R1 och R6-tråden!

Lånar dig lite snabbt bara, har blivit så jävla sugen på byta handtag jag med och jag undrar ifall man måste byta styrändar om man byter handtagen eller kan man köra vidare med dem gamla (original)?


Du kan alltid använda original styrändar även om du byter handtag. Vill du göra det enkelt för dig så köper du handtag med öppna ändar, annars får du skära upp ett hål för styränden.

För att demontera handtag brukar jag använda 5-56. Bara att spruta in och dra av. Se till att torka bort resterna innan du monterar det nya handtaget som helst monteras med bensin. Använder man 5-56 även till detta så snurrar handtagen bara.
 
Du kan alltid använda original styrändar även om du byter handtag. Vill du göra det enkelt för dig så köper du handtag med öppna ändar, annars får du skära upp ett hål för styränden.

För att demontera handtag brukar jag använda 5-56. Bara att spruta in och dra av. Se till att torka bort resterna innan du monterar det nya handtaget som helst monteras med bensin. Använder man 5-56 även till detta så snurrar handtagen bara.

OK! Tack för ditt svar!

Nu till nästa fråga, är det någon som har erfarenhet av dessa handtag:
http://motoaction.se/product_info.php?products_id=16804&categories_id=176_188

Rizoma Sport Line Grips.

Hårda? Mjuka? Vilken skillnad gentemot original?

Snygga är dem iaf tycker jag!
 
någon som vet om det finns pirat delar till kedje styrning för r1 -99?
1100 spänn för en 15cm plast bit va ganska dyrt, brukar ju ligga runt 300 spänn annars.
4XV-22151-00-00 är yamaha´s art nummer på den om det är till hjälp.

Jag var i samma sits som dig tidigare gällande gammelrettan, men eBay räddade mig (fick tag på en ny där). Även skrotar kan ha i Sverige.
 
Jo jag har testat flera omgångar med kinakåpor men jag vill inte betala flera tusen för saker som faller sönder bara man kollar på dom!

Hållundan du har pm :)
 
tjena

tänkte höra om de är nå folk här som använt sig av kraschpuck för kopplings korgen till en gammal -99?

Sätt att en del har det, men fattar inte hur de sitter? drar nya gäng till genomgående svingbulten eller hur fan gör ni?

Några tips om man skall tillverka själv? lr något till vettigt pris?

Jag köpte rampuckar till min 00:a och då fick man en expanderbar bult som man satte i svingaxeln och sedan drog man åt den tills den satt fast.
Jag har för mig att det är samma kopplingspuck till 98-99 som 00-01.
Jag köpte mina från R&G Racing. Bra grejer!
 
Tog idag premiärturen med min nyinköpta R6-00 så nu blir det att följa denna tråden med :)

Den har levt sitt liv huvudsakligen på bana (och kommer fortsätta med det) men då den även kommer köras på väg kan det ibland vara bra att veta vilken hastighet man håller. Misstänker att den visar fel pga omdrevning.

1. Mäts hastigheten på framhjulet eller utgående drev?
2. Varvstoppet gick in vid ca 165 i 2an. Vad gör en med originaldrevning?
3. Kan man fixa så att den visar rätt?

Känns som att det kommer bli ett bra år i år :tummenupp
 
Last edited:
Tog idag premiärturen med min nyinköpta R6-00 så nu blir det att följa denna tråden med :)

Den har levt sitt liv huvudsakligen på bana (och kommer fortsätta med det) men då den även kommer köras på väg kan det ibland vara bra att veta vilken hastighet man håller. Misstänker att den visar fel pga omdrevning.

1. Mäts hastigheten på framhjulet eller utgående drev?
2. Varvstoppet gick in vid ca 165 i 2an. Vad gör en med originaldrevning?
3. Kan man fixa så att den visar rätt?

Känns som att det kommer bli ett bra år i år :tummenupp

Välkommen!

1. Utgående axel.
2. Ungefär detsamma.
3. Speedohealer.
 
ingen som har en lös Gen 1 R1 motor(98-01), eller/och en matchande ram utan motor i som hade kunnat bistå mig med ett par mått kanske ??

Vill trycka in en sådandär skapelse i gamla FZR:en

PM:a mig om någon känner sig manad, finns det någon i skåne så kan jag ladda tumstocken och mäta själv !!
Säg vad du vill ha för mått så kan jag kolla.

Har en lös motor liggandes.

Jo jag har testat flera omgångar med kinakåpor men jag vill inte betala flera tusen för saker som faller sönder bara man kollar på dom!

Hållundan du har pm :)
:tummenupp Har svarat.
 
Last edited:
Serva Hojen!

Tja alla bikers! Premiärturen närmar sig och hojnerverna spökar verkligen när solen börjat titta fram!:gnissla

Tänkte lämna in rettan på service på yamahacenter i v-ås för 1000 mila service, dom tar 3400:- för denna, låter det vettigt?

Någon som har några erfarenheter av dom?:tuttar
 
Visserligen inte i dina trakter men R6ans 1000mila kostade 2400 på mascot i nässjö så det kan löna sig att kolla runt lite...
 
Tja alla bikers! Premiärturen närmar sig och hojnerverna spökar verkligen när solen börjat titta fram!:gnissla

Tänkte lämna in rettan på service på yamahacenter i v-ås för 1000 mila service, dom tar 3400:- för denna, låter det vettigt?

Någon som har några erfarenheter av dom?:tuttar

Jag betala 1400 på RN mc service då det bara är ett olja filterbyte

Ingen som är grym på elsystemet på en r1-07a ? Som bor i Göteborg med omnejd ?
 
Last edited:
Jag betala 1400 på RN mc service då det bara är ett olja filterbyte

Ingen som är grym på elsystemet på en r1-07a ? Som bor i Göteborg med omnejd ?

Det var dyra pengar för ett snabbt & enkelt jobb man gör själv på 30 minuter för ca 800kr för olja, filter och ny oljepluggspackning.

Dessutom så ingår det betydligt mer än bara oljebyte & filterbyte vid en service. Varannan service är basservice och nästkommande mer omfattande. I en basservice så byts olja, oljefilter, rengöring av luftburk och luftfilter (ev byte), efterdragning av skruvar, kontroll av svinglager, styrlager, hjullager, drivpaket, däcksslitage med mera. Som sagt, simpla saker som man lätt kan göra själv men då mister man iofs servicestämpeln i boken.

I den mer omfattande servicen så görs allt ovan samt specifika tillägg beroende på hojens ålder eller körsträcka. Såsom rengöring och synkning av förgasare / insprutningsjustering, kamkedjebyte, ventiljustering, oljebyte i stötdämpare med mera.
 
Det var dyra pengar för ett snabbt & enkelt jobb man gör själv på 30 minuter för ca 800kr för olja, filter och ny oljepluggspackning.

Dessutom så ingår det betydligt mer än bara oljebyte & filterbyte vid en service. Varannan service är basservice och nästkommande mer omfattande. I en basservice så byts olja, oljefilter, rengöring av luftburk och luftfilter (ev byte), efterdragning av skruvar, kontroll av svinglager, styrlager, hjullager, drivpaket, däcksslitage med mera. Som sagt, simpla saker som man lätt kan göra själv men då mister man iofs servicestämpeln i boken.

I den mer omfattande servicen så görs allt ovan samt specifika tillägg beroende på hojens ålder eller körsträcka. Såsom rengöring och synkning av förgasare / insprutningsjustering, kamkedjebyte, ventiljustering, oljebyte i stötdämpare med mera.

Jo jag vet men ville ha stämpeln för boken skull sen byter jag själv med för 500kr för materialet :)
 
Besiktningsfråga. Inbyggd blinkers i arslet, någon som åkt in så besiktning och fått igenom den.

Jag har ingen lust att göra om skiten igen. Så tacksam för svar
 
Besiktningsfråga. Inbyggd blinkers i arslet, någon som åkt in så besiktning och fått igenom den.

Jag har ingen lust att göra om skiten igen. Så tacksam för svar

Det är nog ingen som ens försökt.
Jag försökte inte med min iaf för det kändes rätt kört.
 
Fick klart min hoj idag, sjukt nöjd med resultatet! Fler bilder på hemsidan.

DSC02710.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top