostar ca 800kr inkl frakt till Sverige och ger ett rått fint ljud! :)

ok men du hör ventilknacket även på din vid stadskörning vid ca 3-4k rpm ?
högre varv så försvinner det.

funderar lite på om det kan ha att göra med att jag kör V power soppa

Jo jag känner igen det en aning :) Men ingen aning om det låter likadant eller lika högt som för dig.
 
Last edited:
Jo, det är ju lite av Yamahas signum, lite beroende på att Yamaha av tradition fram till 2009 alltid använt sig av 20 ventiler (Sedan 2009 16 ventiler).

Men det är klart, allt är relativt och det får ju inte knacka för mycket! :)

Sedan 2007 16 ventiler :va
 
Jo jag känner igen det en aning :) Men ingen aning om det låter likadant eller lika högt som för dig.

ok då är det lugnt
nja inte värst högt men man hör det vid just det varvet.

ska bort till mc montörerna i norrköping nästa vecka så får dom lyssna om den skramlar som den ska
 
Men vad fasen? Det där måste vara 1 på miljonen att det händer!
Såvida den inte blivit felmonterad efter att ha varit avplockad. Har du kollat så att körnslaget på utgående axel är ställd mot springan på armen?

Mycket möjligt att den varit felmonterad. Jag satte dit den som jag tyckte att den passade bäst ihop med de tillbakaflyttade fotpinnarna förra sommaren. Men den har hållit bra en säsong inklusive fyra bandagar. Skumt att den gav upp nu när jag äkte och smög lite försiktigare efter vintern. Körnslaget för jag ta och kolla upp. Det har jag missat.
Men varför skulle det ha någon betydelse om man satt den aningen annorlunda än original? Jag satte den ungefär vinkelrätt mot växelpinnen för att det gick lättast att växla då.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top